WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Leticia Fátima de
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Netto, Tatiane Almeida, Silva, Mirele Milani da, Vargas, Letícia Paludo, Hillig, Clayton
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/8647
Resumo: http://dx.doi.org/10.5902/223611708647The environmental workshops act as a process of awareness and knowledge of the issue in this work will be analyzedenvironmental workshops developed in the years 2011 and 2012, with the design of Knowledge Architects withstudents from rural school Dr. Honorato de Souza Santos. The methodology used for this study was to developparticipatory research, supported by the institution, inserted in Institutional Project UFSM/Technology Socialinclusion: citizenship, environmental education and agroecology. The objective of the study is to analyze the practiceof environmental workshops as reflection-action process by students for making awareness and environmentalpreservation. The results allowed the students the awareness regarding the preservation and conservation of theenvironment and proximity and interaction between the school and the academic universe. We conclude that theworkshops fulfill the purpose of raising environmental awareness and promoting a process of awareness ofelementary students from school Dr. Honorato de Souza Santos/Cachoeira do Sul-RS.
id UFSM-15_fa8507f774cf55c4f7b0ac3a20dedfc8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8647
network_acronym_str UFSM-15
network_name_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository_id_str
spelling WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESSOFICINAS AMBIENTAIS COMO ESPAÇO DE CONSTRUÇÃO DA CONSCIÊNCIA AMBIENTALCidadaniaMeio AmbienteReflexão-açãoRural.http://dx.doi.org/10.5902/223611708647The environmental workshops act as a process of awareness and knowledge of the issue in this work will be analyzedenvironmental workshops developed in the years 2011 and 2012, with the design of Knowledge Architects withstudents from rural school Dr. Honorato de Souza Santos. The methodology used for this study was to developparticipatory research, supported by the institution, inserted in Institutional Project UFSM/Technology Socialinclusion: citizenship, environmental education and agroecology. The objective of the study is to analyze the practiceof environmental workshops as reflection-action process by students for making awareness and environmentalpreservation. The results allowed the students the awareness regarding the preservation and conservation of theenvironment and proximity and interaction between the school and the academic universe. We conclude that theworkshops fulfill the purpose of raising environmental awareness and promoting a process of awareness ofelementary students from school Dr. Honorato de Souza Santos/Cachoeira do Sul-RS.http://dx.doi.org/10.5902/223611708647As oficinas ambientais atuam como um processo de conscientização e conhecimento da problemática em questão, neste trabalho será analisado as oficinas ambientais desenvolvidas, nos anos de 2011 e 2012, junto ao Projeto Arquitetos do Saber, com estudantes da escola rural Dr. Honorato de Souza Santos. A metodologia utilizada para o desenvolvimento desse estudo foi a pesquisa participante, apoiada pela instituição, inserido no Projeto Institucional UFSM/Tecnologias de Inclusão social: cidadania, educação ambiental e agroecologia. O objetivo do estudo é analisar a prática das oficinas ambientais como processo de reflexão-ação por parte dos estudantes para a tomada da consciência e preservação ambiental. Os resultados alcançados permitiram aos alunos a tomada de consciência em relação à preservação e conservação do meio ambiente e aproximação e interação entre o universo escolar e o meio acadêmico. Conclui-se que as oficinas cumprem o propósito de despertar a percepção ambiental e promover um processo de conscientização dos alunos do ensino fundamental da escola Dr. Honorato de Souza Santos/Cachoeira do Sul-RS. Universidade Federal de Santa Maria2013-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/864710.5902/223611708647Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 11, N. 11, JUN.E, 2013, SPECIAL EDITION: PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EXTENSÃO RURAL, ECONOMIA E DESENVOLVIMENTO, TECNOLOGIA DOS ALIMENTOS E ENGENHARIA FLORESTAL (UFSM) E PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM DESENVOLVIMENTO RURAL (UFRGS) – RS; 2266-2272Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 11, N. 11, JUN., 2013, EDIÇÃO ESPECIAL: PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EXTENSÃO RURAL, ECONOMIA E DESENVOLVIMENTO, TECNOLOGIA DOS ALIMENTOS E ENGENHARIA FLORESTAL (UFSM) E PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM DESENVOLVIMENTO RURAL (UFRGS) – RS; 2266-22722236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/8647/pdfAzevedo, Leticia Fátima deNetto, Tatiane AlmeidaSilva, Mirele Milani daVargas, Letícia PaludoHillig, Claytoninfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:02:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8647Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:02:34Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS
OFICINAS AMBIENTAIS COMO ESPAÇO DE CONSTRUÇÃO DA CONSCIÊNCIA AMBIENTAL
title WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS
spellingShingle WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS
Azevedo, Leticia Fátima de
Cidadania
Meio Ambiente
Reflexão-ação
Rural.
title_short WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS
title_full WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS
title_fullStr WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS
title_full_unstemmed WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS
title_sort WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS
author Azevedo, Leticia Fátima de
author_facet Azevedo, Leticia Fátima de
Netto, Tatiane Almeida
Silva, Mirele Milani da
Vargas, Letícia Paludo
Hillig, Clayton
author_role author
author2 Netto, Tatiane Almeida
Silva, Mirele Milani da
Vargas, Letícia Paludo
Hillig, Clayton
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Leticia Fátima de
Netto, Tatiane Almeida
Silva, Mirele Milani da
Vargas, Letícia Paludo
Hillig, Clayton
dc.subject.por.fl_str_mv Cidadania
Meio Ambiente
Reflexão-ação
Rural.
topic Cidadania
Meio Ambiente
Reflexão-ação
Rural.
description http://dx.doi.org/10.5902/223611708647The environmental workshops act as a process of awareness and knowledge of the issue in this work will be analyzedenvironmental workshops developed in the years 2011 and 2012, with the design of Knowledge Architects withstudents from rural school Dr. Honorato de Souza Santos. The methodology used for this study was to developparticipatory research, supported by the institution, inserted in Institutional Project UFSM/Technology Socialinclusion: citizenship, environmental education and agroecology. The objective of the study is to analyze the practiceof environmental workshops as reflection-action process by students for making awareness and environmentalpreservation. The results allowed the students the awareness regarding the preservation and conservation of theenvironment and proximity and interaction between the school and the academic universe. We conclude that theworkshops fulfill the purpose of raising environmental awareness and promoting a process of awareness ofelementary students from school Dr. Honorato de Souza Santos/Cachoeira do Sul-RS.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/8647
10.5902/223611708647
url https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/8647
identifier_str_mv 10.5902/223611708647
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/8647/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 11, N. 11, JUN.E, 2013, SPECIAL EDITION: PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EXTENSÃO RURAL, ECONOMIA E DESENVOLVIMENTO, TECNOLOGIA DOS ALIMENTOS E ENGENHARIA FLORESTAL (UFSM) E PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM DESENVOLVIMENTO RURAL (UFRGS) – RS; 2266-2272
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 11, N. 11, JUN., 2013, EDIÇÃO ESPECIAL: PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EXTENSÃO RURAL, ECONOMIA E DESENVOLVIMENTO, TECNOLOGIA DOS ALIMENTOS E ENGENHARIA FLORESTAL (UFSM) E PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM DESENVOLVIMENTO RURAL (UFRGS) – RS; 2266-2272
2236-1170
2236-1170
reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
collection Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com
_version_ 1788536144154066944