WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/8647 |
Resumo: | http://dx.doi.org/10.5902/223611708647The environmental workshops act as a process of awareness and knowledge of the issue in this work will be analyzedenvironmental workshops developed in the years 2011 and 2012, with the design of Knowledge Architects withstudents from rural school Dr. Honorato de Souza Santos. The methodology used for this study was to developparticipatory research, supported by the institution, inserted in Institutional Project UFSM/Technology Socialinclusion: citizenship, environmental education and agroecology. The objective of the study is to analyze the practiceof environmental workshops as reflection-action process by students for making awareness and environmentalpreservation. The results allowed the students the awareness regarding the preservation and conservation of theenvironment and proximity and interaction between the school and the academic universe. We conclude that theworkshops fulfill the purpose of raising environmental awareness and promoting a process of awareness ofelementary students from school Dr. Honorato de Souza Santos/Cachoeira do Sul-RS. |
id |
UFSM-15_fa8507f774cf55c4f7b0ac3a20dedfc8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8647 |
network_acronym_str |
UFSM-15 |
network_name_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository_id_str |
|
spelling |
WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESSOFICINAS AMBIENTAIS COMO ESPAÇO DE CONSTRUÇÃO DA CONSCIÊNCIA AMBIENTALCidadaniaMeio AmbienteReflexão-açãoRural.http://dx.doi.org/10.5902/223611708647The environmental workshops act as a process of awareness and knowledge of the issue in this work will be analyzedenvironmental workshops developed in the years 2011 and 2012, with the design of Knowledge Architects withstudents from rural school Dr. Honorato de Souza Santos. The methodology used for this study was to developparticipatory research, supported by the institution, inserted in Institutional Project UFSM/Technology Socialinclusion: citizenship, environmental education and agroecology. The objective of the study is to analyze the practiceof environmental workshops as reflection-action process by students for making awareness and environmentalpreservation. The results allowed the students the awareness regarding the preservation and conservation of theenvironment and proximity and interaction between the school and the academic universe. We conclude that theworkshops fulfill the purpose of raising environmental awareness and promoting a process of awareness ofelementary students from school Dr. Honorato de Souza Santos/Cachoeira do Sul-RS.http://dx.doi.org/10.5902/223611708647As oficinas ambientais atuam como um processo de conscientização e conhecimento da problemática em questão, neste trabalho será analisado as oficinas ambientais desenvolvidas, nos anos de 2011 e 2012, junto ao Projeto Arquitetos do Saber, com estudantes da escola rural Dr. Honorato de Souza Santos. A metodologia utilizada para o desenvolvimento desse estudo foi a pesquisa participante, apoiada pela instituição, inserido no Projeto Institucional UFSM/Tecnologias de Inclusão social: cidadania, educação ambiental e agroecologia. O objetivo do estudo é analisar a prática das oficinas ambientais como processo de reflexão-ação por parte dos estudantes para a tomada da consciência e preservação ambiental. Os resultados alcançados permitiram aos alunos a tomada de consciência em relação à preservação e conservação do meio ambiente e aproximação e interação entre o universo escolar e o meio acadêmico. Conclui-se que as oficinas cumprem o propósito de despertar a percepção ambiental e promover um processo de conscientização dos alunos do ensino fundamental da escola Dr. Honorato de Souza Santos/Cachoeira do Sul-RS. Universidade Federal de Santa Maria2013-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/864710.5902/223611708647Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 11, N. 11, JUN.E, 2013, SPECIAL EDITION: PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EXTENSÃO RURAL, ECONOMIA E DESENVOLVIMENTO, TECNOLOGIA DOS ALIMENTOS E ENGENHARIA FLORESTAL (UFSM) E PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM DESENVOLVIMENTO RURAL (UFRGS) – RS; 2266-2272Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 11, N. 11, JUN., 2013, EDIÇÃO ESPECIAL: PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EXTENSÃO RURAL, ECONOMIA E DESENVOLVIMENTO, TECNOLOGIA DOS ALIMENTOS E ENGENHARIA FLORESTAL (UFSM) E PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM DESENVOLVIMENTO RURAL (UFRGS) – RS; 2266-22722236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/8647/pdfAzevedo, Leticia Fátima deNetto, Tatiane AlmeidaSilva, Mirele Milani daVargas, Letícia PaludoHillig, Claytoninfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:02:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8647Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:02:34Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS OFICINAS AMBIENTAIS COMO ESPAÇO DE CONSTRUÇÃO DA CONSCIÊNCIA AMBIENTAL |
title |
WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS |
spellingShingle |
WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS Azevedo, Leticia Fátima de Cidadania Meio Ambiente Reflexão-ação Rural. |
title_short |
WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS |
title_full |
WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS |
title_fullStr |
WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS |
title_full_unstemmed |
WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS |
title_sort |
WORKSHOPS ENVIRONMENTAL SPACE AS CONSTRUCTION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS |
author |
Azevedo, Leticia Fátima de |
author_facet |
Azevedo, Leticia Fátima de Netto, Tatiane Almeida Silva, Mirele Milani da Vargas, Letícia Paludo Hillig, Clayton |
author_role |
author |
author2 |
Netto, Tatiane Almeida Silva, Mirele Milani da Vargas, Letícia Paludo Hillig, Clayton |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Leticia Fátima de Netto, Tatiane Almeida Silva, Mirele Milani da Vargas, Letícia Paludo Hillig, Clayton |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cidadania Meio Ambiente Reflexão-ação Rural. |
topic |
Cidadania Meio Ambiente Reflexão-ação Rural. |
description |
http://dx.doi.org/10.5902/223611708647The environmental workshops act as a process of awareness and knowledge of the issue in this work will be analyzedenvironmental workshops developed in the years 2011 and 2012, with the design of Knowledge Architects withstudents from rural school Dr. Honorato de Souza Santos. The methodology used for this study was to developparticipatory research, supported by the institution, inserted in Institutional Project UFSM/Technology Socialinclusion: citizenship, environmental education and agroecology. The objective of the study is to analyze the practiceof environmental workshops as reflection-action process by students for making awareness and environmentalpreservation. The results allowed the students the awareness regarding the preservation and conservation of theenvironment and proximity and interaction between the school and the academic universe. We conclude that theworkshops fulfill the purpose of raising environmental awareness and promoting a process of awareness ofelementary students from school Dr. Honorato de Souza Santos/Cachoeira do Sul-RS. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/8647 10.5902/223611708647 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/8647 |
identifier_str_mv |
10.5902/223611708647 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/8647/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 11, N. 11, JUN.E, 2013, SPECIAL EDITION: PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EXTENSÃO RURAL, ECONOMIA E DESENVOLVIMENTO, TECNOLOGIA DOS ALIMENTOS E ENGENHARIA FLORESTAL (UFSM) E PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM DESENVOLVIMENTO RURAL (UFRGS) – RS; 2266-2272 Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 11, N. 11, JUN., 2013, EDIÇÃO ESPECIAL: PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EXTENSÃO RURAL, ECONOMIA E DESENVOLVIMENTO, TECNOLOGIA DOS ALIMENTOS E ENGENHARIA FLORESTAL (UFSM) E PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM DESENVOLVIMENTO RURAL (UFRGS) – RS; 2266-2272 2236-1170 2236-1170 reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
collection |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1788536144154066944 |