Parkour: an analytics for Physical Education in the light of Motor Praxiology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Andrey Peixoto de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Sousa-Cruz, Rodrigo Wanderley de, Santos, Rogério Luckwu dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Kinesis (Santa Maria. Online)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/44425
Resumo: The aim of the study is to analyze the elements of the internal logic of parkour to the Physical Education field, based on Motor Praxiology. The investigation is theoretical and descriptive, with a qualitative approach to the data. The theory of motor action was used to analyze parkour body practice, based on its main characteristics and singularities in the search for a better understanding of its internal logic. We believe that parkour assumes an important role in Physical Education with regard to its challenging and autonomous uniqueness in the body treatment and in the occupation of spaces, generating experiences and learning in the different paths and environments experienced in psychomotor, co-motor, and uncertain situations regarding the environment. Concomitantly, Motor Praxiology advances in the perspective of seeking new and important possibilities for creations and motor experiences for Physical Education field.
id UFSM-16_647b21df34400447a8165cb195807900
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44425
network_acronym_str UFSM-16
network_name_str Revista Kinesis (Santa Maria. Online)
repository_id_str
spelling Parkour: an analytics for Physical Education in the light of Motor PraxiologyParkour: una analítica para la educación física bajo la luz de la praxiología motrizParkour: uma analítica para a educação física à luz da praxiologia motrizParkourInternal logicPhysical EducationParkourLógica internaEducación FísicaParkourLógica internaAprendizagemEducação FísicaThe aim of the study is to analyze the elements of the internal logic of parkour to the Physical Education field, based on Motor Praxiology. The investigation is theoretical and descriptive, with a qualitative approach to the data. The theory of motor action was used to analyze parkour body practice, based on its main characteristics and singularities in the search for a better understanding of its internal logic. We believe that parkour assumes an important role in Physical Education with regard to its challenging and autonomous uniqueness in the body treatment and in the occupation of spaces, generating experiences and learning in the different paths and environments experienced in psychomotor, co-motor, and uncertain situations regarding the environment. Concomitantly, Motor Praxiology advances in the perspective of seeking new and important possibilities for creations and motor experiences for Physical Education field.El objetivo del estudio es analizar los elementos de la lógica interna del parkour para el campo de la educación física a partir de la praxiología motriz. Esta investigación es descriptiva con abordaje cualitativo de los datos de tipo teórica. Se utilizó la teoría de la acción motriz para los análisis de la práctica corporal parkour a partir de sus principales características y singularidades en la búsqueda de una mejor comprensión de su lógica interna. Creemos que el parkour asume una función relevante en la educación física en lo que concierne su singularidad desafiadora y autónoma en el tracto corporal y en la ocupación de los espacios generando vivencias y aprendizajes en las diferentes rutas realizadas y ambientes vividos en las situaciones psicomotrices, comotrices y de incertidumbre en relación al ambiente. Concomitante, la praxiología motriz avanza en la perspectiva de buscar nuevas importantes posibilidades de creaciones y experiencias motrices en el campo de la educación física.O objetivo do estudo é analisar os elementos da lógica interna do parkour para o campo da Educação Física, a partir da Praxiologia Motriz. A investigação é descritiva, com abordagem qualitativa dos dados, do tipo teórica. Foi utilizada a teoria da ação motriz para análise da prática corporal parkour, a partir de suas principais características e singularidades na busca de uma melhor compreensão da sua lógica interna. Acreditamos que o parkour assume uma função relevante na Educação Física no que concerne a sua singularidade desafiadora e autônoma no trato corporal e na ocupação dos espaços, gerando vivências e aprendizagens nos diferentes percursos realizados e ambientes vividos nas situações psicomotrizes, comotrizes e de incertezas quanto ao meio. Concomitante, a Praxiologia Motriz avança na perspectiva de buscar novas e importantes possibilidades de criações e experiências motrizes para a área da Educação Física.Palavras-chave: Parkour; Lógica interna; Aprendizagem; Educação Física.Universidade Federal de Santa Maria2021-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/4442510.5902/2316546444425Kinesis; Vol. 39 (2021)Kinesis; Vol. 39 (2021)Kinesis; v. 39 (2021)2316-54640102-8308reponame:Revista Kinesis (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/44425/pdfCopyright (c) 2021 Kinesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Andrey Peixoto deSousa-Cruz, Rodrigo Wanderley deSantos, Rogério Luckwu dos2021-05-28T22:37:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44425Revistahttp://periodicos.ufsm.br/index.php/kinesis/PUBhttp://periodicos.ufsm.br/index.php/kinesis/oaikinesisrevista@ufsm.br || kinesisrevista@hotmail.com2316-54640102-8308opendoar:2021-05-28T22:37:57Revista Kinesis (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Parkour: an analytics for Physical Education in the light of Motor Praxiology
Parkour: una analítica para la educación física bajo la luz de la praxiología motriz
Parkour: uma analítica para a educação física à luz da praxiologia motriz
title Parkour: an analytics for Physical Education in the light of Motor Praxiology
spellingShingle Parkour: an analytics for Physical Education in the light of Motor Praxiology
Brito, Andrey Peixoto de
Parkour
Internal logic
Physical Education
Parkour
Lógica interna
Educación Física
Parkour
Lógica interna
Aprendizagem
Educação Física
title_short Parkour: an analytics for Physical Education in the light of Motor Praxiology
title_full Parkour: an analytics for Physical Education in the light of Motor Praxiology
title_fullStr Parkour: an analytics for Physical Education in the light of Motor Praxiology
title_full_unstemmed Parkour: an analytics for Physical Education in the light of Motor Praxiology
title_sort Parkour: an analytics for Physical Education in the light of Motor Praxiology
author Brito, Andrey Peixoto de
author_facet Brito, Andrey Peixoto de
Sousa-Cruz, Rodrigo Wanderley de
Santos, Rogério Luckwu dos
author_role author
author2 Sousa-Cruz, Rodrigo Wanderley de
Santos, Rogério Luckwu dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Andrey Peixoto de
Sousa-Cruz, Rodrigo Wanderley de
Santos, Rogério Luckwu dos
dc.subject.por.fl_str_mv Parkour
Internal logic
Physical Education
Parkour
Lógica interna
Educación Física
Parkour
Lógica interna
Aprendizagem
Educação Física
topic Parkour
Internal logic
Physical Education
Parkour
Lógica interna
Educación Física
Parkour
Lógica interna
Aprendizagem
Educação Física
description The aim of the study is to analyze the elements of the internal logic of parkour to the Physical Education field, based on Motor Praxiology. The investigation is theoretical and descriptive, with a qualitative approach to the data. The theory of motor action was used to analyze parkour body practice, based on its main characteristics and singularities in the search for a better understanding of its internal logic. We believe that parkour assumes an important role in Physical Education with regard to its challenging and autonomous uniqueness in the body treatment and in the occupation of spaces, generating experiences and learning in the different paths and environments experienced in psychomotor, co-motor, and uncertain situations regarding the environment. Concomitantly, Motor Praxiology advances in the perspective of seeking new and important possibilities for creations and motor experiences for Physical Education field.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/44425
10.5902/2316546444425
url http://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/44425
identifier_str_mv 10.5902/2316546444425
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/44425/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Kinesis
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Kinesis
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Kinesis; Vol. 39 (2021)
Kinesis; Vol. 39 (2021)
Kinesis; v. 39 (2021)
2316-5464
0102-8308
reponame:Revista Kinesis (Santa Maria. Online)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Kinesis (Santa Maria. Online)
collection Revista Kinesis (Santa Maria. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Kinesis (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv kinesisrevista@ufsm.br || kinesisrevista@hotmail.com
_version_ 1799944084553465856