PUBLIC GENDER POLICIES IN EDUCATION: AN ANALYSIS FOR DEVELOPMENT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraz, Miriam Olivia Knopik
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Addor, Nicolas, Nascimento Neto, José Osório
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/31721
Resumo: The present study seeks to demonstrate that public policies of gender in education are legally, socially and politically necessary. The methodology used is logic-deductive, with a focus on specialized bibliography for mapping and understanding the theme. In order to do so, it was studied how public policies in education are structured and their relationship with social minorities. Subsequently, the Gender Public Policies in education were specifically incorporated, demonstrating existing initiatives and criticisms. Finally, we advocate the inclusion of gender studies in education as a path to a just and egalitarian society. Several national plans for social development were analyzed. It is argued that it is fully possible, acceptable and desirable to implement an education that aims at the discussion of gender as identity, violence and discrimination, and aiming mainly at transversality of a society concerned with the real problems experienced today: issues of gender, ethnicity, race, class and disabilities.
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spelling PUBLIC GENDER POLICIES IN EDUCATION: AN ANALYSIS FOR DEVELOPMENTPOLÍTICAS PÚBLICAS DE GÉNERO EN LA EDUCACIÓN: UN ANÁLISIS PARA EL DESARROLLOPOLÍTICAS PÚBLICAS DE GÊNERO NA EDUCAÇÃO: UMA ANÁLISE PARA O DESENVOLVIMENTOEducationGender studyGenderPublic policy.EducaciónEstudio de GéneroGéneroPolíticas públicas.EducaçãoEstudo de GêneroGêneroPolíticas públicas.The present study seeks to demonstrate that public policies of gender in education are legally, socially and politically necessary. The methodology used is logic-deductive, with a focus on specialized bibliography for mapping and understanding the theme. In order to do so, it was studied how public policies in education are structured and their relationship with social minorities. Subsequently, the Gender Public Policies in education were specifically incorporated, demonstrating existing initiatives and criticisms. Finally, we advocate the inclusion of gender studies in education as a path to a just and egalitarian society. Several national plans for social development were analyzed. It is argued that it is fully possible, acceptable and desirable to implement an education that aims at the discussion of gender as identity, violence and discrimination, and aiming mainly at transversality of a society concerned with the real problems experienced today: issues of gender, ethnicity, race, class and disabilities.Tradução do resumo para o espanhol. El estudio que se presenta busca demostrar que las políticas públicas de género en la educación son jurídicamente, social y políticamente necesarias. La metodología utilizada es la lógica-deductiva, con el enfoque en la bibliografía especializada para mapeamiento y comprensión del tema. Para ello, se estudió cómo se estructuran las políticas públicas en la educación y su relación con las minorías sociales. Más a delante, se adentró específicamente las Políticas Públicas de Género en la educación demostrando las iniciativas ya existentes y las críticas. Por último, se defiende la inclusión del estudio de género en la educación como medio para una sociedad justa e igualitaria. Se analizó diversos planes nacionales de desarrollo social. Se defiende que es plenamente posible, aceptable y deseable la ejecución de una educación que tenga como objetivo la discusión del género como identidad, violencia y discriminación, y, con el objetivo, principalmente la transversalidad de una sociedad preocupada por los reales males vivenciados hoy: las cuestiones de género, etnia, raza, clase y deficiencias.O presente estudo busca demonstrar que as políticas públicas de gênero na educação são juridicamente, socialmente e politicamente necessárias. A metodologia utilizada é a lógica-dedutiva, com o enfoque na bibliografia especializada para mapeamento e compreensão do tema. Para tanto, estuda-se como se estruturam as políticas públicas na educação e a sua relação com as minorias sociais. Posteriormente, adentra-se especificamente nas Políticas Públicas de Gênero na educação, demonstrando as iniciativas já existentes e as críticas às mesmas. Por fim, defende-se a inclusão do estudo de gênero na educação como caminho para uma sociedade justa e igualitária. Analisa-se, para isso, diversos planos nacionais de desenvolvimento social. Defende-se que é plenamente possível, aceitável e desejável a implementação de uma educação que vise a discussão do gênero enquanto identidade, violência e discriminação, visando principalmente a transversalidade de uma sociedade preocupada com as reais mazelas vivenciadas hoje: as questões de gênero, etnia, raça, classe e deficiências.Universidade Federal de Santa Maria2019-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/3172110.5902/1981369431721Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM; v. 14 n. 3 (2019); e317211981-36941981-3694reponame:Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/31721/pdfCopyright (c) 2019 Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerraz, Miriam Olivia KnopikAddor, NicolasNascimento Neto, José Osório2022-10-03T19:01:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31721Revistahttps://periodicos.ufsm.br/index.php/revistadireito/PUBhttp://periodicos.ufsm.br/index.php/revistadireito/oairevistadireito@ufsm.br||advrso@gmail.com1981-36941981-3694opendoar:2022-10-03T19:01:17Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
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