DECENT WORK ACCORDING TO THE ILO: A DEMOCRATIC CONCEPTION? CRITICAL ANALYSIS AS CLAIMED BY THE SOCIAL CONTRACT THEORY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Beltramelli Neto, Silvio
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bonamim, Isadora Rezende, Voltani, Julia de Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/33853
Resumo: Based on Jean-Jacques Rousseau's Theory of Social Contract and Boaventura de Sousa Santos's perception of the current crisis of this Contract, the article discusses the democratic nature of the ILO's adoption of the Decent Work concept, the tripartism and the social dialogue applied at the international level, when the Decent Work was elected as the guideline for ILO actions, as well as at the state level, when the brazilian National Decent Work Agenda was elaborated. Finally, it can be concluded that the conceptions of Decent Work and the National Decent Work Agenda, despite not being undemocratic, can not be considered sufficiently democratic, due to the crisis of the Social Contract, which directly affects the pillars of representative democracy and the socially inclusive function of labor, with the consequent weakening of the representativeness of trade unions and the role of State as a normalizing agent of social inequalities. The methods used were the hypothetical-deductive approach and the historical and bibliographic process methods.
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Cooperación InternacionalDemocraciaTrabajo Decente.Agenda Nacional do Trabalho DecenteContrato SocialCooperação internacionalDemocraciaTrabalho DecenteBased on Jean-Jacques Rousseau's Theory of Social Contract and Boaventura de Sousa Santos's perception of the current crisis of this Contract, the article discusses the democratic nature of the ILO's adoption of the Decent Work concept, the tripartism and the social dialogue applied at the international level, when the Decent Work was elected as the guideline for ILO actions, as well as at the state level, when the brazilian National Decent Work Agenda was elaborated. Finally, it can be concluded that the conceptions of Decent Work and the National Decent Work Agenda, despite not being undemocratic, can not be considered sufficiently democratic, due to the crisis of the Social Contract, which directly affects the pillars of representative democracy and the socially inclusive function of labor, with the consequent weakening of the representativeness of trade unions and the role of State as a normalizing agent of social inequalities. The methods used were the hypothetical-deductive approach and the historical and bibliographic process methods.Desde la teoría del Contrato Social de Jean-Jacques Rousseau y le la percepción de Boaventura de Sousa Santos acerca de la actual crisis de esse Contrato, el articulo discute la naturaleza democrática de la adopción por la OIT de la concepción de Trabajo Decente, poniendo en cuestión el tripartismo y el diálogo social aplicados tanto en la escala internacional, cuando de la elección del Trabajo Decente como directriz de las acciones de la OIT, cuanto en la escala estatal, por ocasión de la elaboración de la Agenda Nacional del Trabajo Decente brasileña. Se concluye que las concepciones de Trabajo Decente y de la Agenda Nacional del Trabajo Decente brasileña, aunque no son antidemocráticas, también no pueden ser tomadas como suficientemente democráticas, ante la crisis del Contrato Social, que afecta, de manera directa, los pilares de la democracia representativa y de función socialmente incluida del trabajo, con la consiguiente fragilización de la representatividad de las entidades sindicales e del papel del Estado mientras agente reparador de las desigualdades sociales. Fueron usados el método de enfoque hipotético-deductivo y los métodos de procedimiento histórico y bibliográfico.A partir da teoria do Contrato Social de Jean-Jacques Rousseau e da percepção de Boaventura de Sousa Santos acerca da hodierna crise desse Contrato, o artigo discute a natureza democrática da adoção pela OIT da concepção de Trabalho Decente, pondo em causa o tripartismo e o diálogo social aplicados tanto na escala internacional, quando da eleição do Trabalho Decente como diretriz das ações da OIT, quanto na escala estatal, por ocasião da elaboração da Agenda Nacional do Trabalho Decente brasileira. Conclui-se que as concepções de Trabalho Decente e da Agenda Nacional de Trabalho Decente brasileira, a despeito de não serem antidemocráticas, também não podem ser tomadas como suficientemente democráticas, ante a crise do Contrato Social, que afeta, de forma direta, os pilares da democracia representativa e da função socialmente inclusiva do trabalho, com a consequente fragilização da representatividade das entidades sindicais e do papel Estado enquanto agente normalizador das desigualdes sociais. Empregaram-se o método de abordagem hipotético-dedutivo e os métodos de procedimento histórico e bibliográfico.Universidade Federal de Santa Maria2019-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/3385310.5902/1981369433853Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM; v. 14 n. 1 (2019); e338531981-36941981-3694reponame:Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/33853/pdfCopyright (c) 2019 Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessBeltramelli Neto, SilvioBonamim, Isadora RezendeVoltani, Julia de Carvalho2022-10-03T19:01:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33853Revistahttps://periodicos.ufsm.br/index.php/revistadireito/PUBhttp://periodicos.ufsm.br/index.php/revistadireito/oairevistadireito@ufsm.br||advrso@gmail.com1981-36941981-3694opendoar:2022-10-03T19:01:53Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
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