Graffiti tagging + art + education: other views

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vaz, Tamiris
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/7079
Resumo: This text approaches the use of the concept of tagging (graffiti) in experiences with teenagers from a public school in Santa Maria, RS. Tagging is here understood through conceptual characteristics which are independent to prejudices that oppose it to the graffiti. It may then relate to unforeseen interventions which alter the use we give to spaces, taking our focus out of absolute truths and detaining us on lived happenings. This research’s objective was to discuss the possibilities of quotidian places’ reinvention, pondering the social constructions which involve their given senses. That discussion results on actions, through art, where students involve themselves on productions which are open to the unpredictabilities of the contact with other people.
id UFSM-18_5e80e3fffefa1bb846405323b9e7c645
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7079
network_acronym_str UFSM-18
network_name_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository_id_str
spelling Graffiti tagging + art + education: other viewsPichação + arte + educação: outros olharesGraffiti taggingVisual artsEducationReinventionPichaçãoArtes visuaisEducaçãoReinvençãoThis text approaches the use of the concept of tagging (graffiti) in experiences with teenagers from a public school in Santa Maria, RS. Tagging is here understood through conceptual characteristics which are independent to prejudices that oppose it to the graffiti. It may then relate to unforeseen interventions which alter the use we give to spaces, taking our focus out of absolute truths and detaining us on lived happenings. This research’s objective was to discuss the possibilities of quotidian places’ reinvention, pondering the social constructions which involve their given senses. That discussion results on actions, through art, where students involve themselves on productions which are open to the unpredictabilities of the contact with other people.Neste artigo é abordado o conceito de pichação em experiências realizadas com adolescentes em uma escola pública de Santa Maria, RS. Ao entender a pichação a partir de características conceituais independentes dos preconceitos que a opõem ao grafite, ela pode dizer respeito às intervenções imprevistas que alteram o uso dado aos espaços, tirando o foco das verdades absolutas e se detendo em acontecimentos vividos. O objetivo dessa experiência foi problematizar as possibilidades de reinvenção dos lugares cotidianos, considerando as construções sociais que envolvem os sentidos dados a eles, o que resultou em ações, através da arte, onde os estudantes se envolveram em produções abertas às imprevisibilidades do contato com outras pessoas.Universidade Federal de Santa Maria2013-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/707910.5902/198373487079Revista Digital do LAV; No. 10 (2013): Revista Digital do LAV - Ano VI – Número 10 – Março de 2013; 085-097Revista Digital do LAV; n. 10 (2013): Revista Digital do LAV - Ano VI – Número 10 – Março de 2013; 085-0971983-73481983-7348reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/7079/pdfVaz, Tamirisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-06-10T13:32:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7079Revistahttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/PUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/oairevistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br1983-73481983-7348opendoar:2020-06-10T13:32:06Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Graffiti tagging + art + education: other views
Pichação + arte + educação: outros olhares
title Graffiti tagging + art + education: other views
spellingShingle Graffiti tagging + art + education: other views
Vaz, Tamiris
Graffiti tagging
Visual arts
Education
Reinvention
Pichação
Artes visuais
Educação
Reinvenção
title_short Graffiti tagging + art + education: other views
title_full Graffiti tagging + art + education: other views
title_fullStr Graffiti tagging + art + education: other views
title_full_unstemmed Graffiti tagging + art + education: other views
title_sort Graffiti tagging + art + education: other views
author Vaz, Tamiris
author_facet Vaz, Tamiris
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vaz, Tamiris
dc.subject.por.fl_str_mv Graffiti tagging
Visual arts
Education
Reinvention
Pichação
Artes visuais
Educação
Reinvenção
topic Graffiti tagging
Visual arts
Education
Reinvention
Pichação
Artes visuais
Educação
Reinvenção
description This text approaches the use of the concept of tagging (graffiti) in experiences with teenagers from a public school in Santa Maria, RS. Tagging is here understood through conceptual characteristics which are independent to prejudices that oppose it to the graffiti. It may then relate to unforeseen interventions which alter the use we give to spaces, taking our focus out of absolute truths and detaining us on lived happenings. This research’s objective was to discuss the possibilities of quotidian places’ reinvention, pondering the social constructions which involve their given senses. That discussion results on actions, through art, where students involve themselves on productions which are open to the unpredictabilities of the contact with other people.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/7079
10.5902/198373487079
url http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/7079
identifier_str_mv 10.5902/198373487079
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/7079/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Digital do LAV; No. 10 (2013): Revista Digital do LAV - Ano VI – Número 10 – Março de 2013; 085-097
Revista Digital do LAV; n. 10 (2013): Revista Digital do LAV - Ano VI – Número 10 – Março de 2013; 085-097
1983-7348
1983-7348
reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
collection Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository.name.fl_str_mv Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv revistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br
_version_ 1789434625884422144