LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/70514 |
Resumo: | This article proposes an intersection between art and education, as well as thinking about learning as an artistic experience, an aesthetic device to overcome the rigidity of curricula and the reproducibility of pedagogical methods and strategies that conceive learning by representation. We present childhood as an aesthetics of existence whose forms of activity on itself expose an ethical possibility for life. In this sense, we invite the school to learn with children to reinvent itself in its pedagogical proposals offered to children. This is a theoretical study that is based on observations lived in a school context whose bibliographic sources allowed the deepening of discussions that point to learning as a work of art. |
id |
UFSM-18_6a7a057912e74d58abf5606dc5e08274 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/70514 |
network_acronym_str |
UFSM-18 |
network_name_str |
Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) |
repository_id_str |
|
spelling |
LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ARTAPRENDIENDO DESDE LA NIÑEZ A EDUCAR COMO OBRA DE ARTEAprender com a infância a educar como obra de arteEducation; childhood; Art; LearningEducación; infancia; Arte; AprendizajeEducação; infância; Arte; AprendizagemThis article proposes an intersection between art and education, as well as thinking about learning as an artistic experience, an aesthetic device to overcome the rigidity of curricula and the reproducibility of pedagogical methods and strategies that conceive learning by representation. We present childhood as an aesthetics of existence whose forms of activity on itself expose an ethical possibility for life. In this sense, we invite the school to learn with children to reinvent itself in its pedagogical proposals offered to children. This is a theoretical study that is based on observations lived in a school context whose bibliographic sources allowed the deepening of discussions that point to learning as a work of art.Este artículo propone una intersección entre arte y educación, además de pensar el aprendizaje como una experiencia artística, un dispositivo estético para superar la rigidez de los currículos y la reproductibilidad de métodos y estrategias pedagógicas que conciben el aprendizaje por representación. Presentamos la infancia como una estética de la existencia cuyas formas de actividad sobre sí misma exponen una posibilidad ética para la vida. En este sentido, invitamos a la escuela a aprender con los niños a reinventarse en sus propuestas pedagógicas que ofrece a los niños. Se trata de un estudio teórico que parte de observaciones vividas en un contexto escolar cuyas fuentes bibliográficas permitieron profundizar discusiones que apuntan al aprendizaje como obra de arte.O presente artigo propõe uma intersecção entre arte e educação, bem como pensar a aprendizagem como uma experiência artística, dispositivo estético para transpor a rigidez dos currículos e a reprodutibilidade de métodos e estratégias pedagógicas que concebem a aprendizagem por representação. Apresentamos a infância como uma estética de existência cujas formas de atividade sobre si expõem uma possibilidade ética para a vida. Nesse sentido convidamos a escola a aprender com as crianças para reinventa-se em suas propostas pedagógicas ofertadas às crianças. Este é um estudo teórico que se pauta em observações vividas em contexto escolar cujas fontes bibliográficas, permitiram o aprofundamento de discussões que apontam para o aprender como obra de arte.Universidade Federal de Santa Maria2022-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/7051410.5902/1983734870514Revista Digital do LAV; Vol. 15 (2022): Revista Digital do LAV, jan./dez. 2022 - Publicação contínua; e24/1-13Revista Digital do LAV; v. 15 (2022): Revista Digital do LAV, jan./dez. 2022 - Publicação contínua; e24/1-131983-73481983-7348reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/70514/50837http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/70514/50838Copyright (c) 2022 Revista Digital do LAVinfo:eu-repo/semantics/openAccessDomingues, LeilianeSilva, Dagmar de Mello e2023-07-05T12:59:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/70514Revistahttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/PUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/oairevistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br1983-73481983-7348opendoar:2023-07-05T12:59:50Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART APRENDIENDO DESDE LA NIÑEZ A EDUCAR COMO OBRA DE ARTE Aprender com a infância a educar como obra de arte |
title |
LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART |
spellingShingle |
LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART Domingues, Leiliane Education; childhood; Art; Learning Educación; infancia; Arte; Aprendizaje Educação; infância; Arte; Aprendizagem |
title_short |
LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART |
title_full |
LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART |
title_fullStr |
LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART |
title_full_unstemmed |
LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART |
title_sort |
LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART |
author |
Domingues, Leiliane |
author_facet |
Domingues, Leiliane Silva, Dagmar de Mello e |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Dagmar de Mello e |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Domingues, Leiliane Silva, Dagmar de Mello e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education; childhood; Art; Learning Educación; infancia; Arte; Aprendizaje Educação; infância; Arte; Aprendizagem |
topic |
Education; childhood; Art; Learning Educación; infancia; Arte; Aprendizaje Educação; infância; Arte; Aprendizagem |
description |
This article proposes an intersection between art and education, as well as thinking about learning as an artistic experience, an aesthetic device to overcome the rigidity of curricula and the reproducibility of pedagogical methods and strategies that conceive learning by representation. We present childhood as an aesthetics of existence whose forms of activity on itself expose an ethical possibility for life. In this sense, we invite the school to learn with children to reinvent itself in its pedagogical proposals offered to children. This is a theoretical study that is based on observations lived in a school context whose bibliographic sources allowed the deepening of discussions that point to learning as a work of art. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/70514 10.5902/1983734870514 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/70514 |
identifier_str_mv |
10.5902/1983734870514 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/70514/50837 http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/70514/50838 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Digital do LAV info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Digital do LAV |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Digital do LAV; Vol. 15 (2022): Revista Digital do LAV, jan./dez. 2022 - Publicação contínua; e24/1-13 Revista Digital do LAV; v. 15 (2022): Revista Digital do LAV, jan./dez. 2022 - Publicação contínua; e24/1-13 1983-7348 1983-7348 reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) |
collection |
Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br |
_version_ |
1799874722524037120 |