LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Domingues, Leiliane
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Dagmar de Mello e
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/70514
Resumo: This article proposes an intersection between art and education, as well as thinking about learning as an artistic experience, an aesthetic device to overcome the rigidity of curricula and the reproducibility of pedagogical methods and strategies that conceive learning by representation. We present childhood as an aesthetics of existence whose forms of activity on itself expose an ethical possibility for life. In this sense, we invite the school to learn with children to reinvent itself in its pedagogical proposals offered to children. This is a theoretical study that is based on observations lived in a school context whose bibliographic sources allowed the deepening of discussions that point to learning as a work of art.
id UFSM-18_6a7a057912e74d58abf5606dc5e08274
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/70514
network_acronym_str UFSM-18
network_name_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository_id_str
spelling LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ARTAPRENDIENDO DESDE LA NIÑEZ A EDUCAR COMO OBRA DE ARTEAprender com a infância a educar como obra de arteEducation; childhood; Art; LearningEducación; infancia; Arte; AprendizajeEducação; infância; Arte; AprendizagemThis article proposes an intersection between art and education, as well as thinking about learning as an artistic experience, an aesthetic device to overcome the rigidity of curricula and the reproducibility of pedagogical methods and strategies that conceive learning by representation. We present childhood as an aesthetics of existence whose forms of activity on itself expose an ethical possibility for life. In this sense, we invite the school to learn with children to reinvent itself in its pedagogical proposals offered to children. This is a theoretical study that is based on observations lived in a school context whose bibliographic sources allowed the deepening of discussions that point to learning as a work of art.Este artículo propone una intersección entre arte y educación, además de pensar el aprendizaje como una experiencia artística, un dispositivo estético para superar la rigidez de los currículos y la reproductibilidad de métodos y estrategias pedagógicas que conciben el aprendizaje por representación. Presentamos la infancia como una estética de la existencia cuyas formas de actividad sobre sí misma exponen una posibilidad ética para la vida. En este sentido, invitamos a la escuela a aprender con los niños a reinventarse en sus propuestas pedagógicas que ofrece a los niños. Se trata de un estudio teórico que parte de observaciones vividas en un contexto escolar cuyas fuentes bibliográficas permitieron profundizar discusiones que apuntan al aprendizaje como obra de arte.O presente artigo propõe uma intersecção entre arte e educação, bem como pensar a aprendizagem como uma experiência artística, dispositivo estético para transpor a rigidez dos currículos e a reprodutibilidade de métodos e estratégias pedagógicas que concebem a aprendizagem por representação. Apresentamos a infância como uma estética de existência cujas formas de atividade sobre si expõem uma possibilidade ética para a vida. Nesse sentido convidamos a escola a aprender com as crianças para reinventa-se em suas propostas pedagógicas ofertadas às crianças. Este é um estudo teórico que se pauta em observações vividas em contexto escolar cujas fontes bibliográficas, permitiram o aprofundamento de discussões que apontam para o aprender como obra de arte.Universidade Federal de Santa Maria2022-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/7051410.5902/1983734870514Revista Digital do LAV; Vol. 15 (2022): Revista Digital do LAV, jan./dez. 2022 - Publicação contínua; e24/1-13Revista Digital do LAV; v. 15 (2022): Revista Digital do LAV, jan./dez. 2022 - Publicação contínua; e24/1-131983-73481983-7348reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/70514/50837http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/70514/50838Copyright (c) 2022 Revista Digital do LAVinfo:eu-repo/semantics/openAccessDomingues, LeilianeSilva, Dagmar de Mello e2023-07-05T12:59:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/70514Revistahttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/PUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/oairevistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br1983-73481983-7348opendoar:2023-07-05T12:59:50Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART
APRENDIENDO DESDE LA NIÑEZ A EDUCAR COMO OBRA DE ARTE
Aprender com a infância a educar como obra de arte
title LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART
spellingShingle LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART
Domingues, Leiliane
Education; childhood; Art; Learning
Educación; infancia; Arte; Aprendizaje
Educação; infância; Arte; Aprendizagem
title_short LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART
title_full LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART
title_fullStr LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART
title_full_unstemmed LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART
title_sort LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART
author Domingues, Leiliane
author_facet Domingues, Leiliane
Silva, Dagmar de Mello e
author_role author
author2 Silva, Dagmar de Mello e
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Domingues, Leiliane
Silva, Dagmar de Mello e
dc.subject.por.fl_str_mv Education; childhood; Art; Learning
Educación; infancia; Arte; Aprendizaje
Educação; infância; Arte; Aprendizagem
topic Education; childhood; Art; Learning
Educación; infancia; Arte; Aprendizaje
Educação; infância; Arte; Aprendizagem
description This article proposes an intersection between art and education, as well as thinking about learning as an artistic experience, an aesthetic device to overcome the rigidity of curricula and the reproducibility of pedagogical methods and strategies that conceive learning by representation. We present childhood as an aesthetics of existence whose forms of activity on itself expose an ethical possibility for life. In this sense, we invite the school to learn with children to reinvent itself in its pedagogical proposals offered to children. This is a theoretical study that is based on observations lived in a school context whose bibliographic sources allowed the deepening of discussions that point to learning as a work of art.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/70514
10.5902/1983734870514
url http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/70514
identifier_str_mv 10.5902/1983734870514
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/70514/50837
http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/70514/50838
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Digital do LAV
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Digital do LAV
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Digital do LAV; Vol. 15 (2022): Revista Digital do LAV, jan./dez. 2022 - Publicação contínua; e24/1-13
Revista Digital do LAV; v. 15 (2022): Revista Digital do LAV, jan./dez. 2022 - Publicação contínua; e24/1-13
1983-7348
1983-7348
reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
collection Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository.name.fl_str_mv Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv revistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br
_version_ 1799874722524037120