EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras (Santa Maria. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12025 |
Resumo: | Recent publication has revealed that contemporary technological potentialities have been amplifying the semiotic role of non-verbal da language in different discourse genres (KRESS; van LEEUWEN, 2001; UNSWORTH, 2001), drawing attention to the importance of research and teaching on the theme for the empowerment of our participation in these genres. In other words, we emphasize that the semiotic empowerment also depends on the comprehension of nonverbal semiosis that constitute discourse genres and that the focus of these genre studies has to be broadened in order to consider these issues (van LEEUWEN, 2004; HENDGES, 2008). Within this perspective, in this paper we explore the concept of “rhetorical mode” (MEURER, 2002) as a valuable category in Multimodal Discourse Analysis, in order to reveal the rhetorical function of non-verbal language in different genres. Following Meurer’s (2002) differentiation between rhetorical mode and genre, we explore image reading in the multimodal genre of printed advertisement. The perspective emphasized in this study offers implications for multiliteracy pedagogy (COPE; KALANTZIS, 2000). |
id |
UFSM-19_141d8cfce8fa8192fe776be42902fcba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12025 |
network_acronym_str |
UFSM-19 |
network_name_str |
Letras (Santa Maria. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADERhetorical ModeCritical Genre AnalysisMultimodalityMultiliteracy.Recent publication has revealed that contemporary technological potentialities have been amplifying the semiotic role of non-verbal da language in different discourse genres (KRESS; van LEEUWEN, 2001; UNSWORTH, 2001), drawing attention to the importance of research and teaching on the theme for the empowerment of our participation in these genres. In other words, we emphasize that the semiotic empowerment also depends on the comprehension of nonverbal semiosis that constitute discourse genres and that the focus of these genre studies has to be broadened in order to consider these issues (van LEEUWEN, 2004; HENDGES, 2008). Within this perspective, in this paper we explore the concept of “rhetorical mode” (MEURER, 2002) as a valuable category in Multimodal Discourse Analysis, in order to reveal the rhetorical function of non-verbal language in different genres. Following Meurer’s (2002) differentiation between rhetorical mode and genre, we explore image reading in the multimodal genre of printed advertisement. The perspective emphasized in this study offers implications for multiliteracy pedagogy (COPE; KALANTZIS, 2000).Literatura recente tem revelado que potencialidades tecnológicas contemporâneas vêm ampliando o papel semiótico da linguagem não-verbal em diferentes gêneros discursivos (KRESS; van LEEUWEN, 2001; UNSWoRth, 2001), alertando para a importância da pesquisa e do ensino sobre o tema para a qualificação de nossa participação (como produtores e/ou leitores) nesses gêneros. Em outras palavras, efatiza-se que o empoderamento semiótico depende também da compreensão das semioses não-verbais que constituem o registro dos gêneros discursivos e que o foco dos estudos de gêneros deve ser ampliado para considerar a função das semioses não-verbais nos mesmos (van LEEUWEN, 2004; hENdGES, 2008). dentro dessa perpectiva, neste trabalho exploramos o conceito de “modalidade retórica” (MEURER, 2002) como uma categoria valiosa em análise do discurso Multimodal, para revelar a função retórica da linguagem não-verbal em diferentes gêneros. Seguindo a caracterização de Meurer (2002), estendemos à descrição de modalidades retóricas para a leitura de imagens no gênero anúncio publicitário. aperspectiva enfatizada neste estudo traz implicações para a pedagogia do multiletramento (CoPE; KaLaNtZIS, 2000).Universidade Federal de Santa Maria2010-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/1202510.5902/2176148512025Letras; n. 40: (Jun. 2010) – Gêneros Discursivos e Interfaces Teóricas; 43–662176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12025/7437Motta-Roth, DésiréeHendges, Graciela Rabuskeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-08-27T19:45:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12025Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:04.388940Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE |
title |
EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE |
spellingShingle |
EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE Motta-Roth, Désirée Rhetorical Mode Critical Genre Analysis Multimodality Multiliteracy. |
title_short |
EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE |
title_full |
EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE |
title_fullStr |
EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE |
title_full_unstemmed |
EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE |
title_sort |
EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE |
author |
Motta-Roth, Désirée |
author_facet |
Motta-Roth, Désirée Hendges, Graciela Rabuske |
author_role |
author |
author2 |
Hendges, Graciela Rabuske |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Motta-Roth, Désirée Hendges, Graciela Rabuske |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Rhetorical Mode Critical Genre Analysis Multimodality Multiliteracy. |
topic |
Rhetorical Mode Critical Genre Analysis Multimodality Multiliteracy. |
description |
Recent publication has revealed that contemporary technological potentialities have been amplifying the semiotic role of non-verbal da language in different discourse genres (KRESS; van LEEUWEN, 2001; UNSWORTH, 2001), drawing attention to the importance of research and teaching on the theme for the empowerment of our participation in these genres. In other words, we emphasize that the semiotic empowerment also depends on the comprehension of nonverbal semiosis that constitute discourse genres and that the focus of these genre studies has to be broadened in order to consider these issues (van LEEUWEN, 2004; HENDGES, 2008). Within this perspective, in this paper we explore the concept of “rhetorical mode” (MEURER, 2002) as a valuable category in Multimodal Discourse Analysis, in order to reveal the rhetorical function of non-verbal language in different genres. Following Meurer’s (2002) differentiation between rhetorical mode and genre, we explore image reading in the multimodal genre of printed advertisement. The perspective emphasized in this study offers implications for multiliteracy pedagogy (COPE; KALANTZIS, 2000). |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12025 10.5902/2176148512025 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12025 |
identifier_str_mv |
10.5902/2176148512025 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12025/7437 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras; n. 40: (Jun. 2010) – Gêneros Discursivos e Interfaces Teóricas; 43–66 2176-1485 1519-3985 reponame:Letras (Santa Maria. Online) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Letras (Santa Maria. Online) |
collection |
Letras (Santa Maria. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1792205416476704768 |