“No ves que màs de amigo/ Que de lo amante me precio?”: topics of love poetry in the comedy Hay amigo para amigo, by Manuel Botelho de Oliveira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Wagner José Maurício
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras (Santa Maria. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/38056
Resumo: The article aims at evidencing the presence of some topics of love poetry in Hay amigo para amigo, by Manuel Botelho de Oliveira. The reading of this comedy was made according to the precepts of the comic theater. We can see the use of both the old sources and the norms that, in the 17th century, proposed the assumption of a mixed comedy. As a capa y espada comedy, subgenre whose fable deals with love affairs, the play uses topics that deal with philia and eros in the actions, and in the ethos and sentences of the characters. The presence of lyric poetry in the play integrates it to the lyrical program of the book Música do Parnaso, with which it relates through the repetitions of topical and poetic techniques.
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spelling “No ves que màs de amigo/ Que de lo amante me precio?”: topics of love poetry in the comedy Hay amigo para amigo, by Manuel Botelho de Oliveira“No ves que màs de amigo/ que de lo amante me precio?”: tópicas da lírica amorosa na comédia "Hay amigo para amigo", de Manuel Botelho de OliveiraComedyLyricalPoeticsComédiaLíricaPoéticaThe article aims at evidencing the presence of some topics of love poetry in Hay amigo para amigo, by Manuel Botelho de Oliveira. The reading of this comedy was made according to the precepts of the comic theater. We can see the use of both the old sources and the norms that, in the 17th century, proposed the assumption of a mixed comedy. As a capa y espada comedy, subgenre whose fable deals with love affairs, the play uses topics that deal with philia and eros in the actions, and in the ethos and sentences of the characters. The presence of lyric poetry in the play integrates it to the lyrical program of the book Música do Parnaso, with which it relates through the repetitions of topical and poetic techniques.O artigo tem como objetivo evidenciar a presença de algumas tópicas da lírica amorosa em Hay amigo para amigo, de Manuel Botelho de Oliveira. A leitura da referida comédia foi feita em consonância com as preceptivas do teatro cômico. Percebe-se a utilização tanto das fontes antigas quanto das normas que, no Seiscentos, propuseram a assunção de uma comédia mista. Enquanto comédia de capa y espada, subgênero cuja fábula trata de assuntos amorosos, a peça recorre às tópicas que tratam da philia e do eros nas ações, no ethos e nas sentenças das personagens. A presença da lírica na peça integra-a ao programa lírico do livro Música do Parnaso, com o qual dialoga nas repetições de tópicas e técnicas poéticas.Universidade Federal de Santa Maria2019-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/3805610.5902/2176148538056Letras; Edição Especial - 1/2019: Estudos poéticos e retóricos: novas perspectivas; 169-1902176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/38056/pdf_1Copyright (c) 2019 Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Wagner José Maurício2022-11-08T17:31:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38056Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:27.843956Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true
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