Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Elvis Francis Furquim de
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6892
Resumo: The research consists in a bibliographic approach concerning the exercise of the critical hermeneutic in the theory of communicative action in Jürgen Habermas. The proposal of interpretive analysis can reconstruct the assumptions of pedagogy and the formation in the tradition of the history. The post-metaphysical thinking has the potential for multiple experience of the decentralized reason that rethinks the model of the consciousness. Your emancipatory project considers the critical power of the reason in the perspective of the potential of communicative language. It is in the own language, before being ideology, before exercising the power, before the domination, first of all, it has cognitive and intellectual power. In this linguistic ambient presents as cognitive activity the structural aspect, a speech of free conditions, not against the speech of the other, not to dominate, but to be understood. In this communicative theory, the challenge is to restore the hidden thought to the objectivist sciences, trying to reconnect the dimension of philosophy and education. It is with this expansion of restoration of the expectations of the cultural assumptions, social, human forgotten by the tradition of the history, that open the intention to contribute to the education, enabling a plural language that can attend the needs of the debate in the scope of teacher formation of our time.
id UFSM_1b4819d37cb54f6a6edbbe40ba948a9b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6892
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de HabermasPerspectives on teacher's professional development related to post prism of philosophy post-metaphysical thinking by HabermasFormaçãoEducaçãoLinguagemRacionalidade comunicativaFilosofiaFormationEducationLanguageCommunicative rationalityPhilosophyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe research consists in a bibliographic approach concerning the exercise of the critical hermeneutic in the theory of communicative action in Jürgen Habermas. The proposal of interpretive analysis can reconstruct the assumptions of pedagogy and the formation in the tradition of the history. The post-metaphysical thinking has the potential for multiple experience of the decentralized reason that rethinks the model of the consciousness. Your emancipatory project considers the critical power of the reason in the perspective of the potential of communicative language. It is in the own language, before being ideology, before exercising the power, before the domination, first of all, it has cognitive and intellectual power. In this linguistic ambient presents as cognitive activity the structural aspect, a speech of free conditions, not against the speech of the other, not to dominate, but to be understood. In this communicative theory, the challenge is to restore the hidden thought to the objectivist sciences, trying to reconnect the dimension of philosophy and education. It is with this expansion of restoration of the expectations of the cultural assumptions, social, human forgotten by the tradition of the history, that open the intention to contribute to the education, enabling a plural language that can attend the needs of the debate in the scope of teacher formation of our time.A pesquisa consiste numa abordagem bibliográfica que visa ao exercício da hermenêutica crítica na teoria da ação comunicativa em Jürgen Habermas. A proposta de análise interpretativa pode reconstruir os pressupostos acerca da pedagogia e da formação na tradição da história. O pensamento pós-metafísico apresenta a possibilidade de experiência múltipla da razão descentrada que repensa o modelo da consciência. O seu projeto emancipativo considera o poder crítico da razão na perspectiva do potencial da linguagem comunicativa. E a própria linguagem, antes de se tornar ser ideológico, antes de exercer o poder, antes da dominação, antes de tudo, ela tem poder cognitivo e intelectual. Nesse ambiente lingüístico, apresenta como atividade cognitiva o aspecto estrutural, um discurso de condições livres, não contra o discurso do outro, não para dominar, mas para ser entendido. Nessa teoria comunicativa, o desafio é restaurar o pensamento oculto às ciências objetivistas, tentando reaproximar a dimensão da filosofia e da educação. É com essa expectativa de restauração dos pressupostos culturais, sociais e humanos esquecidos pela tradição da história que se abre a intenção de contribuir para a educação, possibilitando uma linguagem plural que possa atender às necessidades do debate no âmbito da formação de professores em nosso tempo.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoTrevisan, Amarildo Luizhttp://lattes.cnpq.br/2534601801498544Cenci, Angelo Vitóriohttp://lattes.cnpq.br/5553067405853480Oliveira, Valeska Maria Fortes dehttp://lattes.cnpq.br/3628223248832085Tomazetti, Elisete Medianeirahttp://lattes.cnpq.br/3942924352722374Melo, Elvis Francis Furquim de2010-02-092010-02-092009-11-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfMELO, Elvis Francis Furquim de. PERSPECTIVES ON TEACHER'S PROFESSIONAL DEVELOPMENT RELATED TO POST PRISM OF PHILOSOPHY POST-METAPHYSICAL THINKING BY HABERMAS. 2009. 98 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6892porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-05-02T13:54:17Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6892Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-05-02T13:54:17Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas
Perspectives on teacher's professional development related to post prism of philosophy post-metaphysical thinking by Habermas
title Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas
spellingShingle Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas
Melo, Elvis Francis Furquim de
Formação
Educação
Linguagem
Racionalidade comunicativa
Filosofia
Formation
Education
Language
Communicative rationality
Philosophy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas
title_full Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas
title_fullStr Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas
title_full_unstemmed Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas
title_sort Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas
author Melo, Elvis Francis Furquim de
author_facet Melo, Elvis Francis Furquim de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Trevisan, Amarildo Luiz
http://lattes.cnpq.br/2534601801498544
Cenci, Angelo Vitório
http://lattes.cnpq.br/5553067405853480
Oliveira, Valeska Maria Fortes de
http://lattes.cnpq.br/3628223248832085
Tomazetti, Elisete Medianeira
http://lattes.cnpq.br/3942924352722374
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Elvis Francis Furquim de
dc.subject.por.fl_str_mv Formação
Educação
Linguagem
Racionalidade comunicativa
Filosofia
Formation
Education
Language
Communicative rationality
Philosophy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Formação
Educação
Linguagem
Racionalidade comunicativa
Filosofia
Formation
Education
Language
Communicative rationality
Philosophy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The research consists in a bibliographic approach concerning the exercise of the critical hermeneutic in the theory of communicative action in Jürgen Habermas. The proposal of interpretive analysis can reconstruct the assumptions of pedagogy and the formation in the tradition of the history. The post-metaphysical thinking has the potential for multiple experience of the decentralized reason that rethinks the model of the consciousness. Your emancipatory project considers the critical power of the reason in the perspective of the potential of communicative language. It is in the own language, before being ideology, before exercising the power, before the domination, first of all, it has cognitive and intellectual power. In this linguistic ambient presents as cognitive activity the structural aspect, a speech of free conditions, not against the speech of the other, not to dominate, but to be understood. In this communicative theory, the challenge is to restore the hidden thought to the objectivist sciences, trying to reconnect the dimension of philosophy and education. It is with this expansion of restoration of the expectations of the cultural assumptions, social, human forgotten by the tradition of the history, that open the intention to contribute to the education, enabling a plural language that can attend the needs of the debate in the scope of teacher formation of our time.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-17
2010-02-09
2010-02-09
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MELO, Elvis Francis Furquim de. PERSPECTIVES ON TEACHER'S PROFESSIONAL DEVELOPMENT RELATED TO POST PRISM OF PHILOSOPHY POST-METAPHYSICAL THINKING BY HABERMAS. 2009. 98 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6892
identifier_str_mv MELO, Elvis Francis Furquim de. PERSPECTIVES ON TEACHER'S PROFESSIONAL DEVELOPMENT RELATED TO POST PRISM OF PHILOSOPHY POST-METAPHYSICAL THINKING BY HABERMAS. 2009. 98 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6892
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922129133174784