Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000wf4j |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6892 |
Resumo: | The research consists in a bibliographic approach concerning the exercise of the critical hermeneutic in the theory of communicative action in Jürgen Habermas. The proposal of interpretive analysis can reconstruct the assumptions of pedagogy and the formation in the tradition of the history. The post-metaphysical thinking has the potential for multiple experience of the decentralized reason that rethinks the model of the consciousness. Your emancipatory project considers the critical power of the reason in the perspective of the potential of communicative language. It is in the own language, before being ideology, before exercising the power, before the domination, first of all, it has cognitive and intellectual power. In this linguistic ambient presents as cognitive activity the structural aspect, a speech of free conditions, not against the speech of the other, not to dominate, but to be understood. In this communicative theory, the challenge is to restore the hidden thought to the objectivist sciences, trying to reconnect the dimension of philosophy and education. It is with this expansion of restoration of the expectations of the cultural assumptions, social, human forgotten by the tradition of the history, that open the intention to contribute to the education, enabling a plural language that can attend the needs of the debate in the scope of teacher formation of our time. |
id |
UFSM_1b4819d37cb54f6a6edbbe40ba948a9b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6892 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de HabermasPerspectives on teacher's professional development related to post prism of philosophy post-metaphysical thinking by HabermasFormaçãoEducaçãoLinguagemRacionalidade comunicativaFilosofiaFormationEducationLanguageCommunicative rationalityPhilosophyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe research consists in a bibliographic approach concerning the exercise of the critical hermeneutic in the theory of communicative action in Jürgen Habermas. The proposal of interpretive analysis can reconstruct the assumptions of pedagogy and the formation in the tradition of the history. The post-metaphysical thinking has the potential for multiple experience of the decentralized reason that rethinks the model of the consciousness. Your emancipatory project considers the critical power of the reason in the perspective of the potential of communicative language. It is in the own language, before being ideology, before exercising the power, before the domination, first of all, it has cognitive and intellectual power. In this linguistic ambient presents as cognitive activity the structural aspect, a speech of free conditions, not against the speech of the other, not to dominate, but to be understood. In this communicative theory, the challenge is to restore the hidden thought to the objectivist sciences, trying to reconnect the dimension of philosophy and education. It is with this expansion of restoration of the expectations of the cultural assumptions, social, human forgotten by the tradition of the history, that open the intention to contribute to the education, enabling a plural language that can attend the needs of the debate in the scope of teacher formation of our time.A pesquisa consiste numa abordagem bibliográfica que visa ao exercício da hermenêutica crítica na teoria da ação comunicativa em Jürgen Habermas. A proposta de análise interpretativa pode reconstruir os pressupostos acerca da pedagogia e da formação na tradição da história. O pensamento pós-metafísico apresenta a possibilidade de experiência múltipla da razão descentrada que repensa o modelo da consciência. O seu projeto emancipativo considera o poder crítico da razão na perspectiva do potencial da linguagem comunicativa. E a própria linguagem, antes de se tornar ser ideológico, antes de exercer o poder, antes da dominação, antes de tudo, ela tem poder cognitivo e intelectual. Nesse ambiente lingüístico, apresenta como atividade cognitiva o aspecto estrutural, um discurso de condições livres, não contra o discurso do outro, não para dominar, mas para ser entendido. Nessa teoria comunicativa, o desafio é restaurar o pensamento oculto às ciências objetivistas, tentando reaproximar a dimensão da filosofia e da educação. É com essa expectativa de restauração dos pressupostos culturais, sociais e humanos esquecidos pela tradição da história que se abre a intenção de contribuir para a educação, possibilitando uma linguagem plural que possa atender às necessidades do debate no âmbito da formação de professores em nosso tempo.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoTrevisan, Amarildo Luizhttp://lattes.cnpq.br/2534601801498544Cenci, Angelo Vitóriohttp://lattes.cnpq.br/5553067405853480Oliveira, Valeska Maria Fortes dehttp://lattes.cnpq.br/3628223248832085Tomazetti, Elisete Medianeirahttp://lattes.cnpq.br/3942924352722374Melo, Elvis Francis Furquim de2010-02-092010-02-092009-11-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfMELO, Elvis Francis Furquim de. PERSPECTIVES ON TEACHER'S PROFESSIONAL DEVELOPMENT RELATED TO POST PRISM OF PHILOSOPHY POST-METAPHYSICAL THINKING BY HABERMAS. 2009. 98 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6892ark:/26339/001300000wf4jporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-05-02T13:54:17Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6892Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-05-02T13:54:17Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas Perspectives on teacher's professional development related to post prism of philosophy post-metaphysical thinking by Habermas |
title |
Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas |
spellingShingle |
Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas Melo, Elvis Francis Furquim de Formação Educação Linguagem Racionalidade comunicativa Filosofia Formation Education Language Communicative rationality Philosophy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas |
title_full |
Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas |
title_fullStr |
Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas |
title_full_unstemmed |
Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas |
title_sort |
Perspectivas para a formação docente diante do prisma da filosofia pósmetafísica de Habermas |
author |
Melo, Elvis Francis Furquim de |
author_facet |
Melo, Elvis Francis Furquim de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Trevisan, Amarildo Luiz http://lattes.cnpq.br/2534601801498544 Cenci, Angelo Vitório http://lattes.cnpq.br/5553067405853480 Oliveira, Valeska Maria Fortes de http://lattes.cnpq.br/3628223248832085 Tomazetti, Elisete Medianeira http://lattes.cnpq.br/3942924352722374 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Elvis Francis Furquim de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Educação Linguagem Racionalidade comunicativa Filosofia Formation Education Language Communicative rationality Philosophy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Formação Educação Linguagem Racionalidade comunicativa Filosofia Formation Education Language Communicative rationality Philosophy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The research consists in a bibliographic approach concerning the exercise of the critical hermeneutic in the theory of communicative action in Jürgen Habermas. The proposal of interpretive analysis can reconstruct the assumptions of pedagogy and the formation in the tradition of the history. The post-metaphysical thinking has the potential for multiple experience of the decentralized reason that rethinks the model of the consciousness. Your emancipatory project considers the critical power of the reason in the perspective of the potential of communicative language. It is in the own language, before being ideology, before exercising the power, before the domination, first of all, it has cognitive and intellectual power. In this linguistic ambient presents as cognitive activity the structural aspect, a speech of free conditions, not against the speech of the other, not to dominate, but to be understood. In this communicative theory, the challenge is to restore the hidden thought to the objectivist sciences, trying to reconnect the dimension of philosophy and education. It is with this expansion of restoration of the expectations of the cultural assumptions, social, human forgotten by the tradition of the history, that open the intention to contribute to the education, enabling a plural language that can attend the needs of the debate in the scope of teacher formation of our time. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-11-17 2010-02-09 2010-02-09 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MELO, Elvis Francis Furquim de. PERSPECTIVES ON TEACHER'S PROFESSIONAL DEVELOPMENT RELATED TO POST PRISM OF PHILOSOPHY POST-METAPHYSICAL THINKING BY HABERMAS. 2009. 98 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6892 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000wf4j |
identifier_str_mv |
MELO, Elvis Francis Furquim de. PERSPECTIVES ON TEACHER'S PROFESSIONAL DEVELOPMENT RELATED TO POST PRISM OF PHILOSOPHY POST-METAPHYSICAL THINKING BY HABERMAS. 2009. 98 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009. ark:/26339/001300000wf4j |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6892 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172407222075392 |