Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7059 |
Resumo: | The main objective of this research was to investigate the contribution of the educational hypermedia as technological mediation to the development of study activities and, consequently, for the understanding of knowledges treated in the high school of Physics. To do this, we work with the elaboration and analysis of hypermedia study activities, structured in according to the approach contained in the national curriculum guidelines. This process occurred with physicists-educators in initial formation, thus contributing to the future school practices thereof, in scope of the high school. We use as research conception the action-research, which involved the development of cycles characterized by moments of planning, action, observation and reflection. Data collection involved the following instruments: document analysis, questionnaire, and the tools forum, task and wiki from Moodle. The analysis of this data, that occured in the moment of reflection of the action-research, allowed us to conclude that the features potentialized by the educational hypermedia cognitive flexibility, interactivity, interaction and visualization contribute significantly to the development of study activities of Physics, and, with this, for the understanding of the physical knowledges treated in the high school. |
id |
UFSM_7a7e9d442588ea3131938d793e508149 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7059 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualizaçãoStudy activities of physics hypermedia: cognitive flexibility, interactivity, interaction and visualizationAtividade de estudoEnsino-aprendizagem de físicaHipermídia educacionalMediação tecnológicaStudy activityTeaching-learning of physicsEducational hypermediaTechnological mediationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe main objective of this research was to investigate the contribution of the educational hypermedia as technological mediation to the development of study activities and, consequently, for the understanding of knowledges treated in the high school of Physics. To do this, we work with the elaboration and analysis of hypermedia study activities, structured in according to the approach contained in the national curriculum guidelines. This process occurred with physicists-educators in initial formation, thus contributing to the future school practices thereof, in scope of the high school. We use as research conception the action-research, which involved the development of cycles characterized by moments of planning, action, observation and reflection. Data collection involved the following instruments: document analysis, questionnaire, and the tools forum, task and wiki from Moodle. The analysis of this data, that occured in the moment of reflection of the action-research, allowed us to conclude that the features potentialized by the educational hypermedia cognitive flexibility, interactivity, interaction and visualization contribute significantly to the development of study activities of Physics, and, with this, for the understanding of the physical knowledges treated in the high school.O objetivo principal desta pesquisa foi investigar a contribuição da hipermídia educacional como mediação tecnológica para o desenvolvimento de atividades de estudo e, consequentemente, para a compreensão dos conhecimentos abordados no ensino médio de Física. Para isso, trabalhamos com a elaboração e análise de atividades de estudo hipermidiáticas, estruturadas em consonância com a abordagem contida nos parâmetros curriculares nacionais. Este processo ocorreu juntamente com físicos-educadores em formação inicial, contribuindo assim para as futuras práticas escolares dos mesmos, no âmbito do ensino médio. Utilizamos como concepção de pesquisa a investigação-ação, que envolveu o desenvolvimento de ciclos caracterizados pelos momentos de planejamento, ação, observação e reflexão. A obtenção dos dados envolveu os seguintes instrumentos: análise de documentos, questionário, e as ferramentas fórum, tarefa e wiki do Moodle. A análise destes dados, que ocorreu no momento de reflexão da investigação-ação, possibilitou-nos concluir que as características potencializadas pela hipermídia educacional flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização contribuem significativamente para o desenvolvimento de atividades de estudo de Física, e, com isso, para a compreensão dos conhecimentos físicos abordados no ensino médio.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoBastos, Fábio da Purificação dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6Costa, José Antônio Trindade Borges dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4789711H0Angotti, Jose Andre Pereshttp://lattes.cnpq.br/0380382997835517Abegg, Ilsehttp://lattes.cnpq.br/5450252602273986Vidmar, Muryel Pyetro2014-02-262014-02-262013-02-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfVIDMAR, Muryel Pyetro. STUDY ACTIVITIES OF PHYSICS HYPERMEDIA: COGNITIVE FLEXIBILITY, INTERACTIVITY, INTERACTION AND VISUALIZATION. 2013. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7059porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-06-30T13:59:03Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7059Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-06-30T13:59:03Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização Study activities of physics hypermedia: cognitive flexibility, interactivity, interaction and visualization |
title |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização |
spellingShingle |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização Vidmar, Muryel Pyetro Atividade de estudo Ensino-aprendizagem de física Hipermídia educacional Mediação tecnológica Study activity Teaching-learning of physics Educational hypermedia Technological mediation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização |
title_full |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização |
title_fullStr |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização |
title_full_unstemmed |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização |
title_sort |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização |
author |
Vidmar, Muryel Pyetro |
author_facet |
Vidmar, Muryel Pyetro |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Bastos, Fábio da Purificação de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6 Costa, José Antônio Trindade Borges da http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4789711H0 Angotti, Jose Andre Peres http://lattes.cnpq.br/0380382997835517 Abegg, Ilse http://lattes.cnpq.br/5450252602273986 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vidmar, Muryel Pyetro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atividade de estudo Ensino-aprendizagem de física Hipermídia educacional Mediação tecnológica Study activity Teaching-learning of physics Educational hypermedia Technological mediation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Atividade de estudo Ensino-aprendizagem de física Hipermídia educacional Mediação tecnológica Study activity Teaching-learning of physics Educational hypermedia Technological mediation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The main objective of this research was to investigate the contribution of the educational hypermedia as technological mediation to the development of study activities and, consequently, for the understanding of knowledges treated in the high school of Physics. To do this, we work with the elaboration and analysis of hypermedia study activities, structured in according to the approach contained in the national curriculum guidelines. This process occurred with physicists-educators in initial formation, thus contributing to the future school practices thereof, in scope of the high school. We use as research conception the action-research, which involved the development of cycles characterized by moments of planning, action, observation and reflection. Data collection involved the following instruments: document analysis, questionnaire, and the tools forum, task and wiki from Moodle. The analysis of this data, that occured in the moment of reflection of the action-research, allowed us to conclude that the features potentialized by the educational hypermedia cognitive flexibility, interactivity, interaction and visualization contribute significantly to the development of study activities of Physics, and, with this, for the understanding of the physical knowledges treated in the high school. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-02-07 2014-02-26 2014-02-26 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
VIDMAR, Muryel Pyetro. STUDY ACTIVITIES OF PHYSICS HYPERMEDIA: COGNITIVE FLEXIBILITY, INTERACTIVITY, INTERACTION AND VISUALIZATION. 2013. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7059 |
identifier_str_mv |
VIDMAR, Muryel Pyetro. STUDY ACTIVITIES OF PHYSICS HYPERMEDIA: COGNITIVE FLEXIBILITY, INTERACTIVITY, INTERACTION AND VISUALIZATION. 2013. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7059 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922157451018240 |