Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7059 |
Resumo: | The main objective of this research was to investigate the contribution of the educational hypermedia as technological mediation to the development of study activities and, consequently, for the understanding of knowledges treated in the high school of Physics. To do this, we work with the elaboration and analysis of hypermedia study activities, structured in according to the approach contained in the national curriculum guidelines. This process occurred with physicists-educators in initial formation, thus contributing to the future school practices thereof, in scope of the high school. We use as research conception the action-research, which involved the development of cycles characterized by moments of planning, action, observation and reflection. Data collection involved the following instruments: document analysis, questionnaire, and the tools forum, task and wiki from Moodle. The analysis of this data, that occured in the moment of reflection of the action-research, allowed us to conclude that the features potentialized by the educational hypermedia cognitive flexibility, interactivity, interaction and visualization contribute significantly to the development of study activities of Physics, and, with this, for the understanding of the physical knowledges treated in the high school. |
id |
UFSM_7a7e9d442588ea3131938d793e508149 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7059 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
2014-02-262014-02-262013-02-07VIDMAR, Muryel Pyetro. STUDY ACTIVITIES OF PHYSICS HYPERMEDIA: COGNITIVE FLEXIBILITY, INTERACTIVITY, INTERACTION AND VISUALIZATION. 2013. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7059The main objective of this research was to investigate the contribution of the educational hypermedia as technological mediation to the development of study activities and, consequently, for the understanding of knowledges treated in the high school of Physics. To do this, we work with the elaboration and analysis of hypermedia study activities, structured in according to the approach contained in the national curriculum guidelines. This process occurred with physicists-educators in initial formation, thus contributing to the future school practices thereof, in scope of the high school. We use as research conception the action-research, which involved the development of cycles characterized by moments of planning, action, observation and reflection. Data collection involved the following instruments: document analysis, questionnaire, and the tools forum, task and wiki from Moodle. The analysis of this data, that occured in the moment of reflection of the action-research, allowed us to conclude that the features potentialized by the educational hypermedia cognitive flexibility, interactivity, interaction and visualization contribute significantly to the development of study activities of Physics, and, with this, for the understanding of the physical knowledges treated in the high school.O objetivo principal desta pesquisa foi investigar a contribuição da hipermídia educacional como mediação tecnológica para o desenvolvimento de atividades de estudo e, consequentemente, para a compreensão dos conhecimentos abordados no ensino médio de Física. Para isso, trabalhamos com a elaboração e análise de atividades de estudo hipermidiáticas, estruturadas em consonância com a abordagem contida nos parâmetros curriculares nacionais. Este processo ocorreu juntamente com físicos-educadores em formação inicial, contribuindo assim para as futuras práticas escolares dos mesmos, no âmbito do ensino médio. Utilizamos como concepção de pesquisa a investigação-ação, que envolveu o desenvolvimento de ciclos caracterizados pelos momentos de planejamento, ação, observação e reflexão. A obtenção dos dados envolveu os seguintes instrumentos: análise de documentos, questionário, e as ferramentas fórum, tarefa e wiki do Moodle. A análise destes dados, que ocorreu no momento de reflexão da investigação-ação, possibilitou-nos concluir que as características potencializadas pela hipermídia educacional flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização contribuem significativamente para o desenvolvimento de atividades de estudo de Física, e, com isso, para a compreensão dos conhecimentos físicos abordados no ensino médio.application/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFSMBREducaçãoAtividade de estudoEnsino-aprendizagem de físicaHipermídia educacionalMediação tecnológicaStudy activityTeaching-learning of physicsEducational hypermediaTechnological mediationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAtividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualizaçãoStudy activities of physics hypermedia: cognitive flexibility, interactivity, interaction and visualizationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBastos, Fábio da Purificação dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6Costa, José Antônio Trindade Borges dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4789711H0Angotti, Jose Andre Pereshttp://lattes.cnpq.br/0380382997835517Abegg, Ilsehttp://lattes.cnpq.br/5450252602273986http://lattes.cnpq.br/8939243324015902Vidmar, Muryel Pyetro700800000006400300300500300300a14cf7fc-a9ac-4969-8e2d-96728e873161d09ad750-931c-4e66-af9d-a89ce64ffc3046000d7b-a4f5-46b7-b85f-6e43facc15910aefa8d3-cb4e-4af8-8216-191895b77970c584cb2b-b71a-4ded-a04b-f2949064ee8dinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALVIDMAR, MURIEL PYETRO.pdfapplication/pdf3107182http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7059/1/VIDMAR%2c%20MURIEL%20PYETRO.pdfcbd533b0263eee4e4102d475b2558387MD511/70592022-06-30 10:59:03.456oai:repositorio.ufsm.br:1/7059Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-06-30T13:59:03Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Study activities of physics hypermedia: cognitive flexibility, interactivity, interaction and visualization |
title |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização |
spellingShingle |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização Vidmar, Muryel Pyetro Atividade de estudo Ensino-aprendizagem de física Hipermídia educacional Mediação tecnológica Study activity Teaching-learning of physics Educational hypermedia Technological mediation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização |
title_full |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização |
title_fullStr |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização |
title_full_unstemmed |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização |
title_sort |
Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização |
author |
Vidmar, Muryel Pyetro |
author_facet |
Vidmar, Muryel Pyetro |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bastos, Fábio da Purificação de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Costa, José Antônio Trindade Borges da |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4789711H0 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Angotti, Jose Andre Peres |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0380382997835517 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Abegg, Ilse |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5450252602273986 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8939243324015902 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vidmar, Muryel Pyetro |
contributor_str_mv |
Bastos, Fábio da Purificação de Costa, José Antônio Trindade Borges da Angotti, Jose Andre Peres Abegg, Ilse |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atividade de estudo Ensino-aprendizagem de física Hipermídia educacional Mediação tecnológica |
topic |
Atividade de estudo Ensino-aprendizagem de física Hipermídia educacional Mediação tecnológica Study activity Teaching-learning of physics Educational hypermedia Technological mediation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Study activity Teaching-learning of physics Educational hypermedia Technological mediation |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The main objective of this research was to investigate the contribution of the educational hypermedia as technological mediation to the development of study activities and, consequently, for the understanding of knowledges treated in the high school of Physics. To do this, we work with the elaboration and analysis of hypermedia study activities, structured in according to the approach contained in the national curriculum guidelines. This process occurred with physicists-educators in initial formation, thus contributing to the future school practices thereof, in scope of the high school. We use as research conception the action-research, which involved the development of cycles characterized by moments of planning, action, observation and reflection. Data collection involved the following instruments: document analysis, questionnaire, and the tools forum, task and wiki from Moodle. The analysis of this data, that occured in the moment of reflection of the action-research, allowed us to conclude that the features potentialized by the educational hypermedia cognitive flexibility, interactivity, interaction and visualization contribute significantly to the development of study activities of Physics, and, with this, for the understanding of the physical knowledges treated in the high school. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-02-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-02-26 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-02-26 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
VIDMAR, Muryel Pyetro. STUDY ACTIVITIES OF PHYSICS HYPERMEDIA: COGNITIVE FLEXIBILITY, INTERACTIVITY, INTERACTION AND VISUALIZATION. 2013. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7059 |
identifier_str_mv |
VIDMAR, Muryel Pyetro. STUDY ACTIVITIES OF PHYSICS HYPERMEDIA: COGNITIVE FLEXIBILITY, INTERACTIVITY, INTERACTION AND VISUALIZATION. 2013. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7059 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
700800000006 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 300 300 500 300 300 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
a14cf7fc-a9ac-4969-8e2d-96728e873161 d09ad750-931c-4e66-af9d-a89ce64ffc30 46000d7b-a4f5-46b7-b85f-6e43facc1591 0aefa8d3-cb4e-4af8-8216-191895b77970 c584cb2b-b71a-4ded-a04b-f2949064ee8d |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7059/1/VIDMAR%2c%20MURIEL%20PYETRO.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cbd533b0263eee4e4102d475b2558387 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1801485338644840448 |