Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6689 |
Resumo: | The focus of this work is the teaching of chemistry through the theme "Aromas". To this end, we seek to develop this research teaching methodologies related to the theme and that promote learning of the contents of Chemistry, contributing thus in the formation of more critical and active citizens in their daily lives. Interventions of this project were conducted with students from classes 3rd grade from a state college in the city of São Sepé - RS - Brazil. The data from this study were collected through questionnaires, exercises, preparation of reports and notes made by the teacher researcher, during the intervention, and analyzed according to discursive textual analysis. Closed interventions, observation and notes from the search elements were extracted for the construction of a teaching guide for the teaching and learning of physiological functions in high school. Thus, by the results obtained in this study, we conclude that the teaching of chemistry was favored with the theme "aromas" as well as by the use of thematic workshop methodology and problem solving. Students found through these two methodologies, more affordable and practical ways to understand and relate the contents of the Chemical phenomena that happen in their daily lives. |
id |
UFSM_c6c7b7cbf9b46cdc326febb05194fdd6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6689 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladarAromas: contextualizing teaching through chemistry smell and tasteEnsino de químicaAromasResolução de problemasOficina temáticaTeaching of chemistryAromasProblem solvingThematic workshopCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASThe focus of this work is the teaching of chemistry through the theme "Aromas". To this end, we seek to develop this research teaching methodologies related to the theme and that promote learning of the contents of Chemistry, contributing thus in the formation of more critical and active citizens in their daily lives. Interventions of this project were conducted with students from classes 3rd grade from a state college in the city of São Sepé - RS - Brazil. The data from this study were collected through questionnaires, exercises, preparation of reports and notes made by the teacher researcher, during the intervention, and analyzed according to discursive textual analysis. Closed interventions, observation and notes from the search elements were extracted for the construction of a teaching guide for the teaching and learning of physiological functions in high school. Thus, by the results obtained in this study, we conclude that the teaching of chemistry was favored with the theme "aromas" as well as by the use of thematic workshop methodology and problem solving. Students found through these two methodologies, more affordable and practical ways to understand and relate the contents of the Chemical phenomena that happen in their daily lives.Fundação de Amparo a Pesquisa no Estado do Rio Grande do SulO foco deste trabalho é o ensino de Química por meio da temática Aromas . Para tanto, buscamos desenvolver nesta pesquisa metodologias de ensino ligadas ao tema e que promovessem a aprendizagem dos conteúdos de Química, colaborando dessa forma, na formação de cidadãos mais críticos e atuantes no seu cotidiano. As intervenções desse projeto foram realizadas com estudantes de turmas da 3ª série de um colégio estadual na cidade de São Sepé/RS Brasil. Os dados desta pesquisa foram coletados através de questionários, exercícios, elaboração de relatórios e anotações feitas pelo professor pesquisador, durante a realização das intervenções, e analisados de acordo com análise textual discursiva. Encerradas as intervenções, da observação e anotações do pesquisador foram extraídos elementos para a construção de um guia didático para o ensino e aprendizagem de funções orgânicas no Ensino Médio. Assim, através dos resultados obtidos nessa pesquisa, concluímos que o ensino de Química foi favorecido com a temática Aromas , bem como, pelo uso da metodologia de oficina temática e da resolução de problemas. Os estudantes encontraram através dessas duas metodologias, formas mais acessíveis e práticas de compreender e relacionar os conteúdos de Química à fenômenos que acontecem em seu cotidiano.Universidade Federal de Santa MariaBRCiências BiológicasUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e SaúdeBraibante, Mara Elisa Forteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788627U5Barin, Cláudia Smaniottohttp://lattes.cnpq.br/0832298305352059Adaime, Martha Bohrerhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787114A5Oliveira, Fernando Vasconcelos de2015-03-252015-03-252014-07-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfOLIVEIRA, Fernando Vasconcelos de. AROMAS: CONTEXTUALIZING TEACHING THROUGH CHEMISTRY SMELL AND TASTE. 2014. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6689porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-03-08T12:23:49Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6689Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-03-08T12:23:49Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar Aromas: contextualizing teaching through chemistry smell and taste |
title |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar |
spellingShingle |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar Oliveira, Fernando Vasconcelos de Ensino de química Aromas Resolução de problemas Oficina temática Teaching of chemistry Aromas Problem solving Thematic workshop CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
title_short |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar |
title_full |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar |
title_fullStr |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar |
title_full_unstemmed |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar |
title_sort |
Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar |
author |
Oliveira, Fernando Vasconcelos de |
author_facet |
Oliveira, Fernando Vasconcelos de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Braibante, Mara Elisa Fortes http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788627U5 Barin, Cláudia Smaniotto http://lattes.cnpq.br/0832298305352059 Adaime, Martha Bohrer http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787114A5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Fernando Vasconcelos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de química Aromas Resolução de problemas Oficina temática Teaching of chemistry Aromas Problem solving Thematic workshop CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
topic |
Ensino de química Aromas Resolução de problemas Oficina temática Teaching of chemistry Aromas Problem solving Thematic workshop CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
description |
The focus of this work is the teaching of chemistry through the theme "Aromas". To this end, we seek to develop this research teaching methodologies related to the theme and that promote learning of the contents of Chemistry, contributing thus in the formation of more critical and active citizens in their daily lives. Interventions of this project were conducted with students from classes 3rd grade from a state college in the city of São Sepé - RS - Brazil. The data from this study were collected through questionnaires, exercises, preparation of reports and notes made by the teacher researcher, during the intervention, and analyzed according to discursive textual analysis. Closed interventions, observation and notes from the search elements were extracted for the construction of a teaching guide for the teaching and learning of physiological functions in high school. Thus, by the results obtained in this study, we conclude that the teaching of chemistry was favored with the theme "aromas" as well as by the use of thematic workshop methodology and problem solving. Students found through these two methodologies, more affordable and practical ways to understand and relate the contents of the Chemical phenomena that happen in their daily lives. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-03 2015-03-25 2015-03-25 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Fernando Vasconcelos de. AROMAS: CONTEXTUALIZING TEACHING THROUGH CHEMISTRY SMELL AND TASTE. 2014. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6689 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Fernando Vasconcelos de. AROMAS: CONTEXTUALIZING TEACHING THROUGH CHEMISTRY SMELL AND TASTE. 2014. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6689 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Ciências Biológicas UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Ciências Biológicas UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922133635760128 |