Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Fernando Vasconcelos de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6689
Resumo: The focus of this work is the teaching of chemistry through the theme "Aromas". To this end, we seek to develop this research teaching methodologies related to the theme and that promote learning of the contents of Chemistry, contributing thus in the formation of more critical and active citizens in their daily lives. Interventions of this project were conducted with students from classes 3rd grade from a state college in the city of São Sepé - RS - Brazil. The data from this study were collected through questionnaires, exercises, preparation of reports and notes made by the teacher researcher, during the intervention, and analyzed according to discursive textual analysis. Closed interventions, observation and notes from the search elements were extracted for the construction of a teaching guide for the teaching and learning of physiological functions in high school. Thus, by the results obtained in this study, we conclude that the teaching of chemistry was favored with the theme "aromas" as well as by the use of thematic workshop methodology and problem solving. Students found through these two methodologies, more affordable and practical ways to understand and relate the contents of the Chemical phenomena that happen in their daily lives.
id UFSM_c6c7b7cbf9b46cdc326febb05194fdd6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6689
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladarAromas: contextualizing teaching through chemistry smell and tasteEnsino de químicaAromasResolução de problemasOficina temáticaTeaching of chemistryAromasProblem solvingThematic workshopCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASThe focus of this work is the teaching of chemistry through the theme "Aromas". To this end, we seek to develop this research teaching methodologies related to the theme and that promote learning of the contents of Chemistry, contributing thus in the formation of more critical and active citizens in their daily lives. Interventions of this project were conducted with students from classes 3rd grade from a state college in the city of São Sepé - RS - Brazil. The data from this study were collected through questionnaires, exercises, preparation of reports and notes made by the teacher researcher, during the intervention, and analyzed according to discursive textual analysis. Closed interventions, observation and notes from the search elements were extracted for the construction of a teaching guide for the teaching and learning of physiological functions in high school. Thus, by the results obtained in this study, we conclude that the teaching of chemistry was favored with the theme "aromas" as well as by the use of thematic workshop methodology and problem solving. Students found through these two methodologies, more affordable and practical ways to understand and relate the contents of the Chemical phenomena that happen in their daily lives.Fundação de Amparo a Pesquisa no Estado do Rio Grande do SulO foco deste trabalho é o ensino de Química por meio da temática Aromas . Para tanto, buscamos desenvolver nesta pesquisa metodologias de ensino ligadas ao tema e que promovessem a aprendizagem dos conteúdos de Química, colaborando dessa forma, na formação de cidadãos mais críticos e atuantes no seu cotidiano. As intervenções desse projeto foram realizadas com estudantes de turmas da 3ª série de um colégio estadual na cidade de São Sepé/RS Brasil. Os dados desta pesquisa foram coletados através de questionários, exercícios, elaboração de relatórios e anotações feitas pelo professor pesquisador, durante a realização das intervenções, e analisados de acordo com análise textual discursiva. Encerradas as intervenções, da observação e anotações do pesquisador foram extraídos elementos para a construção de um guia didático para o ensino e aprendizagem de funções orgânicas no Ensino Médio. Assim, através dos resultados obtidos nessa pesquisa, concluímos que o ensino de Química foi favorecido com a temática Aromas , bem como, pelo uso da metodologia de oficina temática e da resolução de problemas. Os estudantes encontraram através dessas duas metodologias, formas mais acessíveis e práticas de compreender e relacionar os conteúdos de Química à fenômenos que acontecem em seu cotidiano.Universidade Federal de Santa MariaBRCiências BiológicasUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e SaúdeBraibante, Mara Elisa Forteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788627U5Barin, Cláudia Smaniottohttp://lattes.cnpq.br/0832298305352059Adaime, Martha Bohrerhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787114A5Oliveira, Fernando Vasconcelos de2015-03-252015-03-252014-07-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfOLIVEIRA, Fernando Vasconcelos de. AROMAS: CONTEXTUALIZING TEACHING THROUGH CHEMISTRY SMELL AND TASTE. 2014. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6689porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-03-08T12:23:49Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6689Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-03-08T12:23:49Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar
Aromas: contextualizing teaching through chemistry smell and taste
title Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar
spellingShingle Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar
Oliveira, Fernando Vasconcelos de
Ensino de química
Aromas
Resolução de problemas
Oficina temática
Teaching of chemistry
Aromas
Problem solving
Thematic workshop
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
title_short Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar
title_full Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar
title_fullStr Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar
title_full_unstemmed Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar
title_sort Aromas: contextualizando o ensino de química através do olfato e paladar
author Oliveira, Fernando Vasconcelos de
author_facet Oliveira, Fernando Vasconcelos de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Braibante, Mara Elisa Fortes
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788627U5
Barin, Cláudia Smaniotto
http://lattes.cnpq.br/0832298305352059
Adaime, Martha Bohrer
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787114A5
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Fernando Vasconcelos de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de química
Aromas
Resolução de problemas
Oficina temática
Teaching of chemistry
Aromas
Problem solving
Thematic workshop
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
topic Ensino de química
Aromas
Resolução de problemas
Oficina temática
Teaching of chemistry
Aromas
Problem solving
Thematic workshop
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
description The focus of this work is the teaching of chemistry through the theme "Aromas". To this end, we seek to develop this research teaching methodologies related to the theme and that promote learning of the contents of Chemistry, contributing thus in the formation of more critical and active citizens in their daily lives. Interventions of this project were conducted with students from classes 3rd grade from a state college in the city of São Sepé - RS - Brazil. The data from this study were collected through questionnaires, exercises, preparation of reports and notes made by the teacher researcher, during the intervention, and analyzed according to discursive textual analysis. Closed interventions, observation and notes from the search elements were extracted for the construction of a teaching guide for the teaching and learning of physiological functions in high school. Thus, by the results obtained in this study, we conclude that the teaching of chemistry was favored with the theme "aromas" as well as by the use of thematic workshop methodology and problem solving. Students found through these two methodologies, more affordable and practical ways to understand and relate the contents of the Chemical phenomena that happen in their daily lives.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-03
2015-03-25
2015-03-25
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Fernando Vasconcelos de. AROMAS: CONTEXTUALIZING TEACHING THROUGH CHEMISTRY SMELL AND TASTE. 2014. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6689
identifier_str_mv OLIVEIRA, Fernando Vasconcelos de. AROMAS: CONTEXTUALIZING TEACHING THROUGH CHEMISTRY SMELL AND TASTE. 2014. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6689
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Ciências Biológicas
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Ciências Biológicas
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922133635760128