Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lüersen, Angélica
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional Manancial UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6302
Resumo: Photography is a language. Insofar as language, it produces meanings and senses, as discourse about a social phenomenon. The communicational process, in which we are inserted, incorporates the images in your own existence. So that, the photography will compose strategies of organization and production of meanings and senses. The images are not loose , nor are disproved of intentionality and regulations, but are composites of others linguistics forms to construction of meaning to way of live cultural and social. The photograph, enunciation iconovisual integrates communications strategies that are established in the media. The reading's imagery can be through the theories that deal of the iconicity is understand here as plastic signification from the aspect of morphological elements, that is, points, lines, planes, shapes, textures and colors . Besides the theoretical approach, this dissertation is a methodological approach to morphological analysis of a photographic corpus produced by me as a freelance reporter (to understand the strategies of production), and offered to editors of newspapers Folha de São Paulo, Zero Hora and Diário de Santa Maria pointed to the selected images and the selection criteria for publication (to found and know the criteria and values of the editorial selection of photo).
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spelling 2010-05-202010-05-202010-03-04LÜERSEN, Angélica. Production of meanings in iconic language: media and enunciation s strategies. 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6302Photography is a language. Insofar as language, it produces meanings and senses, as discourse about a social phenomenon. The communicational process, in which we are inserted, incorporates the images in your own existence. So that, the photography will compose strategies of organization and production of meanings and senses. The images are not loose , nor are disproved of intentionality and regulations, but are composites of others linguistics forms to construction of meaning to way of live cultural and social. The photograph, enunciation iconovisual integrates communications strategies that are established in the media. The reading's imagery can be through the theories that deal of the iconicity is understand here as plastic signification from the aspect of morphological elements, that is, points, lines, planes, shapes, textures and colors . Besides the theoretical approach, this dissertation is a methodological approach to morphological analysis of a photographic corpus produced by me as a freelance reporter (to understand the strategies of production), and offered to editors of newspapers Folha de São Paulo, Zero Hora and Diário de Santa Maria pointed to the selected images and the selection criteria for publication (to found and know the criteria and values of the editorial selection of photo).A fotografia é uma linguagem. Enquanto linguagem, produz significados e sentidos, isto é, é um discurso sobre um fenômeno sociocultural. O processo comunicacional humano incorpora as imagens ao seu modo de ser, de tal modo que as fotografias passam a compor as estratégias de organização e produção de sentidos e significados midiáticos. As imagens não estão soltas , tampouco vêm desprovidas de intencionalidades e ordenamentos, mas compõem-se com outras formas de linguagem na construção dos sentidos do viver sociocultural. A fotografia, como enunciação iconovisual integra as estratégias comunicacionais que se estabelecem nas mídias. A leitura imagética possível através das teorias que versam sobre a iconicidade é observada aqui como significação plástica sob o prisma dos elementos morfológicos, ou seja, pontos, linhas, planos, formas, texturas e cores observados em análise fotográfica. Além da abordagem teórica, esta dissertação tem como proposta metodológica a análise morfológica de um corpus fotográfico produzido por mim enquanto repórter freelancer (para compreender as estratégias de produção), e ofertado aos editores dos jornais Folha de São Paulo, Zero Hora e Diário de Santa Maria para que apontassem as imagens selecionadas e os critérios de escolha para publicação (para conhecer os critérios e valores de seleção nas editorias de fotografia).application/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoUFSMBRComunicaçãoMídiaLinguagem icônicaFotografiaElementos morfológicosProdução de sentidosMediaIconic languagePhotographyVisual enunciationProduction of meaningsCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOProdução de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciaçãoProduction of meanings in iconic language: media and enunciation s strategiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPeruzzolo, Adair Caetanohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793259U6Silva, Alexandre Rocha dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700304Y9Miotto, Gaspar Bianorhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781768E7Amaral, Márcia Franzhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784907U6http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4734991J6Lüersen, Angélica6009000000084005003003003005006797f226-96b2-4a83-afbd-3efe3512c59297f988be-ae29-4a09-87c6-dad17ace6be616d16c95-933f-48ba-8ea5-eac4509dd73b4106dab9-e54f-424a-829b-64b11303bfe8bdfec68a-1981-41cf-a0c9-f1220247d6c6info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional Manancial UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALLUERSEN, ANGELICA.pdfapplication/pdf17698306http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6302/1/LUERSEN%2c%20ANGELICA.pdf0c2d202b1dc4b554c1e45914017cb739MD51TEXTLUERSEN, ANGELICA.pdf.txtLUERSEN, ANGELICA.pdf.txtExtracted texttext/plain271058http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6302/2/LUERSEN%2c%20ANGELICA.pdf.txt818f382aa37beadcf8b215d64dd09007MD52THUMBNAILLUERSEN, ANGELICA.pdf.jpgLUERSEN, ANGELICA.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5111http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6302/3/LUERSEN%2c%20ANGELICA.pdf.jpg23a3be9a99aa8c857a5b9da264fa16eeMD531/63022022-02-21 14:59:51.052oai:repositorio.ufsm.br:1/6302Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestouvidoria@ufsm.bropendoar:39132022-02-21T17:59:51Repositório Institucional Manancial UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
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