O sentido do trabalho para profissionais da educação: uma análise comparativa entre professores de instituições da rede pública e privada de Santa Maria - RS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kern, Juliana
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12347
Resumo: The meaning of work is its value to the subject's eyes and the representation that it is done. It is consistency between them, driven by the expectations and values, which directs actions. It is understood that understand this meaning assigned by the university lecturer is one of the keys to building a quality education, able to train individuals to meet their own needs and those of your country. This study aimed to analyze the meaning of the work of higher education professors in Santa Maria - RS, ensuring there is influence on the nature of the institution - public and private. Therefore, we carried out a quantitative-qualitative research, through which it was realized that the attribution of meaning to work for these professors is driven by factors such as recognition, autonomy, respect, feeling of belonging, social contribution. O interest in the work that gives pleasure and personal satisfaction was considered important, as well as a work that fosters social and human relations. Overall, this study showed the centrality of work in people's lives, which highlighted the importance of labor activity in the lives of professors surveyed in relation to time organization, which is dedicated much to teaching. In short, we realized the occurrence of a greater number of similarities between the perceptions of professores of both institutions as the two constructs analyzed in this study than disparities.
id UFSM_cf67fd4766ef520d71fdd4b57d63e657
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/12347
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling O sentido do trabalho para profissionais da educação: uma análise comparativa entre professores de instituições da rede pública e privada de Santa Maria - RSThe sense of work for professional education: a comparative analysis between professors institutions of public and private network Santa Maria – RSSentido do trabalhoDocentesInstituição de ensino superiorSense of workProfessorsHigher education institutionCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOThe meaning of work is its value to the subject's eyes and the representation that it is done. It is consistency between them, driven by the expectations and values, which directs actions. It is understood that understand this meaning assigned by the university lecturer is one of the keys to building a quality education, able to train individuals to meet their own needs and those of your country. This study aimed to analyze the meaning of the work of higher education professors in Santa Maria - RS, ensuring there is influence on the nature of the institution - public and private. Therefore, we carried out a quantitative-qualitative research, through which it was realized that the attribution of meaning to work for these professors is driven by factors such as recognition, autonomy, respect, feeling of belonging, social contribution. O interest in the work that gives pleasure and personal satisfaction was considered important, as well as a work that fosters social and human relations. Overall, this study showed the centrality of work in people's lives, which highlighted the importance of labor activity in the lives of professors surveyed in relation to time organization, which is dedicated much to teaching. In short, we realized the occurrence of a greater number of similarities between the perceptions of professores of both institutions as the two constructs analyzed in this study than disparities.O sentido do trabalho consiste no seu valor aos olhos do sujeito e a representação que dele se faz. É a coerência entre ambos, impulsionada pelas expectativas e valores, que direciona ações. Entende-se que compreender tal sentido atribuído pelo docente universitário é uma das chaves para a construção de uma educação de qualidade, capaz de formar indivíduos que atendam às suas próprias necessidades, bem como as do seu país. O presente estudo objetivou analisar o sentido do trabalho dos docentes de nível superior em Santa Maria – RS, verificando se existe influência quanto à natureza da instituição – pública e privada. Para tanto realizou-se uma pesquisa de cunho quantitativo-qualitativo, por meio da qual percebeu-se que a atribuição de sentido ao trabalho para estes docentes é impulsionada por fatores como reconhecimento, autonomia, respeito, sentimento de pertencimento, contribuição social, entre outros aspectos.O interesse pelo trabalho que proporciona prazer e satisfação pessoal foi considerado importante, assim como um trabalho que favoreça as relações sociais e humanas. De maneira geral, este estudo apontou a centralidade do trabalho na vida das pessoas, sendo evidenciada a importância da atividade laboral na vida dos docentes pesquisados em relação à organização do tempo, que é dedicado boa parte à docência. Em suma, percebeu-se a ocorrência de um número maior de semelhanças entre as percepções dos docentes de ambas as instituições quanto aos dois construtos analisados neste estudo, do que de disparidades.Universidade Federal de Santa MariaBrasilAdministraçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoCentro de Ciências Sociais e HumanasCosta, Vânia Medianeira Floreshttp://lattes.cnpq.br/0180563343119839Janissek, Janice Aparecidahttp://lattes.cnpq.br/2116622388148606Lopes, Luis Felipe Diashttp://lattes.cnpq.br/1074372911061770Kern, Juliana2018-02-06T12:21:08Z2018-02-06T12:21:08Z2016-07-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/12347porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-07-18T15:18:55Zoai:repositorio.ufsm.br:1/12347Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-07-18T15:18:55Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv O sentido do trabalho para profissionais da educação: uma análise comparativa entre professores de instituições da rede pública e privada de Santa Maria - RS
The sense of work for professional education: a comparative analysis between professors institutions of public and private network Santa Maria – RS
title O sentido do trabalho para profissionais da educação: uma análise comparativa entre professores de instituições da rede pública e privada de Santa Maria - RS
spellingShingle O sentido do trabalho para profissionais da educação: uma análise comparativa entre professores de instituições da rede pública e privada de Santa Maria - RS
Kern, Juliana
Sentido do trabalho
Docentes
Instituição de ensino superior
Sense of work
Professors
Higher education institution
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
title_short O sentido do trabalho para profissionais da educação: uma análise comparativa entre professores de instituições da rede pública e privada de Santa Maria - RS
title_full O sentido do trabalho para profissionais da educação: uma análise comparativa entre professores de instituições da rede pública e privada de Santa Maria - RS
title_fullStr O sentido do trabalho para profissionais da educação: uma análise comparativa entre professores de instituições da rede pública e privada de Santa Maria - RS
title_full_unstemmed O sentido do trabalho para profissionais da educação: uma análise comparativa entre professores de instituições da rede pública e privada de Santa Maria - RS
title_sort O sentido do trabalho para profissionais da educação: uma análise comparativa entre professores de instituições da rede pública e privada de Santa Maria - RS
author Kern, Juliana
author_facet Kern, Juliana
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Costa, Vânia Medianeira Flores
http://lattes.cnpq.br/0180563343119839
Janissek, Janice Aparecida
http://lattes.cnpq.br/2116622388148606
Lopes, Luis Felipe Dias
http://lattes.cnpq.br/1074372911061770
dc.contributor.author.fl_str_mv Kern, Juliana
dc.subject.por.fl_str_mv Sentido do trabalho
Docentes
Instituição de ensino superior
Sense of work
Professors
Higher education institution
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
topic Sentido do trabalho
Docentes
Instituição de ensino superior
Sense of work
Professors
Higher education institution
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
description The meaning of work is its value to the subject's eyes and the representation that it is done. It is consistency between them, driven by the expectations and values, which directs actions. It is understood that understand this meaning assigned by the university lecturer is one of the keys to building a quality education, able to train individuals to meet their own needs and those of your country. This study aimed to analyze the meaning of the work of higher education professors in Santa Maria - RS, ensuring there is influence on the nature of the institution - public and private. Therefore, we carried out a quantitative-qualitative research, through which it was realized that the attribution of meaning to work for these professors is driven by factors such as recognition, autonomy, respect, feeling of belonging, social contribution. O interest in the work that gives pleasure and personal satisfaction was considered important, as well as a work that fosters social and human relations. Overall, this study showed the centrality of work in people's lives, which highlighted the importance of labor activity in the lives of professors surveyed in relation to time organization, which is dedicated much to teaching. In short, we realized the occurrence of a greater number of similarities between the perceptions of professores of both institutions as the two constructs analyzed in this study than disparities.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-08
2018-02-06T12:21:08Z
2018-02-06T12:21:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12347
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12347
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Administração
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Administração
Centro de Ciências Sociais e Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Administração
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Administração
Centro de Ciências Sociais e Humanas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922113709670400