Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marcio Tascheto da
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7225
Resumo: The main purpose of this paper is to think about education starting with social practice, for it, adapt oneself to the problems with an experience that comes from the garbage catchers that work at waste dump in the city of Santa Maria/RS. The fighting story of this group of recycled materials catchers by building of storehouse can be or not be pedagogy. Then, with the aim of thinking education through this context was put the narrative of this motion being by-path languages the way of thinking the social practice like a kind of pedagogy that there might be in the building of this place. The central problem of this work is to try to think about education starting by the world of the life, whose dilemmas we invent through our pedagogy. The proposition of this dissertation is divided in three chapters: 1) At garbage school: learning to scream; 2) Pedagogy of storehouse: The scream; 3) Weaving mornings: From robbery to scream practice. Besides of the chapters this edition has three interludes: 1) Nihilism/wish potency; 2) Fold/ artistic wish; 3) Making concepts inventing reason. Like show/invitation to chapters and interludes it has got a prologue and finale considerations with the titles: Seven symptons for a Prologue and Epilogue: Learning to carry water in sieve
id UFSM_d60e53aee364322072855e77bad388ef
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/7225
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógicaPedagogy of storehouse: social practice like pedagogy practicePedagogiaEducaçãoLixoCatadoresGalpãoPedagogyEducationGarbageCatchersStorehouseCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe main purpose of this paper is to think about education starting with social practice, for it, adapt oneself to the problems with an experience that comes from the garbage catchers that work at waste dump in the city of Santa Maria/RS. The fighting story of this group of recycled materials catchers by building of storehouse can be or not be pedagogy. Then, with the aim of thinking education through this context was put the narrative of this motion being by-path languages the way of thinking the social practice like a kind of pedagogy that there might be in the building of this place. The central problem of this work is to try to think about education starting by the world of the life, whose dilemmas we invent through our pedagogy. The proposition of this dissertation is divided in three chapters: 1) At garbage school: learning to scream; 2) Pedagogy of storehouse: The scream; 3) Weaving mornings: From robbery to scream practice. Besides of the chapters this edition has three interludes: 1) Nihilism/wish potency; 2) Fold/ artistic wish; 3) Making concepts inventing reason. Like show/invitation to chapters and interludes it has got a prologue and finale considerations with the titles: Seven symptons for a Prologue and Epilogue: Learning to carry water in sieveO presente projeto Pedagogia do Galpão Prática Social como Prática Pedagógica - tem como objetivo principal pensar a educação a partir dos processos e práticas sociais, para isso, ambientaliza suas problematizações junto a uma experiência com trabalhadores do lixão da cidade de Santa Maria/RS. Daí, que a história de luta deste grupo de catadores de materiais recicláveis pela/na construção de um galpão de triagem e reciclagem de lixo se traduz ou não em pedagogia. Com o intuito de pensar a educação por entre este contexto, foi trançado neste trabalho as narrativas deste movimento, sendo nas veredas de linguagem colocadas um meio de pensar a prática social como prática pedagógica. Uma espécie de pedagogia que pode haver no movimento pela construção do galpão. Possuindo como problema central o esforço de pensar educação partindo do mundo da vida, pela qual, por seus dilemas vamos inventando por onde pedagogizarmo-nos. A proposta dissertativa está dividida em três capítulos: 1) Na escola do lixo: Aprendendo a gritar; 2) Pedagogia do Galpão: O grito; 3) Tecendo manhãs: do roubo a prática do grito. Além dos capítulos consta nesta dissertação três Interlúdios: 1) Niilismo/Vontade Potência; 2) Dobra/Querer Artista; 3) Fabricando Conceitos Inventando Razão. Como apresentação/convite aos capítulos e interlúdios consta um prólogo e as devidas considerações finais com os títulos: Sete Sintomas para um Prólogo e Epílogo: Aprendendo a carregar água em peneiraUniversidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCunha, Jorge Luiz dahttp://lattes.cnpq.br/7227767555433465Corrêa, Guilherme Carloshttp://lattes.cnpq.br/6795467308135033Silva, Marcio Tascheto da2007-07-262007-07-262005-04-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSILVA, Marcio Tascheto da. Pedagogy of storehouse: social practice like pedagogy practice. 2005. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7225porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-09-12T20:43:37Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7225Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-09-12T20:43:37Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica
Pedagogy of storehouse: social practice like pedagogy practice
title Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica
spellingShingle Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica
Silva, Marcio Tascheto da
Pedagogia
Educação
Lixo
Catadores
Galpão
Pedagogy
Education
Garbage
Catchers
Storehouse
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica
title_full Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica
title_fullStr Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica
title_full_unstemmed Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica
title_sort Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica
author Silva, Marcio Tascheto da
author_facet Silva, Marcio Tascheto da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cunha, Jorge Luiz da
http://lattes.cnpq.br/7227767555433465
Corrêa, Guilherme Carlos
http://lattes.cnpq.br/6795467308135033
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marcio Tascheto da
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia
Educação
Lixo
Catadores
Galpão
Pedagogy
Education
Garbage
Catchers
Storehouse
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Pedagogia
Educação
Lixo
Catadores
Galpão
Pedagogy
Education
Garbage
Catchers
Storehouse
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The main purpose of this paper is to think about education starting with social practice, for it, adapt oneself to the problems with an experience that comes from the garbage catchers that work at waste dump in the city of Santa Maria/RS. The fighting story of this group of recycled materials catchers by building of storehouse can be or not be pedagogy. Then, with the aim of thinking education through this context was put the narrative of this motion being by-path languages the way of thinking the social practice like a kind of pedagogy that there might be in the building of this place. The central problem of this work is to try to think about education starting by the world of the life, whose dilemmas we invent through our pedagogy. The proposition of this dissertation is divided in three chapters: 1) At garbage school: learning to scream; 2) Pedagogy of storehouse: The scream; 3) Weaving mornings: From robbery to scream practice. Besides of the chapters this edition has three interludes: 1) Nihilism/wish potency; 2) Fold/ artistic wish; 3) Making concepts inventing reason. Like show/invitation to chapters and interludes it has got a prologue and finale considerations with the titles: Seven symptons for a Prologue and Epilogue: Learning to carry water in sieve
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-04-11
2007-07-26
2007-07-26
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Marcio Tascheto da. Pedagogy of storehouse: social practice like pedagogy practice. 2005. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7225
identifier_str_mv SILVA, Marcio Tascheto da. Pedagogy of storehouse: social practice like pedagogy practice. 2005. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7225
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922158394736640