Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7225 |
Resumo: | The main purpose of this paper is to think about education starting with social practice, for it, adapt oneself to the problems with an experience that comes from the garbage catchers that work at waste dump in the city of Santa Maria/RS. The fighting story of this group of recycled materials catchers by building of storehouse can be or not be pedagogy. Then, with the aim of thinking education through this context was put the narrative of this motion being by-path languages the way of thinking the social practice like a kind of pedagogy that there might be in the building of this place. The central problem of this work is to try to think about education starting by the world of the life, whose dilemmas we invent through our pedagogy. The proposition of this dissertation is divided in three chapters: 1) At garbage school: learning to scream; 2) Pedagogy of storehouse: The scream; 3) Weaving mornings: From robbery to scream practice. Besides of the chapters this edition has three interludes: 1) Nihilism/wish potency; 2) Fold/ artistic wish; 3) Making concepts inventing reason. Like show/invitation to chapters and interludes it has got a prologue and finale considerations with the titles: Seven symptons for a Prologue and Epilogue: Learning to carry water in sieve |
id |
UFSM_d60e53aee364322072855e77bad388ef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7225 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
2007-07-262007-07-262005-04-11SILVA, Marcio Tascheto da. Pedagogy of storehouse: social practice like pedagogy practice. 2005. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7225The main purpose of this paper is to think about education starting with social practice, for it, adapt oneself to the problems with an experience that comes from the garbage catchers that work at waste dump in the city of Santa Maria/RS. The fighting story of this group of recycled materials catchers by building of storehouse can be or not be pedagogy. Then, with the aim of thinking education through this context was put the narrative of this motion being by-path languages the way of thinking the social practice like a kind of pedagogy that there might be in the building of this place. The central problem of this work is to try to think about education starting by the world of the life, whose dilemmas we invent through our pedagogy. The proposition of this dissertation is divided in three chapters: 1) At garbage school: learning to scream; 2) Pedagogy of storehouse: The scream; 3) Weaving mornings: From robbery to scream practice. Besides of the chapters this edition has three interludes: 1) Nihilism/wish potency; 2) Fold/ artistic wish; 3) Making concepts inventing reason. Like show/invitation to chapters and interludes it has got a prologue and finale considerations with the titles: Seven symptons for a Prologue and Epilogue: Learning to carry water in sieveO presente projeto Pedagogia do Galpão Prática Social como Prática Pedagógica - tem como objetivo principal pensar a educação a partir dos processos e práticas sociais, para isso, ambientaliza suas problematizações junto a uma experiência com trabalhadores do lixão da cidade de Santa Maria/RS. Daí, que a história de luta deste grupo de catadores de materiais recicláveis pela/na construção de um galpão de triagem e reciclagem de lixo se traduz ou não em pedagogia. Com o intuito de pensar a educação por entre este contexto, foi trançado neste trabalho as narrativas deste movimento, sendo nas veredas de linguagem colocadas um meio de pensar a prática social como prática pedagógica. Uma espécie de pedagogia que pode haver no movimento pela construção do galpão. Possuindo como problema central o esforço de pensar educação partindo do mundo da vida, pela qual, por seus dilemas vamos inventando por onde pedagogizarmo-nos. A proposta dissertativa está dividida em três capítulos: 1) Na escola do lixo: Aprendendo a gritar; 2) Pedagogia do Galpão: O grito; 3) Tecendo manhãs: do roubo a prática do grito. Além dos capítulos consta nesta dissertação três Interlúdios: 1) Niilismo/Vontade Potência; 2) Dobra/Querer Artista; 3) Fabricando Conceitos Inventando Razão. Como apresentação/convite aos capítulos e interlúdios consta um prólogo e as devidas considerações finais com os títulos: Sete Sintomas para um Prólogo e Epílogo: Aprendendo a carregar água em peneiraapplication/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFSMBREducaçãoPedagogiaEducaçãoLixoCatadoresGalpãoPedagogyEducationGarbageCatchersStorehouseCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPedagogia do galpão: prática social como prática pedagógicaPedagogy of storehouse: social practice like pedagogy practiceinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisCunha, Jorge Luiz dahttp://lattes.cnpq.br/7227767555433465Corrêa, Guilherme Carloshttp://lattes.cnpq.br/6795467308135033Silva, Marcio Tascheto da7008000000064005003005002c98d0c2-4b5c-41cc-9964-ae607a90d738fa734af5-2050-4989-9e6b-ac9a6bf3aa250087ffcd-785e-4cc5-8019-02f85b542702info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALmarcio.pdfapplication/pdf492150http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7225/1/marcio.pdf53cb4c8998e7e0337248415e692b64a4MD51TEXTmarcio.pdf.txtmarcio.pdf.txtExtracted texttext/plain187702http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7225/2/marcio.pdf.txt825de0c77128b295adfd73e2c86e0adcMD52THUMBNAILmarcio.pdf.jpgmarcio.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5006http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7225/3/marcio.pdf.jpgab36c47648ce43d2d4104e0ffef5cfa3MD531/72252022-09-12 17:43:37.56oai:repositorio.ufsm.br:1/7225Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-09-12T20:43:37Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Pedagogy of storehouse: social practice like pedagogy practice |
title |
Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica |
spellingShingle |
Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica Silva, Marcio Tascheto da Pedagogia Educação Lixo Catadores Galpão Pedagogy Education Garbage Catchers Storehouse CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica |
title_full |
Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica |
title_fullStr |
Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica |
title_full_unstemmed |
Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica |
title_sort |
Pedagogia do galpão: prática social como prática pedagógica |
author |
Silva, Marcio Tascheto da |
author_facet |
Silva, Marcio Tascheto da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cunha, Jorge Luiz da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7227767555433465 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Corrêa, Guilherme Carlos |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6795467308135033 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marcio Tascheto da |
contributor_str_mv |
Cunha, Jorge Luiz da Corrêa, Guilherme Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia Educação Lixo Catadores Galpão |
topic |
Pedagogia Educação Lixo Catadores Galpão Pedagogy Education Garbage Catchers Storehouse CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Pedagogy Education Garbage Catchers Storehouse |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The main purpose of this paper is to think about education starting with social practice, for it, adapt oneself to the problems with an experience that comes from the garbage catchers that work at waste dump in the city of Santa Maria/RS. The fighting story of this group of recycled materials catchers by building of storehouse can be or not be pedagogy. Then, with the aim of thinking education through this context was put the narrative of this motion being by-path languages the way of thinking the social practice like a kind of pedagogy that there might be in the building of this place. The central problem of this work is to try to think about education starting by the world of the life, whose dilemmas we invent through our pedagogy. The proposition of this dissertation is divided in three chapters: 1) At garbage school: learning to scream; 2) Pedagogy of storehouse: The scream; 3) Weaving mornings: From robbery to scream practice. Besides of the chapters this edition has three interludes: 1) Nihilism/wish potency; 2) Fold/ artistic wish; 3) Making concepts inventing reason. Like show/invitation to chapters and interludes it has got a prologue and finale considerations with the titles: Seven symptons for a Prologue and Epilogue: Learning to carry water in sieve |
publishDate |
2005 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-04-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2007-07-26 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-07-26 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Marcio Tascheto da. Pedagogy of storehouse: social practice like pedagogy practice. 2005. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7225 |
identifier_str_mv |
SILVA, Marcio Tascheto da. Pedagogy of storehouse: social practice like pedagogy practice. 2005. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7225 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
700800000006 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 500 300 500 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
2c98d0c2-4b5c-41cc-9964-ae607a90d738 fa734af5-2050-4989-9e6b-ac9a6bf3aa25 0087ffcd-785e-4cc5-8019-02f85b542702 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7225/1/marcio.pdf http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7225/2/marcio.pdf.txt http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7225/3/marcio.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
53cb4c8998e7e0337248415e692b64a4 825de0c77128b295adfd73e2c86e0adc ab36c47648ce43d2d4104e0ffef5cfa3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1801485339874820096 |