Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Monografias Ambientais |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6198 |
Resumo: | This article addresses the issue of life quality in the school environment as an importantcomponent of the citizen building. The survey was conducted in an elementary school in SãoGabriel-RS. Questionnaires were applied covering issues related to physical structure, the idealschool and the student as the protagonist of the school life. From the data collected it began aresearch on the discrepancy between what was answered and how the school reality is. Accordingto the results it seems that the students have the notion of what is right and what is wrong atschool, but some attitudes do not match to what students describe as socially acceptable. |
id |
UFSM-3_bd8613b66aff507007b955c5312b0470 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6198 |
network_acronym_str |
UFSM-3 |
network_name_str |
Revista Monografias Ambientais |
repository_id_str |
|
spelling |
Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadãoSchool EnvironmentCitizenshipAwarenessAmbiente escolarCidadaniaConscientizaçãoThis article addresses the issue of life quality in the school environment as an importantcomponent of the citizen building. The survey was conducted in an elementary school in SãoGabriel-RS. Questionnaires were applied covering issues related to physical structure, the idealschool and the student as the protagonist of the school life. From the data collected it began aresearch on the discrepancy between what was answered and how the school reality is. Accordingto the results it seems that the students have the notion of what is right and what is wrong atschool, but some attitudes do not match to what students describe as socially acceptable.O presente artigo aborda a temática qualidade de vida escola como aspecto componente da formação do cidadão. A pesquisa foi realizada em uma escola de ensino fundamental de São Gabriel-RS, onde foram aplicados questionários que abrangiam questões referentes à estrutura física, escola ideal e aluno como protagonista da vida escolar. A partir dos dados coletados iniciouse uma pesquisa sobre a discrepância entre o que foi respondido e como é a realidade escolar. Conforme os resultados infere-se que os alunos tem a noção do que é certo e errado no ambiente escolar, mas atitudes não correspondem aos que os alunos descrevem como socialmente aceitos.Universidade Federal de Santa Maria2012-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/619810.5902/223613086198Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1916-1923Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1916-19232236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6198/3698Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessVilhena, Ticiana Fagundes da Porciuncula deSoares, Gisele LángaroRibeiro, Ana Claudia SilveiraMunhoz, Julianne MarçalStefenon, Valdir Marcos2021-05-07T12:40:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6198Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:46Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão |
title |
Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão |
spellingShingle |
Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão Vilhena, Ticiana Fagundes da Porciuncula de School Environment Citizenship Awareness Ambiente escolar Cidadania Conscientização |
title_short |
Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão |
title_full |
Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão |
title_fullStr |
Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão |
title_full_unstemmed |
Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão |
title_sort |
Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão |
author |
Vilhena, Ticiana Fagundes da Porciuncula de |
author_facet |
Vilhena, Ticiana Fagundes da Porciuncula de Soares, Gisele Lángaro Ribeiro, Ana Claudia Silveira Munhoz, Julianne Marçal Stefenon, Valdir Marcos |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Gisele Lángaro Ribeiro, Ana Claudia Silveira Munhoz, Julianne Marçal Stefenon, Valdir Marcos |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vilhena, Ticiana Fagundes da Porciuncula de Soares, Gisele Lángaro Ribeiro, Ana Claudia Silveira Munhoz, Julianne Marçal Stefenon, Valdir Marcos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School Environment Citizenship Awareness Ambiente escolar Cidadania Conscientização |
topic |
School Environment Citizenship Awareness Ambiente escolar Cidadania Conscientização |
description |
This article addresses the issue of life quality in the school environment as an importantcomponent of the citizen building. The survey was conducted in an elementary school in SãoGabriel-RS. Questionnaires were applied covering issues related to physical structure, the idealschool and the student as the protagonist of the school life. From the data collected it began aresearch on the discrepancy between what was answered and how the school reality is. Accordingto the results it seems that the students have the notion of what is right and what is wrong atschool, but some attitudes do not match to what students describe as socially acceptable. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6198 10.5902/223613086198 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6198 |
identifier_str_mv |
10.5902/223613086198 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6198/3698 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1916-1923 Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1916-1923 2236-1308 2236-1308 reponame:Revista Monografias Ambientais instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Monografias Ambientais |
collection |
Revista Monografias Ambientais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||remoa.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1814256513374486528 |