Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vilhena, Ticiana Fagundes da Porciuncula de
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Soares, Gisele Lángaro, Ribeiro, Ana Claudia Silveira, Munhoz, Julianne Marçal, Stefenon, Valdir Marcos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Monografias Ambientais
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6198
Resumo: This article addresses the issue of life quality in the school environment as an importantcomponent of the citizen building. The survey was conducted in an elementary school in SãoGabriel-RS. Questionnaires were applied covering issues related to physical structure, the idealschool and the student as the protagonist of the school life. From the data collected it began aresearch on the discrepancy between what was answered and how the school reality is. Accordingto the results it seems that the students have the notion of what is right and what is wrong atschool, but some attitudes do not match to what students describe as socially acceptable.
id UFSM-3_bd8613b66aff507007b955c5312b0470
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6198
network_acronym_str UFSM-3
network_name_str Revista Monografias Ambientais
repository_id_str
spelling Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadãoSchool EnvironmentCitizenshipAwarenessAmbiente escolarCidadaniaConscientizaçãoThis article addresses the issue of life quality in the school environment as an importantcomponent of the citizen building. The survey was conducted in an elementary school in SãoGabriel-RS. Questionnaires were applied covering issues related to physical structure, the idealschool and the student as the protagonist of the school life. From the data collected it began aresearch on the discrepancy between what was answered and how the school reality is. Accordingto the results it seems that the students have the notion of what is right and what is wrong atschool, but some attitudes do not match to what students describe as socially acceptable.O presente artigo aborda a temática qualidade de vida escola como aspecto componente da formação do cidadão. A pesquisa foi realizada em uma escola de ensino fundamental de São Gabriel-RS, onde foram aplicados questionários que abrangiam questões referentes à estrutura física, escola ideal e aluno como protagonista da vida escolar. A partir dos dados coletados iniciouse uma pesquisa sobre a discrepância entre o que foi respondido e como é a realidade escolar. Conforme os resultados infere-se que os alunos tem a noção do que é certo e errado no ambiente escolar, mas atitudes não correspondem aos que os alunos descrevem como socialmente aceitos.Universidade Federal de Santa Maria2012-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/619810.5902/223613086198Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1916-1923Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1916-19232236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6198/3698Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessVilhena, Ticiana Fagundes da Porciuncula deSoares, Gisele LángaroRibeiro, Ana Claudia SilveiraMunhoz, Julianne MarçalStefenon, Valdir Marcos2021-05-07T12:40:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6198Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:46Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão
title Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão
spellingShingle Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão
Vilhena, Ticiana Fagundes da Porciuncula de
School Environment
Citizenship
Awareness
Ambiente escolar
Cidadania
Conscientização
title_short Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão
title_full Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão
title_fullStr Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão
title_full_unstemmed Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão
title_sort Saber e fazer – uma dialética reflexiva na formação do cidadão
author Vilhena, Ticiana Fagundes da Porciuncula de
author_facet Vilhena, Ticiana Fagundes da Porciuncula de
Soares, Gisele Lángaro
Ribeiro, Ana Claudia Silveira
Munhoz, Julianne Marçal
Stefenon, Valdir Marcos
author_role author
author2 Soares, Gisele Lángaro
Ribeiro, Ana Claudia Silveira
Munhoz, Julianne Marçal
Stefenon, Valdir Marcos
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vilhena, Ticiana Fagundes da Porciuncula de
Soares, Gisele Lángaro
Ribeiro, Ana Claudia Silveira
Munhoz, Julianne Marçal
Stefenon, Valdir Marcos
dc.subject.por.fl_str_mv School Environment
Citizenship
Awareness
Ambiente escolar
Cidadania
Conscientização
topic School Environment
Citizenship
Awareness
Ambiente escolar
Cidadania
Conscientização
description This article addresses the issue of life quality in the school environment as an importantcomponent of the citizen building. The survey was conducted in an elementary school in SãoGabriel-RS. Questionnaires were applied covering issues related to physical structure, the idealschool and the student as the protagonist of the school life. From the data collected it began aresearch on the discrepancy between what was answered and how the school reality is. Accordingto the results it seems that the students have the notion of what is right and what is wrong atschool, but some attitudes do not match to what students describe as socially acceptable.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6198
10.5902/223613086198
url http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6198
identifier_str_mv 10.5902/223613086198
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6198/3698
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1916-1923
Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1916-1923
2236-1308
2236-1308
reponame:Revista Monografias Ambientais
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Monografias Ambientais
collection Revista Monografias Ambientais
repository.name.fl_str_mv Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||remoa.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950552611684352