Análise da percepção ambiental e sensibilização de educandos do ensino fundamental de uma escola pública para realização da coleta seletiva, Campina Grande - PB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante, Livia Poliana Santana
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Cavalcante, Larissa Santana, Medeiros, Valbério Sales de, Maia, Herika Juliana Linhares, Alencar, Layana Dantas de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Monografias Ambientais
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5967
Resumo: This study aimed to analyze the disposal of solid waste generated in the Elementary School OurLady of the Rosary and environmental awareness among students of Youth and Adults (EJA) inrelation to the problem of Solid Waste. The teaching unit was selected because of its location andthe fact that it has available to collectors for the implementation of selective collection in theirrespective colors: yellow, green, red and blue, but they were stranded in the schoolyard as theseparation of solid waste was not occurring in a satisfactory manner, a fact that leads to theunderstanding that students, educators and employees of the school unit probably did not knowand / or were not sensitive to the importance of the collection. After data analysis and verificationof the lack of waste management in the teaching unit, was promoted moments of awareness, suchas lectures and workshops on the issue of solid waste, in order for students, educators andemployees know the difference between trash and solid waste, landfill and landfill, emphasizingthe importance of selective collection and the work of collectors of recyclable materials to reducepollution of the environment and reduction of natural resource extraction, as well as incomegeneration.
id UFSM-3_d9c015a746463bdfe8dd03a5e894b67d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5967
network_acronym_str UFSM-3
network_name_str Revista Monografias Ambientais
repository_id_str
spelling Análise da percepção ambiental e sensibilização de educandos do ensino fundamental de uma escola pública para realização da coleta seletiva, Campina Grande - PBSelective collectionStudentsYouth and AdultsPerceptionSolid wastesColeta SeletivaPercepção AmbientalResíduos SólidosSensibilizaçãoThis study aimed to analyze the disposal of solid waste generated in the Elementary School OurLady of the Rosary and environmental awareness among students of Youth and Adults (EJA) inrelation to the problem of Solid Waste. The teaching unit was selected because of its location andthe fact that it has available to collectors for the implementation of selective collection in theirrespective colors: yellow, green, red and blue, but they were stranded in the schoolyard as theseparation of solid waste was not occurring in a satisfactory manner, a fact that leads to theunderstanding that students, educators and employees of the school unit probably did not knowand / or were not sensitive to the importance of the collection. After data analysis and verificationof the lack of waste management in the teaching unit, was promoted moments of awareness, suchas lectures and workshops on the issue of solid waste, in order for students, educators andemployees know the difference between trash and solid waste, landfill and landfill, emphasizingthe importance of selective collection and the work of collectors of recyclable materials to reducepollution of the environment and reduction of natural resource extraction, as well as incomegeneration.Este trabalho teve como objetivo analisar a disposição dos resíduos sólidos gerados na Escola de Ensino Fundamental Nossa Senhora do Rosário e a conscientização ambiental entre os alunos da Educação de Jovens e Adultos (EJA) em relação ao problema dos Resíduos Sólidos. A unidade de ensino foi selecionada em decorrência de sua localização e pelo fato da mesma já dispor dos coletores para a realização da coleta seletiva nas respectivas cores: amarelo, verde, vermelho e azul, porém estes se encontravam ociosos no pátio da escola já que a separação dos resíduos sólidos não estava ocorrendo de forma satisfatória, fato que remete ao entendimento de que os educandos, educadores e funcionários da unidade escolar provavelmente não conheciam e/ou não estavam sensíveis da importância da coleta seletiva. Após a análise dos dados obtidos e a verificação da falta de gerenciamento dos resíduos na unidade de ensino, foi promovido momentos de sensibilização, como palestras e oficinas sobre a problemática dos resíduos sólidos, no intuito dos educandos, educadores e funcionários conhecerem a diferença entre lixo e resíduos sólidos, lixão e aterro sanitário, enfocando a importância da coleta seletiva e o trabalho dos catadores de materiais recicláveis para a diminuição da poluição do meio ambiente e a redução da extração dos recursos naturais, como também geração de renda.Universidade Federal de Santa Maria2012-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Participante; Observação diretaapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/596710.5902/223613085967Monografias Ambientais; REMOA, V. 9, N. 9, JUL.-SET., 2012; 2047-2054Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 9, N. 9, JUL.-SET., 2012; 2047-20542236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5967/3906Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante, Livia Poliana SantanaCavalcante, Larissa SantanaMedeiros, Valbério Sales deMaia, Herika Juliana LinharesAlencar, Layana Dantas de2021-05-07T12:40:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5967Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:48Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise da percepção ambiental e sensibilização de educandos do ensino fundamental de uma escola pública para realização da coleta seletiva, Campina Grande - PB
title Análise da percepção ambiental e sensibilização de educandos do ensino fundamental de uma escola pública para realização da coleta seletiva, Campina Grande - PB
spellingShingle Análise da percepção ambiental e sensibilização de educandos do ensino fundamental de uma escola pública para realização da coleta seletiva, Campina Grande - PB
Cavalcante, Livia Poliana Santana
Selective collection
Students
Youth and Adults
Perception
Solid wastes
Coleta Seletiva
Percepção Ambiental
Resíduos Sólidos
Sensibilização
title_short Análise da percepção ambiental e sensibilização de educandos do ensino fundamental de uma escola pública para realização da coleta seletiva, Campina Grande - PB
title_full Análise da percepção ambiental e sensibilização de educandos do ensino fundamental de uma escola pública para realização da coleta seletiva, Campina Grande - PB
title_fullStr Análise da percepção ambiental e sensibilização de educandos do ensino fundamental de uma escola pública para realização da coleta seletiva, Campina Grande - PB
title_full_unstemmed Análise da percepção ambiental e sensibilização de educandos do ensino fundamental de uma escola pública para realização da coleta seletiva, Campina Grande - PB
title_sort Análise da percepção ambiental e sensibilização de educandos do ensino fundamental de uma escola pública para realização da coleta seletiva, Campina Grande - PB
author Cavalcante, Livia Poliana Santana
author_facet Cavalcante, Livia Poliana Santana
Cavalcante, Larissa Santana
Medeiros, Valbério Sales de
Maia, Herika Juliana Linhares
Alencar, Layana Dantas de
author_role author
author2 Cavalcante, Larissa Santana
Medeiros, Valbério Sales de
Maia, Herika Juliana Linhares
Alencar, Layana Dantas de
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcante, Livia Poliana Santana
Cavalcante, Larissa Santana
Medeiros, Valbério Sales de
Maia, Herika Juliana Linhares
Alencar, Layana Dantas de
dc.subject.por.fl_str_mv Selective collection
Students
Youth and Adults
Perception
Solid wastes
Coleta Seletiva
Percepção Ambiental
Resíduos Sólidos
Sensibilização
topic Selective collection
Students
Youth and Adults
Perception
Solid wastes
Coleta Seletiva
Percepção Ambiental
Resíduos Sólidos
Sensibilização
description This study aimed to analyze the disposal of solid waste generated in the Elementary School OurLady of the Rosary and environmental awareness among students of Youth and Adults (EJA) inrelation to the problem of Solid Waste. The teaching unit was selected because of its location andthe fact that it has available to collectors for the implementation of selective collection in theirrespective colors: yellow, green, red and blue, but they were stranded in the schoolyard as theseparation of solid waste was not occurring in a satisfactory manner, a fact that leads to theunderstanding that students, educators and employees of the school unit probably did not knowand / or were not sensitive to the importance of the collection. After data analysis and verificationof the lack of waste management in the teaching unit, was promoted moments of awareness, suchas lectures and workshops on the issue of solid waste, in order for students, educators andemployees know the difference between trash and solid waste, landfill and landfill, emphasizingthe importance of selective collection and the work of collectors of recyclable materials to reducepollution of the environment and reduction of natural resource extraction, as well as incomegeneration.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Participante; Observação direta
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5967
10.5902/223613085967
url http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5967
identifier_str_mv 10.5902/223613085967
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/5967/3906
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Monografias Ambientais; REMOA, V. 9, N. 9, JUL.-SET., 2012; 2047-2054
Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 9, N. 9, JUL.-SET., 2012; 2047-2054
2236-1308
2236-1308
reponame:Revista Monografias Ambientais
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Monografias Ambientais
collection Revista Monografias Ambientais
repository.name.fl_str_mv Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||remoa.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950552579178496