Discourses for legitimizing data-driven journalism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mastrella, Bruna
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Comunicação (Online)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/67305
Resumo: This article is an analysis of the discourses that seek to define and legitimize data-driven journalism. We applied Depth Hermeneutics to analyze 16 self-referential institutional texts published by DDJ vehicles from different countries. In addition, we interviewed eight DDJ specialists. Our analysis found the three most recurring discourses in this legitimation attempt: the discourse of authority, cyberactivist speeches, and discourse based on the classic values ​​of journalism.
id UFSM-4_7df2ce949c4b63b4fec967b654e504cb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/67305
network_acronym_str UFSM-4
network_name_str Cadernos de Comunicação (Online)
repository_id_str
spelling Discourses for legitimizing data-driven journalismLos discursos legitimadores del periodismo de datosOs discursos de legitimação do Jornalismo Guiado por DadosJornalismo Guiado por Dadosestratégias discursivashermenêutica de profundidadeData-Driven Journalismdiscursive strategiesdepth hermeneuticsperiodismo de datosestrategias discursivashermenéutica de profundidadThis article is an analysis of the discourses that seek to define and legitimize data-driven journalism. We applied Depth Hermeneutics to analyze 16 self-referential institutional texts published by DDJ vehicles from different countries. In addition, we interviewed eight DDJ specialists. Our analysis found the three most recurring discourses in this legitimation attempt: the discourse of authority, cyberactivist speeches, and discourse based on the classic values ​​of journalism.Este trabajo analiza los discursos que buscan definir y legitimar el pediodismo de datos. Bajo la Hermenéutica de Profundidad, se analizaron 16 textos institucionales publicados por vehículos y proyectos de PD de diferentes países. Además, se entrevistó a ocho profesionales. El análisis reveló los tres discursos más recurrentes: el discurso de la autoridad, el discurso ciberactivista y los discursos basados ​​en los valores clásicos del periodismo.Este trabalho analisa os discursos que buscam definir e legitimar o Jornalismo Guiado por Dados. Com base na Hermenêutica de Profundidade, foram analisados 16 textos institucionais publicados por veículos e projetos de JGD de diferentes países. Além disso, foram entrevistados oito profissionais. A análise revelou os três discursos mais recorrentes nesse movimento: discurso de autoridade, discurso ciberativista, e os discursos calcados nos valores clássicos do jornalismo.Universidade Federal de Santa Maria2022-09-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/6730510.5902/2316882X67305Cadernos de Comunicação; v. 26 n. 2 (2022)2316-882X1677-9061reponame:Cadernos de Comunicação (Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/67305/48839Copyright (c) 2022 Cadernos de Comunicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMastrella, Bruna2022-09-07T21:47:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/67305Revistahttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacaoONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/ccomunicacao/oaiflavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com2316-882X1677-9061opendoar:2022-09-07T21:47:28Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Discourses for legitimizing data-driven journalism
Los discursos legitimadores del periodismo de datos
Os discursos de legitimação do Jornalismo Guiado por Dados
title Discourses for legitimizing data-driven journalism
spellingShingle Discourses for legitimizing data-driven journalism
Mastrella, Bruna
Jornalismo Guiado por Dados
estratégias discursivas
hermenêutica de profundidade
Data-Driven Journalism
discursive strategies
depth hermeneutics
periodismo de datos
estrategias discursivas
hermenéutica de profundidad
title_short Discourses for legitimizing data-driven journalism
title_full Discourses for legitimizing data-driven journalism
title_fullStr Discourses for legitimizing data-driven journalism
title_full_unstemmed Discourses for legitimizing data-driven journalism
title_sort Discourses for legitimizing data-driven journalism
author Mastrella, Bruna
author_facet Mastrella, Bruna
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mastrella, Bruna
dc.subject.por.fl_str_mv Jornalismo Guiado por Dados
estratégias discursivas
hermenêutica de profundidade
Data-Driven Journalism
discursive strategies
depth hermeneutics
periodismo de datos
estrategias discursivas
hermenéutica de profundidad
topic Jornalismo Guiado por Dados
estratégias discursivas
hermenêutica de profundidade
Data-Driven Journalism
discursive strategies
depth hermeneutics
periodismo de datos
estrategias discursivas
hermenéutica de profundidad
description This article is an analysis of the discourses that seek to define and legitimize data-driven journalism. We applied Depth Hermeneutics to analyze 16 self-referential institutional texts published by DDJ vehicles from different countries. In addition, we interviewed eight DDJ specialists. Our analysis found the three most recurring discourses in this legitimation attempt: the discourse of authority, cyberactivist speeches, and discourse based on the classic values ​​of journalism.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/67305
10.5902/2316882X67305
url http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/67305
identifier_str_mv 10.5902/2316882X67305
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/67305/48839
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Cadernos de Comunicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Cadernos de Comunicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Comunicação; v. 26 n. 2 (2022)
2316-882X
1677-9061
reponame:Cadernos de Comunicação (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Cadernos de Comunicação (Online)
collection Cadernos de Comunicação (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv flavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com
_version_ 1799950605665435648