Discourses for legitimizing data-driven journalism
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Comunicação (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/67305 |
Resumo: | This article is an analysis of the discourses that seek to define and legitimize data-driven journalism. We applied Depth Hermeneutics to analyze 16 self-referential institutional texts published by DDJ vehicles from different countries. In addition, we interviewed eight DDJ specialists. Our analysis found the three most recurring discourses in this legitimation attempt: the discourse of authority, cyberactivist speeches, and discourse based on the classic values of journalism. |
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Discourses for legitimizing data-driven journalismLos discursos legitimadores del periodismo de datosOs discursos de legitimação do Jornalismo Guiado por DadosJornalismo Guiado por Dadosestratégias discursivashermenêutica de profundidadeData-Driven Journalismdiscursive strategiesdepth hermeneuticsperiodismo de datosestrategias discursivashermenéutica de profundidadThis article is an analysis of the discourses that seek to define and legitimize data-driven journalism. We applied Depth Hermeneutics to analyze 16 self-referential institutional texts published by DDJ vehicles from different countries. In addition, we interviewed eight DDJ specialists. Our analysis found the three most recurring discourses in this legitimation attempt: the discourse of authority, cyberactivist speeches, and discourse based on the classic values of journalism.Este trabajo analiza los discursos que buscan definir y legitimar el pediodismo de datos. Bajo la Hermenéutica de Profundidad, se analizaron 16 textos institucionales publicados por vehículos y proyectos de PD de diferentes países. Además, se entrevistó a ocho profesionales. El análisis reveló los tres discursos más recurrentes: el discurso de la autoridad, el discurso ciberactivista y los discursos basados en los valores clásicos del periodismo.Este trabalho analisa os discursos que buscam definir e legitimar o Jornalismo Guiado por Dados. Com base na Hermenêutica de Profundidade, foram analisados 16 textos institucionais publicados por veículos e projetos de JGD de diferentes países. Além disso, foram entrevistados oito profissionais. A análise revelou os três discursos mais recorrentes nesse movimento: discurso de autoridade, discurso ciberativista, e os discursos calcados nos valores clássicos do jornalismo.Universidade Federal de Santa Maria2022-09-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/6730510.5902/2316882X67305Cadernos de Comunicação; v. 26 n. 2 (2022)2316-882X1677-9061reponame:Cadernos de Comunicação (Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/67305/48839Copyright (c) 2022 Cadernos de Comunicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMastrella, Bruna2022-09-07T21:47:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/67305Revistahttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacaoPUBhttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/oaiflavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com2316-882X1677-9061opendoar:2022-09-07T21:47:28Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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