Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2021 |
Other Authors: | , |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Download full: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/41363 |
Summary: | This paper discusses the models used in the assessment of quality of early childhood education and defines comparison criteria. Through a qualitative research, it discusses and compares the models applied in Florianópolis’ municipal education system. The research concludes that the evaluation must consider the identity diversity of institutions and the specificities of early childhood education. It must have a scientific nature, technical rigor and legitimate mapping procedures. The results of the evaluation should compile information from the school census and educational funding programs that foster access, infrastructure, material resources, teacher training, and the management of the educational system and institutions.Key-words: quality assessment; evaluation models; early childhood education. |
id |
UFSM-7_1b63cf972848e724fa7e3a0f0e6cf1f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41363 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SCModelos de avaliação da qualidade no contexto da educação infantil de Florianópolis/SCAvaliação da qualidademodelos de avaliaçãoeducação infantil.This paper discusses the models used in the assessment of quality of early childhood education and defines comparison criteria. Through a qualitative research, it discusses and compares the models applied in Florianópolis’ municipal education system. The research concludes that the evaluation must consider the identity diversity of institutions and the specificities of early childhood education. It must have a scientific nature, technical rigor and legitimate mapping procedures. The results of the evaluation should compile information from the school census and educational funding programs that foster access, infrastructure, material resources, teacher training, and the management of the educational system and institutions.Key-words: quality assessment; evaluation models; early childhood education.Neste artigo aborda-se os modelos de avaliação da qualidade da educação infantil e define-se os critérios para comparação dos mesmos. Por meio de uma pesquisa qualitativa discute-se e compara-se os modelos aplicados na rede municipal de Florianópolis/SC. Concluiu-se que a avaliação deve considerar diversidade identitária das instituições e as especificidades da educação infantil. Precisa ter natureza científica, rigor técnico e procedimentos legitimados de mapeamento. Além da coleta e análise de dados o resultado da avaliação deve compilar informações do censo escolar e programas de financiamento educacional que fomentam acesso, infraestrutura, recursos materiais, formação de professores e gestão dos sistemas e das instituições.Palavras-chave: avaliação da qualidade; modelos de avaliação; educação infantil.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/4136310.5902/2318133841363Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-17Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-172318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/41363/pdfCopyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessZucco, Dirce GuerresZanella, AndreiaFreire, Patrícia de Sá2021-01-08T12:20:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41363Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-01-08T12:20:27Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC Modelos de avaliação da qualidade no contexto da educação infantil de Florianópolis/SC |
title |
Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC |
spellingShingle |
Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC Zucco, Dirce Guerres Avaliação da qualidade modelos de avaliação educação infantil. |
title_short |
Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC |
title_full |
Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC |
title_fullStr |
Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC |
title_full_unstemmed |
Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC |
title_sort |
Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC |
author |
Zucco, Dirce Guerres |
author_facet |
Zucco, Dirce Guerres Zanella, Andreia Freire, Patrícia de Sá |
author_role |
author |
author2 |
Zanella, Andreia Freire, Patrícia de Sá |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zucco, Dirce Guerres Zanella, Andreia Freire, Patrícia de Sá |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação da qualidade modelos de avaliação educação infantil. |
topic |
Avaliação da qualidade modelos de avaliação educação infantil. |
description |
This paper discusses the models used in the assessment of quality of early childhood education and defines comparison criteria. Through a qualitative research, it discusses and compares the models applied in Florianópolis’ municipal education system. The research concludes that the evaluation must consider the identity diversity of institutions and the specificities of early childhood education. It must have a scientific nature, technical rigor and legitimate mapping procedures. The results of the evaluation should compile information from the school census and educational funding programs that foster access, infrastructure, material resources, teacher training, and the management of the educational system and institutions.Key-words: quality assessment; evaluation models; early childhood education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/41363 10.5902/2318133841363 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/41363 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133841363 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/41363/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-17 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-17 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1788536216063311872 |