Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC

Bibliographic Details
Main Author: Zucco, Dirce Guerres
Publication Date: 2021
Other Authors: Zanella, Andreia, Freire, Patrícia de Sá
Format: Article
Language: por
Source: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Download full: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/41363
Summary: This paper discusses the models used in the assessment of quality of early childhood education and defines comparison criteria. Through a qualitative research, it discusses and compares the models applied in Florianópolis’ municipal education system. The research concludes that the evaluation must consider the identity diversity of institutions and the specificities of early childhood education. It must have a scientific nature, technical rigor and legitimate mapping procedures. The results of the evaluation should compile information from the school census and educational funding programs that foster access, infrastructure, material resources, teacher training, and the management of the educational system and institutions.Key-words: quality assessment; evaluation models; early childhood education.
id UFSM-7_1b63cf972848e724fa7e3a0f0e6cf1f4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41363
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SCModelos de avaliação da qualidade no contexto da educação infantil de Florianópolis/SCAvaliação da qualidademodelos de avaliaçãoeducação infantil.This paper discusses the models used in the assessment of quality of early childhood education and defines comparison criteria. Through a qualitative research, it discusses and compares the models applied in Florianópolis’ municipal education system. The research concludes that the evaluation must consider the identity diversity of institutions and the specificities of early childhood education. It must have a scientific nature, technical rigor and legitimate mapping procedures. The results of the evaluation should compile information from the school census and educational funding programs that foster access, infrastructure, material resources, teacher training, and the management of the educational system and institutions.Key-words: quality assessment; evaluation models; early childhood education.Neste artigo aborda-se os modelos de avaliação da qualidade da educação infantil e define-se os critérios para comparação dos mesmos. Por meio de uma pesquisa qualitativa discute-se e compara-se os modelos aplicados na rede municipal de Florianópolis/SC. Concluiu-se que a avaliação deve considerar diversidade identitária das instituições e as especificidades da educação infantil. Precisa ter natureza científica, rigor técnico e procedimentos legitimados de mapeamento. Além da coleta e análise de dados o resultado da avaliação deve compilar informações do censo escolar e programas de financiamento educacional que fomentam acesso, infraestrutura, recursos materiais, formação de professores e gestão dos sistemas e das instituições.Palavras-chave: avaliação da qualidade; modelos de avaliação; educação infantil.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/4136310.5902/2318133841363Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-17Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-172318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/41363/pdfCopyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessZucco, Dirce GuerresZanella, AndreiaFreire, Patrícia de Sá2021-01-08T12:20:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41363Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-01-08T12:20:27Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC
Modelos de avaliação da qualidade no contexto da educação infantil de Florianópolis/SC
title Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC
spellingShingle Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC
Zucco, Dirce Guerres
Avaliação da qualidade
modelos de avaliação
educação infantil.
title_short Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC
title_full Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC
title_fullStr Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC
title_full_unstemmed Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC
title_sort Quality assessment models of early childhood education in Florianópolis/SC
author Zucco, Dirce Guerres
author_facet Zucco, Dirce Guerres
Zanella, Andreia
Freire, Patrícia de Sá
author_role author
author2 Zanella, Andreia
Freire, Patrícia de Sá
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zucco, Dirce Guerres
Zanella, Andreia
Freire, Patrícia de Sá
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação da qualidade
modelos de avaliação
educação infantil.
topic Avaliação da qualidade
modelos de avaliação
educação infantil.
description This paper discusses the models used in the assessment of quality of early childhood education and defines comparison criteria. Through a qualitative research, it discusses and compares the models applied in Florianópolis’ municipal education system. The research concludes that the evaluation must consider the identity diversity of institutions and the specificities of early childhood education. It must have a scientific nature, technical rigor and legitimate mapping procedures. The results of the evaluation should compile information from the school census and educational funding programs that foster access, infrastructure, material resources, teacher training, and the management of the educational system and institutions.Key-words: quality assessment; evaluation models; early childhood education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/41363
10.5902/2318133841363
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/41363
identifier_str_mv 10.5902/2318133841363
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/41363/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-17
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-17
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1788536216063311872