CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Rachel dos Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Comaru, Talitha, Dickel, Deise Graziele
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/72142
Resumo: This paper aims to contribute to the improvement of ethical analyzes carried out within the CEP/CONEP system, focusing on the educational role of the CEP. For this, it uses experience reports to publicize successful actions, share limits found and interpret the importance of the actions taken. The experience of the group that now composes the committee's collegiate indicates the effectiveness and importance of educational actions, representing an improvement in the processes of ethical evaluation, since the correct information may be circulating more easily.
id UFSM-7_4414124ade189dd1452d2ed3dcc96adf
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/72142
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling CEP's educational role: experience report of Cep/IFFarPapel educativo de um comitê de ética em pesquisa: relato de experiências do CEP do Instituto Federal Farroupilhacomitê de éticaeducaçãoThis paper aims to contribute to the improvement of ethical analyzes carried out within the CEP/CONEP system, focusing on the educational role of the CEP. For this, it uses experience reports to publicize successful actions, share limits found and interpret the importance of the actions taken. The experience of the group that now composes the committee's collegiate indicates the effectiveness and importance of educational actions, representing an improvement in the processes of ethical evaluation, since the correct information may be circulating more easily.Pelo presente texto, tem-se por objetivo apresentar aspectos do papel educativo desenvolvido pelo Comitê de Ética em Pesquisa do Instituto Federal Farroupilha/RS, com vistas a contribuir para o aprimoramento das análises éticas realizadas no âmbito do sistema CEP/Conep. Para isso, utilizou-se relatos de experiência para divulgar ações exitosas, compartilhar limites encontrados e interpretar a importância das ações realizadas. A experiência dos integrantes, que ora compõe o colegiado do comitê, indica a efetividade e importância de ações educativas, representando melhora nos processos de avaliação ética, uma vez que as informações corretas circularam mais facilmente.Universidade Federal de Santa Maria2022-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/7214210.5902/2318133872142Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. especial, 2022, edição comemorativa aos 25 anos do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos da UFSM; e72142, p. 1-8Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. especial, 2022, edição comemorativa aos 25 anos do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos da UFSM; e72142, p. 1-82318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/72142/50711Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Rachel dos SantosComaru, TalithaDickel, Deise Graziele2022-12-14T17:19:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/72142Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2022-12-14T17:19:11Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar
Papel educativo de um comitê de ética em pesquisa: relato de experiências do CEP do Instituto Federal Farroupilha
title CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar
spellingShingle CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar
Marques, Rachel dos Santos
comitê de ética
educação
title_short CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar
title_full CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar
title_fullStr CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar
title_full_unstemmed CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar
title_sort CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar
author Marques, Rachel dos Santos
author_facet Marques, Rachel dos Santos
Comaru, Talitha
Dickel, Deise Graziele
author_role author
author2 Comaru, Talitha
Dickel, Deise Graziele
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Rachel dos Santos
Comaru, Talitha
Dickel, Deise Graziele
dc.subject.por.fl_str_mv comitê de ética
educação
topic comitê de ética
educação
description This paper aims to contribute to the improvement of ethical analyzes carried out within the CEP/CONEP system, focusing on the educational role of the CEP. For this, it uses experience reports to publicize successful actions, share limits found and interpret the importance of the actions taken. The experience of the group that now composes the committee's collegiate indicates the effectiveness and importance of educational actions, representing an improvement in the processes of ethical evaluation, since the correct information may be circulating more easily.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/72142
10.5902/2318133872142
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/72142
identifier_str_mv 10.5902/2318133872142
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/72142/50711
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. especial, 2022, edição comemorativa aos 25 anos do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos da UFSM; e72142, p. 1-8
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. especial, 2022, edição comemorativa aos 25 anos do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos da UFSM; e72142, p. 1-8
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281069255491584