CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/72142 |
Resumo: | This paper aims to contribute to the improvement of ethical analyzes carried out within the CEP/CONEP system, focusing on the educational role of the CEP. For this, it uses experience reports to publicize successful actions, share limits found and interpret the importance of the actions taken. The experience of the group that now composes the committee's collegiate indicates the effectiveness and importance of educational actions, representing an improvement in the processes of ethical evaluation, since the correct information may be circulating more easily. |
id |
UFSM-7_4414124ade189dd1452d2ed3dcc96adf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/72142 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
CEP's educational role: experience report of Cep/IFFarPapel educativo de um comitê de ética em pesquisa: relato de experiências do CEP do Instituto Federal Farroupilhacomitê de éticaeducaçãoThis paper aims to contribute to the improvement of ethical analyzes carried out within the CEP/CONEP system, focusing on the educational role of the CEP. For this, it uses experience reports to publicize successful actions, share limits found and interpret the importance of the actions taken. The experience of the group that now composes the committee's collegiate indicates the effectiveness and importance of educational actions, representing an improvement in the processes of ethical evaluation, since the correct information may be circulating more easily.Pelo presente texto, tem-se por objetivo apresentar aspectos do papel educativo desenvolvido pelo Comitê de Ética em Pesquisa do Instituto Federal Farroupilha/RS, com vistas a contribuir para o aprimoramento das análises éticas realizadas no âmbito do sistema CEP/Conep. Para isso, utilizou-se relatos de experiência para divulgar ações exitosas, compartilhar limites encontrados e interpretar a importância das ações realizadas. A experiência dos integrantes, que ora compõe o colegiado do comitê, indica a efetividade e importância de ações educativas, representando melhora nos processos de avaliação ética, uma vez que as informações corretas circularam mais facilmente.Universidade Federal de Santa Maria2022-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/7214210.5902/2318133872142Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. especial, 2022, edição comemorativa aos 25 anos do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos da UFSM; e72142, p. 1-8Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. especial, 2022, edição comemorativa aos 25 anos do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos da UFSM; e72142, p. 1-82318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/72142/50711Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Rachel dos SantosComaru, TalithaDickel, Deise Graziele2022-12-14T17:19:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/72142Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2022-12-14T17:19:11Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar Papel educativo de um comitê de ética em pesquisa: relato de experiências do CEP do Instituto Federal Farroupilha |
title |
CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar |
spellingShingle |
CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar Marques, Rachel dos Santos comitê de ética educação |
title_short |
CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar |
title_full |
CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar |
title_fullStr |
CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar |
title_full_unstemmed |
CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar |
title_sort |
CEP's educational role: experience report of Cep/IFFar |
author |
Marques, Rachel dos Santos |
author_facet |
Marques, Rachel dos Santos Comaru, Talitha Dickel, Deise Graziele |
author_role |
author |
author2 |
Comaru, Talitha Dickel, Deise Graziele |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Rachel dos Santos Comaru, Talitha Dickel, Deise Graziele |
dc.subject.por.fl_str_mv |
comitê de ética educação |
topic |
comitê de ética educação |
description |
This paper aims to contribute to the improvement of ethical analyzes carried out within the CEP/CONEP system, focusing on the educational role of the CEP. For this, it uses experience reports to publicize successful actions, share limits found and interpret the importance of the actions taken. The experience of the group that now composes the committee's collegiate indicates the effectiveness and importance of educational actions, representing an improvement in the processes of ethical evaluation, since the correct information may be circulating more easily. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/72142 10.5902/2318133872142 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/72142 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133872142 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/72142/50711 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. especial, 2022, edição comemorativa aos 25 anos do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos da UFSM; e72142, p. 1-8 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. especial, 2022, edição comemorativa aos 25 anos do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos da UFSM; e72142, p. 1-8 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281069255491584 |