Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maraligia da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Rosa, Sanny Silva da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68748
Resumo: The article presents and discusses the role played by school principals to build an inclusive school culture for students with disabilities who attend regular classrooms. The research aimed to record school managers’ memories of Santo André’s special education policy implemented in 1990s onwards. Data were collected in a discussion group and analyzed through prose analysis, considering the following theoretical categories: inclusive education, democratic management, policy enactment and human action. The results were systematized in a protocol that aim to articulate five roles played by school principals in the building of an inclusive school culture: that of school manager; the mediator; the trainer; the welcoming and policy articulator.
id UFSM-7_a7df015187f64124774c996ed0fc95c5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/68748
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school cultureMemórias democráticas da rede municipal de ensino de Santo André/SP: cultura escolar inclusivapolíticas de educação inclusivagestão democráticaatuação em políticasdiretor(a)escolarSanto André.The article presents and discusses the role played by school principals to build an inclusive school culture for students with disabilities who attend regular classrooms. The research aimed to record school managers’ memories of Santo André’s special education policy implemented in 1990s onwards. Data were collected in a discussion group and analyzed through prose analysis, considering the following theoretical categories: inclusive education, democratic management, policy enactment and human action. The results were systematized in a protocol that aim to articulate five roles played by school principals in the building of an inclusive school culture: that of school manager; the mediator; the trainer; the welcoming and policy articulator.Neste artigo, discute as ações de dirigentes escolares na produção de uma cultura escolar inclusiva de alunos com deficiência em salas comuns da rede municipal de Santo André/SP. A pesquisa teve como objetivo registrar as memórias democráticas das políticas municipais de educação especial na perspectiva inclusiva, instituídas no início da década de 1990. Os dados foram coletados com um grupo de discussão e analisados por meio de abordagem qualitativa, considerando os seguintes conceitos: educação inclusiva, gestão democrática, atuação em políticas, ação humana. Os resultados foram sistematizados num Protocolo de ações para uma cultura escolar inclusiva, que articula cinco papeis do diretor escolar: o de administrador; o de mediador; o formador; o de acolhedor e o de articulador.Universidade Federal de Santa Maria2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/6874810.5902/2318133868748Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e68748, p. 1-18Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e68748, p. 1-182318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68748/48680Copyright (c) 2022 Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maraligia daRosa, Sanny Silva da2022-09-28T16:50:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/68748Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2022-09-28T16:50:16Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture
Memórias democráticas da rede municipal de ensino de Santo André/SP: cultura escolar inclusiva
title Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture
spellingShingle Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture
Silva, Maraligia da
políticas de educação inclusiva
gestão democrática
atuação em políticas
diretor(a)escolar
Santo André.
title_short Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture
title_full Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture
title_fullStr Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture
title_full_unstemmed Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture
title_sort Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture
author Silva, Maraligia da
author_facet Silva, Maraligia da
Rosa, Sanny Silva da
author_role author
author2 Rosa, Sanny Silva da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maraligia da
Rosa, Sanny Silva da
dc.subject.por.fl_str_mv políticas de educação inclusiva
gestão democrática
atuação em políticas
diretor(a)escolar
Santo André.
topic políticas de educação inclusiva
gestão democrática
atuação em políticas
diretor(a)escolar
Santo André.
description The article presents and discusses the role played by school principals to build an inclusive school culture for students with disabilities who attend regular classrooms. The research aimed to record school managers’ memories of Santo André’s special education policy implemented in 1990s onwards. Data were collected in a discussion group and analyzed through prose analysis, considering the following theoretical categories: inclusive education, democratic management, policy enactment and human action. The results were systematized in a protocol that aim to articulate five roles played by school principals in the building of an inclusive school culture: that of school manager; the mediator; the trainer; the welcoming and policy articulator.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68748
10.5902/2318133868748
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68748
identifier_str_mv 10.5902/2318133868748
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68748/48680
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e68748, p. 1-18
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e68748, p. 1-18
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281068821381120