Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68748 |
Resumo: | The article presents and discusses the role played by school principals to build an inclusive school culture for students with disabilities who attend regular classrooms. The research aimed to record school managers’ memories of Santo André’s special education policy implemented in 1990s onwards. Data were collected in a discussion group and analyzed through prose analysis, considering the following theoretical categories: inclusive education, democratic management, policy enactment and human action. The results were systematized in a protocol that aim to articulate five roles played by school principals in the building of an inclusive school culture: that of school manager; the mediator; the trainer; the welcoming and policy articulator. |
id |
UFSM-7_a7df015187f64124774c996ed0fc95c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/68748 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school cultureMemórias democráticas da rede municipal de ensino de Santo André/SP: cultura escolar inclusivapolíticas de educação inclusivagestão democráticaatuação em políticasdiretor(a)escolarSanto André.The article presents and discusses the role played by school principals to build an inclusive school culture for students with disabilities who attend regular classrooms. The research aimed to record school managers’ memories of Santo André’s special education policy implemented in 1990s onwards. Data were collected in a discussion group and analyzed through prose analysis, considering the following theoretical categories: inclusive education, democratic management, policy enactment and human action. The results were systematized in a protocol that aim to articulate five roles played by school principals in the building of an inclusive school culture: that of school manager; the mediator; the trainer; the welcoming and policy articulator.Neste artigo, discute as ações de dirigentes escolares na produção de uma cultura escolar inclusiva de alunos com deficiência em salas comuns da rede municipal de Santo André/SP. A pesquisa teve como objetivo registrar as memórias democráticas das políticas municipais de educação especial na perspectiva inclusiva, instituídas no início da década de 1990. Os dados foram coletados com um grupo de discussão e analisados por meio de abordagem qualitativa, considerando os seguintes conceitos: educação inclusiva, gestão democrática, atuação em políticas, ação humana. Os resultados foram sistematizados num Protocolo de ações para uma cultura escolar inclusiva, que articula cinco papeis do diretor escolar: o de administrador; o de mediador; o formador; o de acolhedor e o de articulador.Universidade Federal de Santa Maria2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/6874810.5902/2318133868748Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e68748, p. 1-18Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e68748, p. 1-182318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68748/48680Copyright (c) 2022 Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maraligia daRosa, Sanny Silva da2022-09-28T16:50:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/68748Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2022-09-28T16:50:16Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture Memórias democráticas da rede municipal de ensino de Santo André/SP: cultura escolar inclusiva |
title |
Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture |
spellingShingle |
Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture Silva, Maraligia da políticas de educação inclusiva gestão democrática atuação em políticas diretor(a)escolar Santo André. |
title_short |
Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture |
title_full |
Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture |
title_fullStr |
Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture |
title_full_unstemmed |
Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture |
title_sort |
Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture |
author |
Silva, Maraligia da |
author_facet |
Silva, Maraligia da Rosa, Sanny Silva da |
author_role |
author |
author2 |
Rosa, Sanny Silva da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maraligia da Rosa, Sanny Silva da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
políticas de educação inclusiva gestão democrática atuação em políticas diretor(a)escolar Santo André. |
topic |
políticas de educação inclusiva gestão democrática atuação em políticas diretor(a)escolar Santo André. |
description |
The article presents and discusses the role played by school principals to build an inclusive school culture for students with disabilities who attend regular classrooms. The research aimed to record school managers’ memories of Santo André’s special education policy implemented in 1990s onwards. Data were collected in a discussion group and analyzed through prose analysis, considering the following theoretical categories: inclusive education, democratic management, policy enactment and human action. The results were systematized in a protocol that aim to articulate five roles played by school principals in the building of an inclusive school culture: that of school manager; the mediator; the trainer; the welcoming and policy articulator. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68748 10.5902/2318133868748 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68748 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133868748 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/68748/48680 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e68748, p. 1-18 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e68748, p. 1-18 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281068821381120 |