Recommended parameters for quality assessment in early intervention

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Serrano, Ana Maria
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Pereira, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Especial (UFSM)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3274
Resumo: This article aims to do a synthesized review of theoretical and empirical principles underlying the practices currently recommended for assessment in early intervention. Describes the major paradigm shifts in Early Intervention in the last decades, and how they are reflected in assessment processes, and presents a brief description of the evidence-based characteristics of assessment in Early Intervention. It also presents some tools and assessment procedures that are consistent with the practices described within the research literature, as more responsive to the needs, concerns and priorities of children and their families.
id UFSM-9_1260195b56de7a0d2180f43c67303f7f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3274
network_acronym_str UFSM-9
network_name_str Revista Educação Especial (UFSM)
repository_id_str
spelling Recommended parameters for quality assessment in early interventionParâmetros recomendados para a qualidade da avaliação em intervenção precoceAssessmentEarly interventionFamily centeredParental involvement.This article aims to do a synthesized review of theoretical and empirical principles underlying the practices currently recommended for assessment in early intervention. Describes the major paradigm shifts in Early Intervention in the last decades, and how they are reflected in assessment processes, and presents a brief description of the evidence-based characteristics of assessment in Early Intervention. It also presents some tools and assessment procedures that are consistent with the practices described within the research literature, as more responsive to the needs, concerns and priorities of children and their families. Este artigo procura revisar, sinteticamente, os princípios teóricos e empíricos subjacentes às práticas atualmente recomendadas para a avaliação em Intervenção Precoce (IP). Descreve as principais mudanças paradigmáticas ao nível da Intervenção Precoce nas últimas décadas e como elas se refletem nos processos de avaliação, assim como apresenta uma breve descrição das características da avaliação em Intervenção Precoce baseadas na evidência científica. Apresenta também alguns instrumentos e procedimentos de avaliação que se coadunam com as práticas descritas pela investigação, como mais eficazes na resposta às necessidades, preocupações e prioridades das crianças e suas famílias.Palavras-chave: Avaliação. Intervenção precoce. Centrado na família. Envolvimento parental.Universidade Federal de Santa Maria2011-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/327410.5902/1984686X3274Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 24, n. 40, maio/ago. 2011; 163-179Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 24, n. 40, maio/ago. 2011; 163-179Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 24, n. 40, maio/ago. 2011; 163-1791984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3274/2436Serrano, Ana MariaPereira, Ana Paulainfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-05-09T18:21:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3274Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2014-05-09T18:21:44Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Recommended parameters for quality assessment in early intervention
Parâmetros recomendados para a qualidade da avaliação em intervenção precoce
title Recommended parameters for quality assessment in early intervention
spellingShingle Recommended parameters for quality assessment in early intervention
Serrano, Ana Maria
Assessment
Early intervention
Family centered
Parental involvement.
title_short Recommended parameters for quality assessment in early intervention
title_full Recommended parameters for quality assessment in early intervention
title_fullStr Recommended parameters for quality assessment in early intervention
title_full_unstemmed Recommended parameters for quality assessment in early intervention
title_sort Recommended parameters for quality assessment in early intervention
author Serrano, Ana Maria
author_facet Serrano, Ana Maria
Pereira, Ana Paula
author_role author
author2 Pereira, Ana Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Serrano, Ana Maria
Pereira, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Assessment
Early intervention
Family centered
Parental involvement.
topic Assessment
Early intervention
Family centered
Parental involvement.
description This article aims to do a synthesized review of theoretical and empirical principles underlying the practices currently recommended for assessment in early intervention. Describes the major paradigm shifts in Early Intervention in the last decades, and how they are reflected in assessment processes, and presents a brief description of the evidence-based characteristics of assessment in Early Intervention. It also presents some tools and assessment procedures that are consistent with the practices described within the research literature, as more responsive to the needs, concerns and priorities of children and their families.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-10-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3274
10.5902/1984686X3274
url http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3274
identifier_str_mv 10.5902/1984686X3274
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3274/2436
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 24, n. 40, maio/ago. 2011; 163-179
Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 24, n. 40, maio/ago. 2011; 163-179
Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 24, n. 40, maio/ago. 2011; 163-179
1984-686X
reponame:Revista Educação Especial (UFSM)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Educação Especial (UFSM)
collection Revista Educação Especial (UFSM)
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com
_version_ 1799944198321864704