Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Especial (UFSM) |
DOI: | 10.5902/1984686X13393 |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/13393 |
Resumo: | This work emerges from the need to investigate what the diagnostic manuals say about mental retardation, especially with regard to the concept of mental retardation, the criteria for diagnosis and its classification. In the present study, we worked with: Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais – DSM-IV (2002); Classificação Internacional das Doenças – CID-10, (OMS, 1993); Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde – CIF, (OMS, 2003) and Retardo mental: definição, classificação e sistemas de apoio (AAMR, 2002). The theoretical assumptions of systemic thinking served as an analitical tool of the material investigated. It was possible to observe a close connection among the theoretical proposition of the different manuals. Although, there are some differences, theses changes do not amount to produce an epistemological rupture in the ways of conceiving and identifying the phenomenon in question, presenting affiliated to traditional assumptions of scientific thinking. It is undestood that the theoretical and conceptual understanding about the phenomenon of mental retardation have direct implications on the proposition and configurations of pedagogical practices, justifying, thus, this study. |
id |
UFSM-9_29099bb7e5df93a13393c66e27104be3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13393 |
network_acronym_str |
UFSM-9 |
network_name_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
spelling |
Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it?Deficiência mental: o que dizem os manuais diagnósticos?Special EducationMental retardationDiagnostic manuals.Educação EspecialDeficiência MentalManuais Diagnósticos.This work emerges from the need to investigate what the diagnostic manuals say about mental retardation, especially with regard to the concept of mental retardation, the criteria for diagnosis and its classification. In the present study, we worked with: Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais – DSM-IV (2002); Classificação Internacional das Doenças – CID-10, (OMS, 1993); Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde – CIF, (OMS, 2003) and Retardo mental: definição, classificação e sistemas de apoio (AAMR, 2002). The theoretical assumptions of systemic thinking served as an analitical tool of the material investigated. It was possible to observe a close connection among the theoretical proposition of the different manuals. Although, there are some differences, theses changes do not amount to produce an epistemological rupture in the ways of conceiving and identifying the phenomenon in question, presenting affiliated to traditional assumptions of scientific thinking. It is undestood that the theoretical and conceptual understanding about the phenomenon of mental retardation have direct implications on the proposition and configurations of pedagogical practices, justifying, thus, this study.http://dx.doi.org/10.5902/1984686X13393 Este trabalho surge da necessidade de se investigar o que dizem os manuais diagnósticos acerca da deficiência mental, principalmente, no que se refere ao conceito de deficiência mental, aos critérios de diagnóstico e classificação. Na presente pesquisa trabalhou-se com: o Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais – DSM-IV (2002); a Classificação Internacional das Doenças – CID-10, (OMS, 1993); a Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde – CIF, (OMS, 2003); e com Retardo mental: definição, classificação e sistemas de apoio (AAMR, 2002). Os pressupostos teóricos do pensamento sistêmico serviram de ferramenta analítica do material investigado. Foi possível observar uma estreita ligação entre a proposição teórica dos diferentes manuais. Apesar da existência de algumas diferenças, essas mudanças não chegam a produzir uma ruptura epistemológica nas formas de se conceber e identificar o fenômeno em questão, apresentando-se filiada aos pressupostos tradicionais do pensamento científico. Entende-se que a compreensão teórico-conceitual a respeito do fenômeno da deficiência mental traz implicações diretas na proposição e nas configurações das práticas pedagógicas, justificando-se, desta forma, realização desse estudo.Universidade Federal de Santa Maria2014-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/1339310.5902/1984686X13393Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, maio/ago. 2014; 499-512Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, maio/ago. 2014; 499-512Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, maio/ago. 2014; 499-5121984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/13393/pdfBridi, Fabiane Romano de SouzaBaptista, Claudio Robertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-06-02T17:26:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13393Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2015-06-02T17:26:58Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it? Deficiência mental: o que dizem os manuais diagnósticos? |
title |
Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it? |
spellingShingle |
Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it? Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it? Bridi, Fabiane Romano de Souza Special Education Mental retardation Diagnostic manuals. Educação Especial Deficiência Mental Manuais Diagnósticos. Bridi, Fabiane Romano de Souza Special Education Mental retardation Diagnostic manuals. Educação Especial Deficiência Mental Manuais Diagnósticos. |
title_short |
Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it? |
title_full |
Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it? |
title_fullStr |
Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it? Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it? |
title_full_unstemmed |
Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it? Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it? |
title_sort |
Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it? |
author |
Bridi, Fabiane Romano de Souza |
author_facet |
Bridi, Fabiane Romano de Souza Bridi, Fabiane Romano de Souza Baptista, Claudio Roberto Baptista, Claudio Roberto |
author_role |
author |
author2 |
Baptista, Claudio Roberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bridi, Fabiane Romano de Souza Baptista, Claudio Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Special Education Mental retardation Diagnostic manuals. Educação Especial Deficiência Mental Manuais Diagnósticos. |
topic |
Special Education Mental retardation Diagnostic manuals. Educação Especial Deficiência Mental Manuais Diagnósticos. |
description |
This work emerges from the need to investigate what the diagnostic manuals say about mental retardation, especially with regard to the concept of mental retardation, the criteria for diagnosis and its classification. In the present study, we worked with: Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais – DSM-IV (2002); Classificação Internacional das Doenças – CID-10, (OMS, 1993); Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde – CIF, (OMS, 2003) and Retardo mental: definição, classificação e sistemas de apoio (AAMR, 2002). The theoretical assumptions of systemic thinking served as an analitical tool of the material investigated. It was possible to observe a close connection among the theoretical proposition of the different manuals. Although, there are some differences, theses changes do not amount to produce an epistemological rupture in the ways of conceiving and identifying the phenomenon in question, presenting affiliated to traditional assumptions of scientific thinking. It is undestood that the theoretical and conceptual understanding about the phenomenon of mental retardation have direct implications on the proposition and configurations of pedagogical practices, justifying, thus, this study. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/13393 10.5902/1984686X13393 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/13393 |
identifier_str_mv |
10.5902/1984686X13393 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/13393/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, maio/ago. 2014; 499-512 Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, maio/ago. 2014; 499-512 Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, maio/ago. 2014; 499-512 1984-686X reponame:Revista Educação Especial (UFSM) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
collection |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com |
_version_ |
1822181521171152896 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5902/1984686X13393 |