Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bridi, Fabiane Romano de Souza
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Baptista, Claudio Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Especial (UFSM)
DOI: 10.5902/1984686X13393
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/13393
Resumo: This work emerges from the need to investigate what the diagnostic manuals say about mental retardation, especially with regard to the concept of mental retardation, the criteria for diagnosis and its classification. In the present study, we worked with: Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais – DSM-IV (2002); Classificação Internacional das Doenças – CID-10, (OMS, 1993); Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde – CIF, (OMS, 2003) and Retardo mental: definição, classificação e sistemas de apoio (AAMR, 2002). The theoretical assumptions of systemic thinking served as an analitical tool of the material investigated. It was possible to observe a close connection among the theoretical proposition of the different manuals. Although, there are some differences, theses changes do not amount to produce an epistemological rupture in the ways of conceiving and identifying the phenomenon in question, presenting affiliated to traditional assumptions of scientific thinking. It is undestood that the theoretical and conceptual understanding about the phenomenon of mental retardation have direct implications on the proposition and configurations of pedagogical practices, justifying, thus, this study.
id UFSM-9_29099bb7e5df93a13393c66e27104be3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13393
network_acronym_str UFSM-9
network_name_str Revista Educação Especial (UFSM)
spelling Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it?Deficiência mental: o que dizem os manuais diagnósticos?Special EducationMental retardationDiagnostic manuals.Educação EspecialDeficiência MentalManuais Diagnósticos.This work emerges from the need to investigate what the diagnostic manuals say about mental retardation, especially with regard to the concept of mental retardation, the criteria for diagnosis and its classification. In the present study, we worked with: Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais – DSM-IV (2002); Classificação Internacional das Doenças – CID-10, (OMS, 1993); Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde – CIF, (OMS, 2003) and Retardo mental: definição, classificação e sistemas de apoio (AAMR, 2002). The theoretical assumptions of systemic thinking served as an analitical tool of the material investigated. It was possible to observe a close connection among the theoretical proposition of the different manuals. Although, there are some differences, theses changes do not amount to produce an epistemological rupture in the ways of conceiving and identifying the phenomenon in question, presenting affiliated to traditional assumptions of scientific thinking. It is undestood that the theoretical and conceptual understanding about the phenomenon of mental retardation have direct implications on the proposition and configurations of pedagogical practices, justifying, thus, this study.http://dx.doi.org/10.5902/1984686X13393 Este trabalho surge da necessidade de se investigar o que dizem os manuais diagnósticos acerca da deficiência mental, principalmente, no que se refere ao conceito de deficiência mental, aos critérios de diagnóstico e classificação. Na presente pesquisa trabalhou-se com: o Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais – DSM-IV (2002); a Classificação Internacional das Doenças – CID-10, (OMS, 1993); a Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde – CIF, (OMS, 2003); e com Retardo mental: definição, classificação e sistemas de apoio (AAMR, 2002). Os pressupostos teóricos do pensamento sistêmico serviram de ferramenta analítica do material investigado. Foi possível observar uma estreita ligação entre a proposição teórica dos diferentes manuais. Apesar da existência de algumas diferenças, essas mudanças não chegam a produzir uma ruptura epistemológica nas formas de se conceber e identificar o fenômeno em questão, apresentando-se filiada aos pressupostos tradicionais do pensamento científico. Entende-se que a compreensão teórico-conceitual a respeito do fenômeno da deficiência mental traz implicações diretas na proposição e nas configurações das práticas pedagógicas, justificando-se, desta forma, realização desse estudo.Universidade Federal de Santa Maria2014-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/1339310.5902/1984686X13393Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, maio/ago. 2014; 499-512Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, maio/ago. 2014; 499-512Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, maio/ago. 2014; 499-5121984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/13393/pdfBridi, Fabiane Romano de SouzaBaptista, Claudio Robertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-06-02T17:26:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13393Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2015-06-02T17:26:58Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it?
Deficiência mental: o que dizem os manuais diagnósticos?
title Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it?
spellingShingle Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it?
Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it?
Bridi, Fabiane Romano de Souza
Special Education
Mental retardation
Diagnostic manuals.
Educação Especial
Deficiência Mental
Manuais Diagnósticos.
Bridi, Fabiane Romano de Souza
Special Education
Mental retardation
Diagnostic manuals.
Educação Especial
Deficiência Mental
Manuais Diagnósticos.
title_short Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it?
title_full Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it?
title_fullStr Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it?
Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it?
title_full_unstemmed Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it?
Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it?
title_sort Mental retardation: What do the diagnostic manuals say about it?
author Bridi, Fabiane Romano de Souza
author_facet Bridi, Fabiane Romano de Souza
Bridi, Fabiane Romano de Souza
Baptista, Claudio Roberto
Baptista, Claudio Roberto
author_role author
author2 Baptista, Claudio Roberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bridi, Fabiane Romano de Souza
Baptista, Claudio Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Special Education
Mental retardation
Diagnostic manuals.
Educação Especial
Deficiência Mental
Manuais Diagnósticos.
topic Special Education
Mental retardation
Diagnostic manuals.
Educação Especial
Deficiência Mental
Manuais Diagnósticos.
description This work emerges from the need to investigate what the diagnostic manuals say about mental retardation, especially with regard to the concept of mental retardation, the criteria for diagnosis and its classification. In the present study, we worked with: Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais – DSM-IV (2002); Classificação Internacional das Doenças – CID-10, (OMS, 1993); Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde – CIF, (OMS, 2003) and Retardo mental: definição, classificação e sistemas de apoio (AAMR, 2002). The theoretical assumptions of systemic thinking served as an analitical tool of the material investigated. It was possible to observe a close connection among the theoretical proposition of the different manuals. Although, there are some differences, theses changes do not amount to produce an epistemological rupture in the ways of conceiving and identifying the phenomenon in question, presenting affiliated to traditional assumptions of scientific thinking. It is undestood that the theoretical and conceptual understanding about the phenomenon of mental retardation have direct implications on the proposition and configurations of pedagogical practices, justifying, thus, this study.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/13393
10.5902/1984686X13393
url http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/13393
identifier_str_mv 10.5902/1984686X13393
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/13393/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, maio/ago. 2014; 499-512
Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, maio/ago. 2014; 499-512
Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, maio/ago. 2014; 499-512
1984-686X
reponame:Revista Educação Especial (UFSM)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Educação Especial (UFSM)
collection Revista Educação Especial (UFSM)
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com
_version_ 1822181521171152896
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5902/1984686X13393