Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Jardel Sander da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Batista, Cassia Beatriz, Nogueira, Maria Luísa Magalhães, Eustáquio, Jade Chartone, Carvalho, Nicole Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Especial (UFSM)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/40092
Resumo: About 1 in 59 children has been identified with autism spectrum disorder (ASD) according to estimates from CDC's report in 2018 (BAIO et al., 2018), which suggest that it is an issue in public health. The present paper aimed the presentantion of a current panorama on psychologists’ formal education regarding the ASD. Thus, we analyze the curricula of psychology courses in the state of Minas Gerais/Brazil. The documents examined were collected via e-mail, institutional websites, and social networks in 2016. We grouped the disciplines into the 5 major areas of psychology: inclusive education and education, human development, psychological assessment, psychopathology, and behavioral analysis. In a group of 44 institutions that made their curricular matrices available, there were 530 disciplines with potential to approach the subject. This study offers elements that confirm a fragility on formal education in psychology to approach a problem that faces an increasing demand in the social and health contexts.
id UFSM-9_314a9a28e4fde2145efc93fbf2c67487
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40092
network_acronym_str UFSM-9
network_name_str Revista Educação Especial (UFSM)
repository_id_str
spelling Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas GeraisPanorama de la formación en psicología para transtorno del espectro del autismo en Minas GeraisPanorama da formação em psicologia para transtorno do espectro do autismo em Minas GeraisPsychologyCurriculumAutism Disorder.PsicologiaCurriculumTranstorno Autístico.EducaçãoCurrículoTranstorno AutísticoAbout 1 in 59 children has been identified with autism spectrum disorder (ASD) according to estimates from CDC's report in 2018 (BAIO et al., 2018), which suggest that it is an issue in public health. The present paper aimed the presentantion of a current panorama on psychologists’ formal education regarding the ASD. Thus, we analyze the curricula of psychology courses in the state of Minas Gerais/Brazil. The documents examined were collected via e-mail, institutional websites, and social networks in 2016. We grouped the disciplines into the 5 major areas of psychology: inclusive education and education, human development, psychological assessment, psychopathology, and behavioral analysis. In a group of 44 institutions that made their curricular matrices available, there were 530 disciplines with potential to approach the subject. This study offers elements that confirm a fragility on formal education in psychology to approach a problem that faces an increasing demand in the social and health contexts.Según los datos del informe norteamericano (BAIO et al., 2018), la prevalencia del trastorno del espectro del autismo / TEA es de 1 a 59, tratándose, por lo tanto, de una cuestión emergente en salud pública. El presente texto tuvo como objetivo desarrollar un panorama actual de la formación de psicólogos en cuanto al TEA. Para ello, analizamos los currículos de cursos de psicología del estado de Minas Gerais / Brasil. Los documentos examinados fueron recolectados vía e-mail, sitios institucionales y redes sociales en 2016. Las disciplinas fueron agrupadas en 5 grandes áreas de la psicología: educación y educación inclusiva, desarrollo humano, evaluación psicológica, psicopatología y análisis conductual. Del total de 44 instituciones que disponibilizaron sus matrices curriculares, fueron apuntadas 530 disciplinas con potencial para abordaje de la temática. La investigación ofrece elementos que ratifican la fragilidad de la formación en psicología para un tema de demanda creciente en la coyuntura social y de salud brasileña.Segundo os dados do relatório norteamericano (CDC, 2013) a prevalência do Transtorno do Espectro do Autismo/TEA é de 1 para 68, tratando-se, portanto, de questão emergente em saúde pública. O presente texto teve como objetivo desenvolver um panorama atual da formação de psicólogos quanto ao TEA. Para isso, analisamos os currículos de cursos de psicologia do estado de Minas Gerais/Brasil. Os documentos examinados foram coletados via e-mail, sites institucionais e redes sociais em 2016. As disciplinas analisadas foram agrupadas em cinco grandes áreas da psicologia: educação e educação inclusiva, desenvolvimento humano, avaliação psicológica, psicopatologia e análise comportamental. De um total de 44 instituições que disponibilizaram suas matrizes curriculares para a pesquisa, foram apontadas 530 disciplinas com potencial para abordagem da temática. Como conclusão, o estudo oferece elementos que ratificam a fragilidade presente na formação em psicologia em relação ao autismo, assunto de demanda crescente na conjuntura social e de saúde brasileira.Universidade Federal de Santa Maria2020-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4009210.5902/1984686X40092Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e3/ 1-21Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e3/ 1-21Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e3/ 1-211984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/40092/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/40092/htmlCopyright (c) 2020 Revista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Jardel Sander daBatista, Cassia BeatrizNogueira, Maria Luísa MagalhãesEustáquio, Jade ChartoneCarvalho, Nicole Oliveira2020-12-21T22:14:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40092Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2020-12-21T22:14:15Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais
Panorama de la formación en psicología para transtorno del espectro del autismo en Minas Gerais
Panorama da formação em psicologia para transtorno do espectro do autismo em Minas Gerais
title Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais
spellingShingle Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais
Silva, Jardel Sander da
Psychology
Curriculum
Autism Disorder.
Psicologia
Curriculum
Transtorno Autístico.
Educação
Currículo
Transtorno Autístico
title_short Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais
title_full Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais
title_fullStr Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais
title_full_unstemmed Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais
title_sort Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais
author Silva, Jardel Sander da
author_facet Silva, Jardel Sander da
Batista, Cassia Beatriz
Nogueira, Maria Luísa Magalhães
Eustáquio, Jade Chartone
Carvalho, Nicole Oliveira
author_role author
author2 Batista, Cassia Beatriz
Nogueira, Maria Luísa Magalhães
Eustáquio, Jade Chartone
Carvalho, Nicole Oliveira
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Jardel Sander da
Batista, Cassia Beatriz
Nogueira, Maria Luísa Magalhães
Eustáquio, Jade Chartone
Carvalho, Nicole Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Psychology
Curriculum
Autism Disorder.
Psicologia
Curriculum
Transtorno Autístico.
Educação
Currículo
Transtorno Autístico
topic Psychology
Curriculum
Autism Disorder.
Psicologia
Curriculum
Transtorno Autístico.
Educação
Currículo
Transtorno Autístico
description About 1 in 59 children has been identified with autism spectrum disorder (ASD) according to estimates from CDC's report in 2018 (BAIO et al., 2018), which suggest that it is an issue in public health. The present paper aimed the presentantion of a current panorama on psychologists’ formal education regarding the ASD. Thus, we analyze the curricula of psychology courses in the state of Minas Gerais/Brazil. The documents examined were collected via e-mail, institutional websites, and social networks in 2016. We grouped the disciplines into the 5 major areas of psychology: inclusive education and education, human development, psychological assessment, psychopathology, and behavioral analysis. In a group of 44 institutions that made their curricular matrices available, there were 530 disciplines with potential to approach the subject. This study offers elements that confirm a fragility on formal education in psychology to approach a problem that faces an increasing demand in the social and health contexts.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/40092
10.5902/1984686X40092
url http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/40092
identifier_str_mv 10.5902/1984686X40092
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/40092/pdf
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/40092/html
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação Especial
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação Especial
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e3/ 1-21
Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e3/ 1-21
Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e3/ 1-21
1984-686X
reponame:Revista Educação Especial (UFSM)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Educação Especial (UFSM)
collection Revista Educação Especial (UFSM)
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com
_version_ 1799944201876537344