Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Especial (UFSM) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/40092 |
Resumo: | About 1 in 59 children has been identified with autism spectrum disorder (ASD) according to estimates from CDC's report in 2018 (BAIO et al., 2018), which suggest that it is an issue in public health. The present paper aimed the presentantion of a current panorama on psychologists’ formal education regarding the ASD. Thus, we analyze the curricula of psychology courses in the state of Minas Gerais/Brazil. The documents examined were collected via e-mail, institutional websites, and social networks in 2016. We grouped the disciplines into the 5 major areas of psychology: inclusive education and education, human development, psychological assessment, psychopathology, and behavioral analysis. In a group of 44 institutions that made their curricular matrices available, there were 530 disciplines with potential to approach the subject. This study offers elements that confirm a fragility on formal education in psychology to approach a problem that faces an increasing demand in the social and health contexts. |
id |
UFSM-9_314a9a28e4fde2145efc93fbf2c67487 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40092 |
network_acronym_str |
UFSM-9 |
network_name_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas GeraisPanorama de la formación en psicología para transtorno del espectro del autismo en Minas GeraisPanorama da formação em psicologia para transtorno do espectro do autismo em Minas GeraisPsychologyCurriculumAutism Disorder.PsicologiaCurriculumTranstorno Autístico.EducaçãoCurrículoTranstorno AutísticoAbout 1 in 59 children has been identified with autism spectrum disorder (ASD) according to estimates from CDC's report in 2018 (BAIO et al., 2018), which suggest that it is an issue in public health. The present paper aimed the presentantion of a current panorama on psychologists’ formal education regarding the ASD. Thus, we analyze the curricula of psychology courses in the state of Minas Gerais/Brazil. The documents examined were collected via e-mail, institutional websites, and social networks in 2016. We grouped the disciplines into the 5 major areas of psychology: inclusive education and education, human development, psychological assessment, psychopathology, and behavioral analysis. In a group of 44 institutions that made their curricular matrices available, there were 530 disciplines with potential to approach the subject. This study offers elements that confirm a fragility on formal education in psychology to approach a problem that faces an increasing demand in the social and health contexts.Según los datos del informe norteamericano (BAIO et al., 2018), la prevalencia del trastorno del espectro del autismo / TEA es de 1 a 59, tratándose, por lo tanto, de una cuestión emergente en salud pública. El presente texto tuvo como objetivo desarrollar un panorama actual de la formación de psicólogos en cuanto al TEA. Para ello, analizamos los currículos de cursos de psicología del estado de Minas Gerais / Brasil. Los documentos examinados fueron recolectados vía e-mail, sitios institucionales y redes sociales en 2016. Las disciplinas fueron agrupadas en 5 grandes áreas de la psicología: educación y educación inclusiva, desarrollo humano, evaluación psicológica, psicopatología y análisis conductual. Del total de 44 instituciones que disponibilizaron sus matrices curriculares, fueron apuntadas 530 disciplinas con potencial para abordaje de la temática. La investigación ofrece elementos que ratifican la fragilidad de la formación en psicología para un tema de demanda creciente en la coyuntura social y de salud brasileña.Segundo os dados do relatório norteamericano (CDC, 2013) a prevalência do Transtorno do Espectro do Autismo/TEA é de 1 para 68, tratando-se, portanto, de questão emergente em saúde pública. O presente texto teve como objetivo desenvolver um panorama atual da formação de psicólogos quanto ao TEA. Para isso, analisamos os currículos de cursos de psicologia do estado de Minas Gerais/Brasil. Os documentos examinados foram coletados via e-mail, sites institucionais e redes sociais em 2016. As disciplinas analisadas foram agrupadas em cinco grandes áreas da psicologia: educação e educação inclusiva, desenvolvimento humano, avaliação psicológica, psicopatologia e análise comportamental. De um total de 44 instituições que disponibilizaram suas matrizes curriculares para a pesquisa, foram apontadas 530 disciplinas com potencial para abordagem da temática. Como conclusão, o estudo oferece elementos que ratificam a fragilidade presente na formação em psicologia em relação ao autismo, assunto de demanda crescente na conjuntura social e de saúde brasileira.Universidade Federal de Santa Maria2020-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4009210.5902/1984686X40092Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e3/ 1-21Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e3/ 1-21Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e3/ 1-211984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/40092/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/40092/htmlCopyright (c) 2020 Revista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Jardel Sander daBatista, Cassia BeatrizNogueira, Maria Luísa MagalhãesEustáquio, Jade ChartoneCarvalho, Nicole Oliveira2020-12-21T22:14:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40092Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2020-12-21T22:14:15Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais Panorama de la formación en psicología para transtorno del espectro del autismo en Minas Gerais Panorama da formação em psicologia para transtorno do espectro do autismo em Minas Gerais |
title |
Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais |
spellingShingle |
Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais Silva, Jardel Sander da Psychology Curriculum Autism Disorder. Psicologia Curriculum Transtorno Autístico. Educação Currículo Transtorno Autístico |
title_short |
Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais |
title_full |
Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais |
title_fullStr |
Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais |
title_full_unstemmed |
Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais |
title_sort |
Overview of psychology training for autism spectrum disorde in Minas Gerais |
author |
Silva, Jardel Sander da |
author_facet |
Silva, Jardel Sander da Batista, Cassia Beatriz Nogueira, Maria Luísa Magalhães Eustáquio, Jade Chartone Carvalho, Nicole Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Batista, Cassia Beatriz Nogueira, Maria Luísa Magalhães Eustáquio, Jade Chartone Carvalho, Nicole Oliveira |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Jardel Sander da Batista, Cassia Beatriz Nogueira, Maria Luísa Magalhães Eustáquio, Jade Chartone Carvalho, Nicole Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psychology Curriculum Autism Disorder. Psicologia Curriculum Transtorno Autístico. Educação Currículo Transtorno Autístico |
topic |
Psychology Curriculum Autism Disorder. Psicologia Curriculum Transtorno Autístico. Educação Currículo Transtorno Autístico |
description |
About 1 in 59 children has been identified with autism spectrum disorder (ASD) according to estimates from CDC's report in 2018 (BAIO et al., 2018), which suggest that it is an issue in public health. The present paper aimed the presentantion of a current panorama on psychologists’ formal education regarding the ASD. Thus, we analyze the curricula of psychology courses in the state of Minas Gerais/Brazil. The documents examined were collected via e-mail, institutional websites, and social networks in 2016. We grouped the disciplines into the 5 major areas of psychology: inclusive education and education, human development, psychological assessment, psychopathology, and behavioral analysis. In a group of 44 institutions that made their curricular matrices available, there were 530 disciplines with potential to approach the subject. This study offers elements that confirm a fragility on formal education in psychology to approach a problem that faces an increasing demand in the social and health contexts. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/40092 10.5902/1984686X40092 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/40092 |
identifier_str_mv |
10.5902/1984686X40092 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/40092/pdf http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/40092/html |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Educação Especial info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Educação Especial |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e3/ 1-21 Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e3/ 1-21 Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e3/ 1-21 1984-686X reponame:Revista Educação Especial (UFSM) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
collection |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com |
_version_ |
1799944201876537344 |