O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000d8pt |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6295 |
Resumo: | This dissertation analysis has as theme the grotesque media. In such way, the general objective seeks to understand the grotesque through the humor cartoons in the printed media journalism. The justification for such research is the possibility to understand better the phenomenon through the gear of the humorous texts. For this, parting from a semiological approach, some specific objectives were proposed: (i) understand the expressive manners that the grotesque assumes in the press media, which represent certain modes of discursiveness; (ii) explicit the senses constructed in the humorous text, specially the grotesque, once the comical aspect appeals to it and (iii) point out the discursive strategies used for the construction of senses, that is, the constructions in terms of language (visual, verbal) that operate while textual strategies are demonstrated, above all, through images. We wish to demonstrate that the grotesque is a signification that operates as a start for the comical aspect in the newspapers. Some of the conclusions which can be pointed out are: the existence of an interface information/amusement, once the meaning of the charges are related to or extend the meaning of the news, the relevance of the visual component of the expression in terms of the construction of the senses in these texts and the demonstration of different discursive strategies in what refers to the enunciation of the journalistic humor. |
id |
UFSM_03387e819d3dcbb9f4b9e44d6acfd17b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6295 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa.The grotesque media: image strategies in charges in the pressGrotescoComicidadeEstratégia de imagemImprensaSentidoGrotesqueComic aspectImage strategyPressSenseCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOThis dissertation analysis has as theme the grotesque media. In such way, the general objective seeks to understand the grotesque through the humor cartoons in the printed media journalism. The justification for such research is the possibility to understand better the phenomenon through the gear of the humorous texts. For this, parting from a semiological approach, some specific objectives were proposed: (i) understand the expressive manners that the grotesque assumes in the press media, which represent certain modes of discursiveness; (ii) explicit the senses constructed in the humorous text, specially the grotesque, once the comical aspect appeals to it and (iii) point out the discursive strategies used for the construction of senses, that is, the constructions in terms of language (visual, verbal) that operate while textual strategies are demonstrated, above all, through images. We wish to demonstrate that the grotesque is a signification that operates as a start for the comical aspect in the newspapers. Some of the conclusions which can be pointed out are: the existence of an interface information/amusement, once the meaning of the charges are related to or extend the meaning of the news, the relevance of the visual component of the expression in terms of the construction of the senses in these texts and the demonstration of different discursive strategies in what refers to the enunciation of the journalistic humor.Esta análise dissertativa tem como temática o grotesco midiático. De tal modo, o objetivo geral busca compreender o grotesco através do desenho de humor de mídia jornalística impressa. A justificativa para tal desdobramento se dá diante da possibilidade de compreender melhor o fenômeno pela engrenagem dos textos humorísticos. Para tanto, a partir de uma abordagem semiológica, propõe-se como objetivos específicos: (i) compreender as modalidades expressivas que o grotesco assume na mídia impressa, que representam certos modos de discursivização; (ii) explicitar os sentidos construídos no texto de humor, especialmente o grotesco uma vez que a comicidade a ele recorre e (iii) apontar as estratégias discursivas utilizadas para a construção dos sentidos, ou seja, as construções em termos de linguagem (visual, verbal) que operam enquanto estratégias textualizadoras, manifestas, sobretudo, através de imagens. Busca-se demonstrar que o grotesco é uma significação que opera como princípio para a comicidade nos jornais. Algumas das conclusões que podem ser apontadas são: a existência de uma interface informação/entretenimento uma vez que os sentidos das charges se relacionam ou ampliam os sentidos da notícia, a relevância do componente visual da expressão em termos da construção dos sentidos nesses textos e a manifestação de diferenciadas estratégias discursivas no que se refere às modalidades de enunciação do humor jornalístico.Universidade Federal de Santa MariaBRComunicaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoPeruzzolo, Adair Caetanohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793259U6Barichello, Eugenia Maria Mariano da Rochahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784154Y3Rocha, Sibilahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709335P9Miranda, Vivian Castro de2009-06-152009-06-152009-02-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfMIRANDA, Vivian Castro de. The grotesque media: image strategies in charges in the press. 2009. 95 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6295ark:/26339/001300000d8ptporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2017-07-25T14:23:49Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6295Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2017-07-25T14:23:49Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa. The grotesque media: image strategies in charges in the press |
title |
O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa. |
spellingShingle |
O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa. Miranda, Vivian Castro de Grotesco Comicidade Estratégia de imagem Imprensa Sentido Grotesque Comic aspect Image strategy Press Sense CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa. |
title_full |
O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa. |
title_fullStr |
O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa. |
title_full_unstemmed |
O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa. |
title_sort |
O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa. |
author |
Miranda, Vivian Castro de |
author_facet |
Miranda, Vivian Castro de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Peruzzolo, Adair Caetano http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793259U6 Barichello, Eugenia Maria Mariano da Rocha http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784154Y3 Rocha, Sibila http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709335P9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda, Vivian Castro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Grotesco Comicidade Estratégia de imagem Imprensa Sentido Grotesque Comic aspect Image strategy Press Sense CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
topic |
Grotesco Comicidade Estratégia de imagem Imprensa Sentido Grotesque Comic aspect Image strategy Press Sense CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
This dissertation analysis has as theme the grotesque media. In such way, the general objective seeks to understand the grotesque through the humor cartoons in the printed media journalism. The justification for such research is the possibility to understand better the phenomenon through the gear of the humorous texts. For this, parting from a semiological approach, some specific objectives were proposed: (i) understand the expressive manners that the grotesque assumes in the press media, which represent certain modes of discursiveness; (ii) explicit the senses constructed in the humorous text, specially the grotesque, once the comical aspect appeals to it and (iii) point out the discursive strategies used for the construction of senses, that is, the constructions in terms of language (visual, verbal) that operate while textual strategies are demonstrated, above all, through images. We wish to demonstrate that the grotesque is a signification that operates as a start for the comical aspect in the newspapers. Some of the conclusions which can be pointed out are: the existence of an interface information/amusement, once the meaning of the charges are related to or extend the meaning of the news, the relevance of the visual component of the expression in terms of the construction of the senses in these texts and the demonstration of different discursive strategies in what refers to the enunciation of the journalistic humor. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-06-15 2009-06-15 2009-02-27 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MIRANDA, Vivian Castro de. The grotesque media: image strategies in charges in the press. 2009. 95 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6295 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000d8pt |
identifier_str_mv |
MIRANDA, Vivian Castro de. The grotesque media: image strategies in charges in the press. 2009. 95 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009. ark:/26339/001300000d8pt |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6295 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Comunicação UFSM Programa de Pós-Graduação em Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Comunicação UFSM Programa de Pós-Graduação em Comunicação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172326237405184 |