O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Vivian Castro de
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000d8pt
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6295
Resumo: This dissertation analysis has as theme the grotesque media. In such way, the general objective seeks to understand the grotesque through the humor cartoons in the printed media journalism. The justification for such research is the possibility to understand better the phenomenon through the gear of the humorous texts. For this, parting from a semiological approach, some specific objectives were proposed: (i) understand the expressive manners that the grotesque assumes in the press media, which represent certain modes of discursiveness; (ii) explicit the senses constructed in the humorous text, specially the grotesque, once the comical aspect appeals to it and (iii) point out the discursive strategies used for the construction of senses, that is, the constructions in terms of language (visual, verbal) that operate while textual strategies are demonstrated, above all, through images. We wish to demonstrate that the grotesque is a signification that operates as a start for the comical aspect in the newspapers. Some of the conclusions which can be pointed out are: the existence of an interface information/amusement, once the meaning of the charges are related to or extend the meaning of the news, the relevance of the visual component of the expression in terms of the construction of the senses in these texts and the demonstration of different discursive strategies in what refers to the enunciation of the journalistic humor.
id UFSM_03387e819d3dcbb9f4b9e44d6acfd17b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6295
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa.The grotesque media: image strategies in charges in the pressGrotescoComicidadeEstratégia de imagemImprensaSentidoGrotesqueComic aspectImage strategyPressSenseCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOThis dissertation analysis has as theme the grotesque media. In such way, the general objective seeks to understand the grotesque through the humor cartoons in the printed media journalism. The justification for such research is the possibility to understand better the phenomenon through the gear of the humorous texts. For this, parting from a semiological approach, some specific objectives were proposed: (i) understand the expressive manners that the grotesque assumes in the press media, which represent certain modes of discursiveness; (ii) explicit the senses constructed in the humorous text, specially the grotesque, once the comical aspect appeals to it and (iii) point out the discursive strategies used for the construction of senses, that is, the constructions in terms of language (visual, verbal) that operate while textual strategies are demonstrated, above all, through images. We wish to demonstrate that the grotesque is a signification that operates as a start for the comical aspect in the newspapers. Some of the conclusions which can be pointed out are: the existence of an interface information/amusement, once the meaning of the charges are related to or extend the meaning of the news, the relevance of the visual component of the expression in terms of the construction of the senses in these texts and the demonstration of different discursive strategies in what refers to the enunciation of the journalistic humor.Esta análise dissertativa tem como temática o grotesco midiático. De tal modo, o objetivo geral busca compreender o grotesco através do desenho de humor de mídia jornalística impressa. A justificativa para tal desdobramento se dá diante da possibilidade de compreender melhor o fenômeno pela engrenagem dos textos humorísticos. Para tanto, a partir de uma abordagem semiológica, propõe-se como objetivos específicos: (i) compreender as modalidades expressivas que o grotesco assume na mídia impressa, que representam certos modos de discursivização; (ii) explicitar os sentidos construídos no texto de humor, especialmente o grotesco uma vez que a comicidade a ele recorre e (iii) apontar as estratégias discursivas utilizadas para a construção dos sentidos, ou seja, as construções em termos de linguagem (visual, verbal) que operam enquanto estratégias textualizadoras, manifestas, sobretudo, através de imagens. Busca-se demonstrar que o grotesco é uma significação que opera como princípio para a comicidade nos jornais. Algumas das conclusões que podem ser apontadas são: a existência de uma interface informação/entretenimento uma vez que os sentidos das charges se relacionam ou ampliam os sentidos da notícia, a relevância do componente visual da expressão em termos da construção dos sentidos nesses textos e a manifestação de diferenciadas estratégias discursivas no que se refere às modalidades de enunciação do humor jornalístico.Universidade Federal de Santa MariaBRComunicaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoPeruzzolo, Adair Caetanohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793259U6Barichello, Eugenia Maria Mariano da Rochahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784154Y3Rocha, Sibilahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709335P9Miranda, Vivian Castro de2009-06-152009-06-152009-02-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfMIRANDA, Vivian Castro de. The grotesque media: image strategies in charges in the press. 2009. 95 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6295ark:/26339/001300000d8ptporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2017-07-25T14:23:49Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6295Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2017-07-25T14:23:49Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa.
The grotesque media: image strategies in charges in the press
title O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa.
spellingShingle O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa.
Miranda, Vivian Castro de
Grotesco
Comicidade
Estratégia de imagem
Imprensa
Sentido
Grotesque
Comic aspect
Image strategy
Press
Sense
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa.
title_full O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa.
title_fullStr O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa.
title_full_unstemmed O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa.
title_sort O grotesco midiático: estratégias de imagem nas charges de imprensa.
author Miranda, Vivian Castro de
author_facet Miranda, Vivian Castro de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Peruzzolo, Adair Caetano
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793259U6
Barichello, Eugenia Maria Mariano da Rocha
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784154Y3
Rocha, Sibila
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709335P9
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Vivian Castro de
dc.subject.por.fl_str_mv Grotesco
Comicidade
Estratégia de imagem
Imprensa
Sentido
Grotesque
Comic aspect
Image strategy
Press
Sense
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
topic Grotesco
Comicidade
Estratégia de imagem
Imprensa
Sentido
Grotesque
Comic aspect
Image strategy
Press
Sense
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description This dissertation analysis has as theme the grotesque media. In such way, the general objective seeks to understand the grotesque through the humor cartoons in the printed media journalism. The justification for such research is the possibility to understand better the phenomenon through the gear of the humorous texts. For this, parting from a semiological approach, some specific objectives were proposed: (i) understand the expressive manners that the grotesque assumes in the press media, which represent certain modes of discursiveness; (ii) explicit the senses constructed in the humorous text, specially the grotesque, once the comical aspect appeals to it and (iii) point out the discursive strategies used for the construction of senses, that is, the constructions in terms of language (visual, verbal) that operate while textual strategies are demonstrated, above all, through images. We wish to demonstrate that the grotesque is a signification that operates as a start for the comical aspect in the newspapers. Some of the conclusions which can be pointed out are: the existence of an interface information/amusement, once the meaning of the charges are related to or extend the meaning of the news, the relevance of the visual component of the expression in terms of the construction of the senses in these texts and the demonstration of different discursive strategies in what refers to the enunciation of the journalistic humor.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-15
2009-06-15
2009-02-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MIRANDA, Vivian Castro de. The grotesque media: image strategies in charges in the press. 2009. 95 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6295
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000d8pt
identifier_str_mv MIRANDA, Vivian Castro de. The grotesque media: image strategies in charges in the press. 2009. 95 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.
ark:/26339/001300000d8pt
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6295
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Comunicação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Comunicação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Comunicação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172326237405184