Programa institucional de bolsas de iniciação à docência-filosofia/UFSM: dispositivo de práticas docentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Tatiana de Mello
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300001205t
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7019
Resumo: In the present study, conducted at the Graduate Program in Education of the Federal University of Santa Maria, in the line of research called School Practice and Public Policy, is investigated the motion produced by the Institutional Program of Initiation to Teaching Scholarship (PIBID) in the Philosophy Graduation course of the Federal University of Santa Maria (UFSM). Thus, it sought to understand how such program became a producer device of discursive practices about teaching philosophy. For this, the investigative pathways were: present the context in which is inserted the PIBID-Philosophy, considered as device of teaching practices, by analyzing the documents governing the teaching of philosophy, especially those relating to the UFSM Philosophy Graduation course. In the second stage, it examines the way by which was given the program operation in relation to the PIBIDPhilosophy resolutions, specifically, with regard to the purposes and justifications for it. Finally, it identifies, describes and analyzes the speeches of the interviewed scholarship students, mapping the discursive and non-discursive practices that emerged from there, placing them in evidence with the theoretical discussions hosted under the title Philosophy of Difference , dialoguing, more specifically, with the authors Gilles Deleuze and Michel Foucault.
id UFSM_148d3e3da73a597018b7b730e0c09da9
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/7019
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Programa institucional de bolsas de iniciação à docência-filosofia/UFSM: dispositivo de práticas docentesInstitutional program of initiation to teaching scholarship - philosophy/UFSM: device of teaching practicesPIBID-FilosofiaDispositivoPráticas docentesEnsino de filosofiaPIBID-PhilosophyDeviceTeaching PracticesTeaching philosophyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIn the present study, conducted at the Graduate Program in Education of the Federal University of Santa Maria, in the line of research called School Practice and Public Policy, is investigated the motion produced by the Institutional Program of Initiation to Teaching Scholarship (PIBID) in the Philosophy Graduation course of the Federal University of Santa Maria (UFSM). Thus, it sought to understand how such program became a producer device of discursive practices about teaching philosophy. For this, the investigative pathways were: present the context in which is inserted the PIBID-Philosophy, considered as device of teaching practices, by analyzing the documents governing the teaching of philosophy, especially those relating to the UFSM Philosophy Graduation course. In the second stage, it examines the way by which was given the program operation in relation to the PIBIDPhilosophy resolutions, specifically, with regard to the purposes and justifications for it. Finally, it identifies, describes and analyzes the speeches of the interviewed scholarship students, mapping the discursive and non-discursive practices that emerged from there, placing them in evidence with the theoretical discussions hosted under the title Philosophy of Difference , dialoguing, more specifically, with the authors Gilles Deleuze and Michel Foucault.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorNa presente pesquisa, realizada junto ao Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria, na linha de pesquisa denominada Práticas Escolares e Políticas Públicas, investiga-se o movimento produzido pelo Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) no curso de Licenciatura em Filosofia da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Assim, buscou-se compreender como o referido Programa se constituiu em dispositivo produtor de práticas discursivas acerca do ensino de Filosofia. Para tanto, os percursos investigativos foram: apresentar o contexto em que se insere o PIBIDFilosofia, considerado como dispositivo de práticas docentes, analisando os documentos que regulamentam o ensino de Filosofia, especialmente os referentes ao curso de Licenciatura em Filosofia/UFSM. No segundo momento, examina-se o modo pelo qual se deu o funcionamento do Programa em relação às determinações do PIBID-Filosofia, especificamente no que diz respeito aos objetivos e justificativas apresentadas pelo mesmo. Por fim, identifica-se, descreve-se e analisa-se os discursos dos bolsistas entrevistados, mapeando as práticas discursivas e não discursivas que daí emergiram, colocando-as em evidência com as conversações teóricas alojadas sob o título de Filosofia da Diferença, dialogando mais especificamente com os autores Gilles Deleuze e Michel Foucault.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoTomazetti, Elisete Medianeirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709307J4Horn, Geraldo Balduinohttp://lattes.cnpq.br/0374854245866516Lunardi-lazzarin, Márcia Lisehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798417Z2Gallina, Simone Freitas da Silvahttp://lattes.cnpq.br/1717938652418471Ribeiro, Tatiana de Mello2013-04-022013-04-022012-04-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfRIBEIRO, Tatiana de Mello. INSTITUTIONAL PROGRAM OF INITIATION TO TEACHING SCHOLARSHIP - PHILOSOPHY/UFSM: DEVICE OF TEACHING PRACTICES. 2012. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7019ark:/26339/001300001205tporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-01-10T13:56:27Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7019Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-01-10T13:56:27Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Programa institucional de bolsas de iniciação à docência-filosofia/UFSM: dispositivo de práticas docentes
Institutional program of initiation to teaching scholarship - philosophy/UFSM: device of teaching practices
title Programa institucional de bolsas de iniciação à docência-filosofia/UFSM: dispositivo de práticas docentes
spellingShingle Programa institucional de bolsas de iniciação à docência-filosofia/UFSM: dispositivo de práticas docentes
Ribeiro, Tatiana de Mello
PIBID-Filosofia
Dispositivo
Práticas docentes
Ensino de filosofia
PIBID-Philosophy
Device
Teaching Practices
Teaching philosophy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Programa institucional de bolsas de iniciação à docência-filosofia/UFSM: dispositivo de práticas docentes
title_full Programa institucional de bolsas de iniciação à docência-filosofia/UFSM: dispositivo de práticas docentes
title_fullStr Programa institucional de bolsas de iniciação à docência-filosofia/UFSM: dispositivo de práticas docentes
title_full_unstemmed Programa institucional de bolsas de iniciação à docência-filosofia/UFSM: dispositivo de práticas docentes
title_sort Programa institucional de bolsas de iniciação à docência-filosofia/UFSM: dispositivo de práticas docentes
author Ribeiro, Tatiana de Mello
author_facet Ribeiro, Tatiana de Mello
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Tomazetti, Elisete Medianeira
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709307J4
Horn, Geraldo Balduino
http://lattes.cnpq.br/0374854245866516
Lunardi-lazzarin, Márcia Lise
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798417Z2
Gallina, Simone Freitas da Silva
http://lattes.cnpq.br/1717938652418471
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Tatiana de Mello
dc.subject.por.fl_str_mv PIBID-Filosofia
Dispositivo
Práticas docentes
Ensino de filosofia
PIBID-Philosophy
Device
Teaching Practices
Teaching philosophy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic PIBID-Filosofia
Dispositivo
Práticas docentes
Ensino de filosofia
PIBID-Philosophy
Device
Teaching Practices
Teaching philosophy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description In the present study, conducted at the Graduate Program in Education of the Federal University of Santa Maria, in the line of research called School Practice and Public Policy, is investigated the motion produced by the Institutional Program of Initiation to Teaching Scholarship (PIBID) in the Philosophy Graduation course of the Federal University of Santa Maria (UFSM). Thus, it sought to understand how such program became a producer device of discursive practices about teaching philosophy. For this, the investigative pathways were: present the context in which is inserted the PIBID-Philosophy, considered as device of teaching practices, by analyzing the documents governing the teaching of philosophy, especially those relating to the UFSM Philosophy Graduation course. In the second stage, it examines the way by which was given the program operation in relation to the PIBIDPhilosophy resolutions, specifically, with regard to the purposes and justifications for it. Finally, it identifies, describes and analyzes the speeches of the interviewed scholarship students, mapping the discursive and non-discursive practices that emerged from there, placing them in evidence with the theoretical discussions hosted under the title Philosophy of Difference , dialoguing, more specifically, with the authors Gilles Deleuze and Michel Foucault.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-20
2013-04-02
2013-04-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RIBEIRO, Tatiana de Mello. INSTITUTIONAL PROGRAM OF INITIATION TO TEACHING SCHOLARSHIP - PHILOSOPHY/UFSM: DEVICE OF TEACHING PRACTICES. 2012. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7019
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300001205t
identifier_str_mv RIBEIRO, Tatiana de Mello. INSTITUTIONAL PROGRAM OF INITIATION TO TEACHING SCHOLARSHIP - PHILOSOPHY/UFSM: DEVICE OF TEACHING PRACTICES. 2012. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.
ark:/26339/001300001205t
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7019
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172433664016384