Alteridade e reconhecimento mútuo em Ricoeur
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
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Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9110 |
Resumo: | From a phenomenological perspective, is investigated the ethical concepts of alterity and mutual recognition in the work of Paul Ricoeur. In the first place, it s shown that, after pointing out the central role of the other in the Aristotelian concept of friendship and the second formulation of Kantian s categorical imperative, Ricoeur suggests the practical wisdom as a point of balance between the teleological tendency and deontological. In the second place, based on the phenomenological approach, it is demonstrated that the radical polarization in terms ego and alter ego is invalid insofar that it does not lead the valorization of other's uniqueness. From the relationship between the ethic of respect and sympathy of the phenomenology, results that is necessary situate the historical character and anthropological of the alterity, firmed by the inherent conflicts in the struggle for recognition. Finally, it is evident that the struggle, the violence and the disregard are forms of recognition of someone that deny the alterity and conceal the desire for solitude through his death. As an alternative to the recognition for the struggle, is presented a model of peaceful recognition that is established through the generosity and gratitude, inherent of the dynamics of exchange of gifts. |
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Alteridade e reconhecimento mútuo em RicoeurAlterity and mutual recognition in RicoeurÉticaFenomenologiaAlteridadeReconhecimento mútuoDomEthicsPhenomenologyAlterityMutual recognitionGiftCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAFrom a phenomenological perspective, is investigated the ethical concepts of alterity and mutual recognition in the work of Paul Ricoeur. In the first place, it s shown that, after pointing out the central role of the other in the Aristotelian concept of friendship and the second formulation of Kantian s categorical imperative, Ricoeur suggests the practical wisdom as a point of balance between the teleological tendency and deontological. In the second place, based on the phenomenological approach, it is demonstrated that the radical polarization in terms ego and alter ego is invalid insofar that it does not lead the valorization of other's uniqueness. From the relationship between the ethic of respect and sympathy of the phenomenology, results that is necessary situate the historical character and anthropological of the alterity, firmed by the inherent conflicts in the struggle for recognition. Finally, it is evident that the struggle, the violence and the disregard are forms of recognition of someone that deny the alterity and conceal the desire for solitude through his death. As an alternative to the recognition for the struggle, is presented a model of peaceful recognition that is established through the generosity and gratitude, inherent of the dynamics of exchange of gifts.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDesde uma perspectiva fenomenológica, investigam-se os conceitos éticos de alteridade e de reconhecimento mútuo na obra de Paul Ricoeur. Em primeiro lugar, mostra-se que, depois de destacar o papel central do outro no conceito aristotélico de amizade e na segunda formulação do imperativo categórico kantiano, Ricoeur sugere a sabedoria prática como ponto de equilíbrio entre a tendência teleológica e a deontológica. Em segundo lugar, com base na abordagem fenomenológica, demonstra-se que a polarização radicalizada nos termos ego e alter ego é inválida na medida em que não leva à valorização da singularidade do outro. Da relação entre a ética do respeito e a fenomenologia da simpatia, resulta que é preciso situar o caráter histórico e antropológico da alteridade, firmado mediante os conflitos inerentes à luta pelo reconhecimento. Por último, evidencia-se que a luta, a violência e o desprezo constituem formas de reconhecimento do outro, que negam a alteridade e ocultam o desejo de solidão mediante a sua morte. Como alternativa ao reconhecimento pela luta, apresenta-se o modelo de reconhecimento pacífico que se estabelece por meio da generosidade e da gratidão, próprios da dinâmica da troca de dons.Universidade Federal de Santa MariaBRFilosofiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em FilosofiaRossatto, Noeli Dutrahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794885T4Corá, élsio Joséhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4757490J0Grzibowsk, Silvestrehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4440065H6Gubert, Paulo Gilberto2013-05-062013-05-062012-07-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfGUBERT, Paulo Gilberto. ALTERITY AND MUTUAL RECOGNITION IN RICOEUR. 2012. 83 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9110ark:/26339/0013000002rphporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2020-06-17T06:01:53Zoai:repositorio.ufsm.br:1/9110Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2020-06-17T06:01:53Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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