A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000mhkc |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10355 |
Resumo: | This work carried out the study of the effects of the babies musical education, from the proposal of Esther Beyer, in reversing the psychological risk in a case of an infant with five months, which results in PREAUT signs suggesting future autistic structure. The music education took place with the participation of two other babies with seven months, mothers of three babies and, in some meetings, the brothers. In a total of ten meetings, the baby at risk participated in eight meetings. The effects were positive for the advancement of the baby towards psychic integration. There was also psychomotor, cognitive and linguistic progress. The other two babies have evolved in their musical behavior and socialization. Mothers also evolved in their behavior and bond with their children. Research has shown that musical education can be an effective early intervention mechanism in the case of psychological risk. Can be used exclusively or associated with individual clinical intervention. When considering the possible effects on family behavior and perception of family members who participated in the experiment, it can be concluded that music was a form of positive and effective early intervention, with the advantage of not presenting itself as a traditional therapy, which, often, it does not present the accession of the family. |
id |
UFSM_15e5ed83c1e28fbdc757d920ae15dd0d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/10355 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiaresMusicalizacion the group as early intervention device near babies with psychic risk and their familiesMusicalizaçãoIntervenção precoceBebêsRisco psíquicoMusical educationEarly interventionBabiesPsycholgical riskCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAThis work carried out the study of the effects of the babies musical education, from the proposal of Esther Beyer, in reversing the psychological risk in a case of an infant with five months, which results in PREAUT signs suggesting future autistic structure. The music education took place with the participation of two other babies with seven months, mothers of three babies and, in some meetings, the brothers. In a total of ten meetings, the baby at risk participated in eight meetings. The effects were positive for the advancement of the baby towards psychic integration. There was also psychomotor, cognitive and linguistic progress. The other two babies have evolved in their musical behavior and socialization. Mothers also evolved in their behavior and bond with their children. Research has shown that musical education can be an effective early intervention mechanism in the case of psychological risk. Can be used exclusively or associated with individual clinical intervention. When considering the possible effects on family behavior and perception of family members who participated in the experiment, it can be concluded that music was a form of positive and effective early intervention, with the advantage of not presenting itself as a traditional therapy, which, often, it does not present the accession of the family.Nesta dissertação foi realizado o estudo dos possíveis efeitos da proposta de musicalização de bebês, a partir da abordagem de Esther Beyer, na reversão do risco psíquico no caso de um bebê com cinco meses, cujos resultados nos sinais PREAUT sugeriam uma estruturação autística. A musicalização ocorreu com a participação de outros dois bebês, com sete meses, juntamente as mães e em alguns encontros, com os irmãos. De um total de dez encontros, o bebê com risco participou de oito. Os efeitos foram positivos para o avanço do bebê na sua integração psíquica, também houve progressos psicomotores, cognitivos e linguísticos. Os outros dois bebês evoluíram em seus comportamentos musicais e na socialização. As mães também evoluíram em seus comportamentos e no fortalecimento do vínculo com os filhos. A musicalização proporcionou maior interação dos bebês com os familiares e na sua convivência social. Dessa forma, a pesquisa demonstrou que a musicalização pode ser um dispositivo de intervenção precoce eficaz em casos de risco psíquico de bebês. Pode ser utilizada de modo exclusivo ou associada a intervenção clínica individual. Quando se analisam os possíveis efeitos no comportamento familiar a partir da música e também refletir sobre os possíveis efeitos da proposta na percepção dos familiares que participaram da experiência, pode-se concluir que a música foi uma forma de intervenção precoce positiva e efetiva, com a vantagem de não se apresentar como uma terapêutica tradicional, que, muitas vezes, não apresenta a adesão dos familiares.Universidade Federal de Santa MariaBRPsicologiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em PsicologiaSouza, Ana Paula Ramos dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798686A3Correa, Aruna Noalhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774787J2Arpini, Dorian Mônicahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799905A4Kruel, Cristina Salinghttp://lattes.cnpq.br/8954129250852110Ambrós, Tatiane Medianeira Baccin2016-08-082016-08-082016-02-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfAMBRÓS, Tatiane Medianeira Baccin. MUSICALIZACION THE GROUP AS EARLY INTERVENTION DEVICE NEAR BABIES WITH PSYCHIC RISK AND THEIR FAMILIES. 2016. 178 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10355ark:/26339/001300000mhkcporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-01-07T13:34:59Zoai:repositorio.ufsm.br:1/10355Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-01-07T13:34:59Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares Musicalizacion the group as early intervention device near babies with psychic risk and their families |
title |
A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares |
spellingShingle |
A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares Ambrós, Tatiane Medianeira Baccin Musicalização Intervenção precoce Bebês Risco psíquico Musical education Early intervention Babies Psycholgical risk CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
title_short |
A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares |
title_full |
A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares |
title_fullStr |
A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares |
title_full_unstemmed |
A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares |
title_sort |
A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares |
author |
Ambrós, Tatiane Medianeira Baccin |
author_facet |
Ambrós, Tatiane Medianeira Baccin |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Souza, Ana Paula Ramos de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798686A3 Correa, Aruna Noal http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774787J2 Arpini, Dorian Mônica http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799905A4 Kruel, Cristina Saling http://lattes.cnpq.br/8954129250852110 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ambrós, Tatiane Medianeira Baccin |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Musicalização Intervenção precoce Bebês Risco psíquico Musical education Early intervention Babies Psycholgical risk CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
topic |
Musicalização Intervenção precoce Bebês Risco psíquico Musical education Early intervention Babies Psycholgical risk CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
description |
This work carried out the study of the effects of the babies musical education, from the proposal of Esther Beyer, in reversing the psychological risk in a case of an infant with five months, which results in PREAUT signs suggesting future autistic structure. The music education took place with the participation of two other babies with seven months, mothers of three babies and, in some meetings, the brothers. In a total of ten meetings, the baby at risk participated in eight meetings. The effects were positive for the advancement of the baby towards psychic integration. There was also psychomotor, cognitive and linguistic progress. The other two babies have evolved in their musical behavior and socialization. Mothers also evolved in their behavior and bond with their children. Research has shown that musical education can be an effective early intervention mechanism in the case of psychological risk. Can be used exclusively or associated with individual clinical intervention. When considering the possible effects on family behavior and perception of family members who participated in the experiment, it can be concluded that music was a form of positive and effective early intervention, with the advantage of not presenting itself as a traditional therapy, which, often, it does not present the accession of the family. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-08 2016-08-08 2016-02-04 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
AMBRÓS, Tatiane Medianeira Baccin. MUSICALIZACION THE GROUP AS EARLY INTERVENTION DEVICE NEAR BABIES WITH PSYCHIC RISK AND THEIR FAMILIES. 2016. 178 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10355 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000mhkc |
identifier_str_mv |
AMBRÓS, Tatiane Medianeira Baccin. MUSICALIZACION THE GROUP AS EARLY INTERVENTION DEVICE NEAR BABIES WITH PSYCHIC RISK AND THEIR FAMILIES. 2016. 178 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016. ark:/26339/001300000mhkc |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10355 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Psicologia UFSM Programa de Pós-Graduação em Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Psicologia UFSM Programa de Pós-Graduação em Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1822612469380546560 |