A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ambrós, Tatiane Medianeira Baccin
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000mhkc
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10355
Resumo: This work carried out the study of the effects of the babies musical education, from the proposal of Esther Beyer, in reversing the psychological risk in a case of an infant with five months, which results in PREAUT signs suggesting future autistic structure. The music education took place with the participation of two other babies with seven months, mothers of three babies and, in some meetings, the brothers. In a total of ten meetings, the baby at risk participated in eight meetings. The effects were positive for the advancement of the baby towards psychic integration. There was also psychomotor, cognitive and linguistic progress. The other two babies have evolved in their musical behavior and socialization. Mothers also evolved in their behavior and bond with their children. Research has shown that musical education can be an effective early intervention mechanism in the case of psychological risk. Can be used exclusively or associated with individual clinical intervention. When considering the possible effects on family behavior and perception of family members who participated in the experiment, it can be concluded that music was a form of positive and effective early intervention, with the advantage of not presenting itself as a traditional therapy, which, often, it does not present the accession of the family.
id UFSM_15e5ed83c1e28fbdc757d920ae15dd0d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/10355
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiaresMusicalizacion the group as early intervention device near babies with psychic risk and their familiesMusicalizaçãoIntervenção precoceBebêsRisco psíquicoMusical educationEarly interventionBabiesPsycholgical riskCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAThis work carried out the study of the effects of the babies musical education, from the proposal of Esther Beyer, in reversing the psychological risk in a case of an infant with five months, which results in PREAUT signs suggesting future autistic structure. The music education took place with the participation of two other babies with seven months, mothers of three babies and, in some meetings, the brothers. In a total of ten meetings, the baby at risk participated in eight meetings. The effects were positive for the advancement of the baby towards psychic integration. There was also psychomotor, cognitive and linguistic progress. The other two babies have evolved in their musical behavior and socialization. Mothers also evolved in their behavior and bond with their children. Research has shown that musical education can be an effective early intervention mechanism in the case of psychological risk. Can be used exclusively or associated with individual clinical intervention. When considering the possible effects on family behavior and perception of family members who participated in the experiment, it can be concluded that music was a form of positive and effective early intervention, with the advantage of not presenting itself as a traditional therapy, which, often, it does not present the accession of the family.Nesta dissertação foi realizado o estudo dos possíveis efeitos da proposta de musicalização de bebês, a partir da abordagem de Esther Beyer, na reversão do risco psíquico no caso de um bebê com cinco meses, cujos resultados nos sinais PREAUT sugeriam uma estruturação autística. A musicalização ocorreu com a participação de outros dois bebês, com sete meses, juntamente as mães e em alguns encontros, com os irmãos. De um total de dez encontros, o bebê com risco participou de oito. Os efeitos foram positivos para o avanço do bebê na sua integração psíquica, também houve progressos psicomotores, cognitivos e linguísticos. Os outros dois bebês evoluíram em seus comportamentos musicais e na socialização. As mães também evoluíram em seus comportamentos e no fortalecimento do vínculo com os filhos. A musicalização proporcionou maior interação dos bebês com os familiares e na sua convivência social. Dessa forma, a pesquisa demonstrou que a musicalização pode ser um dispositivo de intervenção precoce eficaz em casos de risco psíquico de bebês. Pode ser utilizada de modo exclusivo ou associada a intervenção clínica individual. Quando se analisam os possíveis efeitos no comportamento familiar a partir da música e também refletir sobre os possíveis efeitos da proposta na percepção dos familiares que participaram da experiência, pode-se concluir que a música foi uma forma de intervenção precoce positiva e efetiva, com a vantagem de não se apresentar como uma terapêutica tradicional, que, muitas vezes, não apresenta a adesão dos familiares.Universidade Federal de Santa MariaBRPsicologiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em PsicologiaSouza, Ana Paula Ramos dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798686A3Correa, Aruna Noalhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774787J2Arpini, Dorian Mônicahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799905A4Kruel, Cristina Salinghttp://lattes.cnpq.br/8954129250852110Ambrós, Tatiane Medianeira Baccin2016-08-082016-08-082016-02-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfAMBRÓS, Tatiane Medianeira Baccin. MUSICALIZACION THE GROUP AS EARLY INTERVENTION DEVICE NEAR BABIES WITH PSYCHIC RISK AND THEIR FAMILIES. 2016. 178 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10355ark:/26339/001300000mhkcporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-01-07T13:34:59Zoai:repositorio.ufsm.br:1/10355Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-01-07T13:34:59Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares
Musicalizacion the group as early intervention device near babies with psychic risk and their families
title A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares
spellingShingle A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares
Ambrós, Tatiane Medianeira Baccin
Musicalização
Intervenção precoce
Bebês
Risco psíquico
Musical education
Early intervention
Babies
Psycholgical risk
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares
title_full A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares
title_fullStr A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares
title_full_unstemmed A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares
title_sort A musicalização como dispositivo de intervenção precoce junto a bebês com risco psíquico e seus familiares
author Ambrós, Tatiane Medianeira Baccin
author_facet Ambrós, Tatiane Medianeira Baccin
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza, Ana Paula Ramos de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798686A3
Correa, Aruna Noal
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774787J2
Arpini, Dorian Mônica
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799905A4
Kruel, Cristina Saling
http://lattes.cnpq.br/8954129250852110
dc.contributor.author.fl_str_mv Ambrós, Tatiane Medianeira Baccin
dc.subject.por.fl_str_mv Musicalização
Intervenção precoce
Bebês
Risco psíquico
Musical education
Early intervention
Babies
Psycholgical risk
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
topic Musicalização
Intervenção precoce
Bebês
Risco psíquico
Musical education
Early intervention
Babies
Psycholgical risk
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description This work carried out the study of the effects of the babies musical education, from the proposal of Esther Beyer, in reversing the psychological risk in a case of an infant with five months, which results in PREAUT signs suggesting future autistic structure. The music education took place with the participation of two other babies with seven months, mothers of three babies and, in some meetings, the brothers. In a total of ten meetings, the baby at risk participated in eight meetings. The effects were positive for the advancement of the baby towards psychic integration. There was also psychomotor, cognitive and linguistic progress. The other two babies have evolved in their musical behavior and socialization. Mothers also evolved in their behavior and bond with their children. Research has shown that musical education can be an effective early intervention mechanism in the case of psychological risk. Can be used exclusively or associated with individual clinical intervention. When considering the possible effects on family behavior and perception of family members who participated in the experiment, it can be concluded that music was a form of positive and effective early intervention, with the advantage of not presenting itself as a traditional therapy, which, often, it does not present the accession of the family.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-08
2016-08-08
2016-02-04
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv AMBRÓS, Tatiane Medianeira Baccin. MUSICALIZACION THE GROUP AS EARLY INTERVENTION DEVICE NEAR BABIES WITH PSYCHIC RISK AND THEIR FAMILIES. 2016. 178 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10355
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000mhkc
identifier_str_mv AMBRÓS, Tatiane Medianeira Baccin. MUSICALIZACION THE GROUP AS EARLY INTERVENTION DEVICE NEAR BABIES WITH PSYCHIC RISK AND THEIR FAMILIES. 2016. 178 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.
ark:/26339/001300000mhkc
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10355
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Psicologia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Psicologia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1822612469380546560