Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peres, Leandro Ayres
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/0013000008jnp
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14503
Resumo: This study focused on the relationship between the media and the formation of the Otaku Group, term used in Brazil to describe fans of Japanese pop culture. Thus, in order to understand how the media operates in the formation of new sociability, especially the Otaku Group; the role it assumes the identity formations, understand the relationship between technological advances and globalization process in group formation and; establish a description of the otaku lifestyle. To this end, the methodological approach consists of triangulation three steps: literature search, research on media consumption and applied research with the Otaku Group. In this process, we performed a historical-media survey, correlating it with the forms of sociability and derived their involvement in identity formation. As for this employed the following research techniques: participant observation with the group under study, questionnaires, conducting focus groups and interviews.
id UFSM_1684e878476acd5b02f0fd09a70bb5da
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/14503
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os OtakusMedia, identities and sociabilitys: a look on OtakusMídiaIdentidadeSociabilidadeConsumo e globalizaçãoMediaIdentitySociabilityConsumption and globalizationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAThis study focused on the relationship between the media and the formation of the Otaku Group, term used in Brazil to describe fans of Japanese pop culture. Thus, in order to understand how the media operates in the formation of new sociability, especially the Otaku Group; the role it assumes the identity formations, understand the relationship between technological advances and globalization process in group formation and; establish a description of the otaku lifestyle. To this end, the methodological approach consists of triangulation three steps: literature search, research on media consumption and applied research with the Otaku Group. In this process, we performed a historical-media survey, correlating it with the forms of sociability and derived their involvement in identity formation. As for this employed the following research techniques: participant observation with the group under study, questionnaires, conducting focus groups and interviews.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul, FAPERGSEste estudo tem como foco a relação entre a mídia e a formação do Grupo Otaku, termo utilizado no Brasil para designar os fãs da cultura pop japonesa. Deste modo, objetivando compreender como a mídia atua na formação de novas sociabilidades, em especial o Grupo Otaku; o papel que ela assume nas formações identitárias; entender a relação entre os avanços tecnológicos e o processo de globalização na formação do grupo; e estabelecer uma descrição do modo de vida Otaku. Para tal, o percurso metodológico consiste na triangulação de três etapas: Pesquisa bibliográfica, pesquisa sobre o consumo midiático e pesquisa aplicada junto ao Grupo Otaku. Neste processo, efetuou-se um levantamento histórico-midiático, correlacionando o mesmo com as formas de sociabilidade derivadas e sua implicação na formação identitária. Sendo para isto empregadas as seguintes técnicas de pesquisa: observação participante junto ao grupo em estudo, aplicação de questionários, realização de grupo focal e entrevistas.Universidade Federal de Santa MariaBrasilSociologiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Ciências SociaisCentro de Ciências Sociais e HumanasSoares, Andre Luis Ramoshttp://lattes.cnpq.br/4984779171371127Mocellin, Maria Clarahttp://lattes.cnpq.br/0663507003477998Rocha, Sibilahttp://lattes.cnpq.br/7743351050223572Peres, Leandro Ayres2018-10-09T17:27:45Z2018-10-09T17:27:45Z2016-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/14503ark:/26339/0013000008jnpporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-06-24T13:19:02Zoai:repositorio.ufsm.br:1/14503Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2024-07-29T10:29:45.075158Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus
Media, identities and sociabilitys: a look on Otakus
title Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus
spellingShingle Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus
Peres, Leandro Ayres
Mídia
Identidade
Sociabilidade
Consumo e globalização
Media
Identity
Sociability
Consumption and globalization
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
title_short Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus
title_full Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus
title_fullStr Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus
title_full_unstemmed Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus
title_sort Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus
author Peres, Leandro Ayres
author_facet Peres, Leandro Ayres
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Soares, Andre Luis Ramos
http://lattes.cnpq.br/4984779171371127
Mocellin, Maria Clara
http://lattes.cnpq.br/0663507003477998
Rocha, Sibila
http://lattes.cnpq.br/7743351050223572
dc.contributor.author.fl_str_mv Peres, Leandro Ayres
dc.subject.por.fl_str_mv Mídia
Identidade
Sociabilidade
Consumo e globalização
Media
Identity
Sociability
Consumption and globalization
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
topic Mídia
Identidade
Sociabilidade
Consumo e globalização
Media
Identity
Sociability
Consumption and globalization
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
description This study focused on the relationship between the media and the formation of the Otaku Group, term used in Brazil to describe fans of Japanese pop culture. Thus, in order to understand how the media operates in the formation of new sociability, especially the Otaku Group; the role it assumes the identity formations, understand the relationship between technological advances and globalization process in group formation and; establish a description of the otaku lifestyle. To this end, the methodological approach consists of triangulation three steps: literature search, research on media consumption and applied research with the Otaku Group. In this process, we performed a historical-media survey, correlating it with the forms of sociability and derived their involvement in identity formation. As for this employed the following research techniques: participant observation with the group under study, questionnaires, conducting focus groups and interviews.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-30
2018-10-09T17:27:45Z
2018-10-09T17:27:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14503
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/0013000008jnp
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14503
identifier_str_mv ark:/26339/0013000008jnp
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Sociologia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais
Centro de Ciências Sociais e Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Sociologia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais
Centro de Ciências Sociais e Humanas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1814439753132539904