Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/0013000008jnp |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14503 |
Resumo: | This study focused on the relationship between the media and the formation of the Otaku Group, term used in Brazil to describe fans of Japanese pop culture. Thus, in order to understand how the media operates in the formation of new sociability, especially the Otaku Group; the role it assumes the identity formations, understand the relationship between technological advances and globalization process in group formation and; establish a description of the otaku lifestyle. To this end, the methodological approach consists of triangulation three steps: literature search, research on media consumption and applied research with the Otaku Group. In this process, we performed a historical-media survey, correlating it with the forms of sociability and derived their involvement in identity formation. As for this employed the following research techniques: participant observation with the group under study, questionnaires, conducting focus groups and interviews. |
id |
UFSM_1684e878476acd5b02f0fd09a70bb5da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/14503 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os OtakusMedia, identities and sociabilitys: a look on OtakusMídiaIdentidadeSociabilidadeConsumo e globalizaçãoMediaIdentitySociabilityConsumption and globalizationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAThis study focused on the relationship between the media and the formation of the Otaku Group, term used in Brazil to describe fans of Japanese pop culture. Thus, in order to understand how the media operates in the formation of new sociability, especially the Otaku Group; the role it assumes the identity formations, understand the relationship between technological advances and globalization process in group formation and; establish a description of the otaku lifestyle. To this end, the methodological approach consists of triangulation three steps: literature search, research on media consumption and applied research with the Otaku Group. In this process, we performed a historical-media survey, correlating it with the forms of sociability and derived their involvement in identity formation. As for this employed the following research techniques: participant observation with the group under study, questionnaires, conducting focus groups and interviews.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul, FAPERGSEste estudo tem como foco a relação entre a mídia e a formação do Grupo Otaku, termo utilizado no Brasil para designar os fãs da cultura pop japonesa. Deste modo, objetivando compreender como a mídia atua na formação de novas sociabilidades, em especial o Grupo Otaku; o papel que ela assume nas formações identitárias; entender a relação entre os avanços tecnológicos e o processo de globalização na formação do grupo; e estabelecer uma descrição do modo de vida Otaku. Para tal, o percurso metodológico consiste na triangulação de três etapas: Pesquisa bibliográfica, pesquisa sobre o consumo midiático e pesquisa aplicada junto ao Grupo Otaku. Neste processo, efetuou-se um levantamento histórico-midiático, correlacionando o mesmo com as formas de sociabilidade derivadas e sua implicação na formação identitária. Sendo para isto empregadas as seguintes técnicas de pesquisa: observação participante junto ao grupo em estudo, aplicação de questionários, realização de grupo focal e entrevistas.Universidade Federal de Santa MariaBrasilSociologiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Ciências SociaisCentro de Ciências Sociais e HumanasSoares, Andre Luis Ramoshttp://lattes.cnpq.br/4984779171371127Mocellin, Maria Clarahttp://lattes.cnpq.br/0663507003477998Rocha, Sibilahttp://lattes.cnpq.br/7743351050223572Peres, Leandro Ayres2018-10-09T17:27:45Z2018-10-09T17:27:45Z2016-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/14503ark:/26339/0013000008jnpporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-06-24T13:19:02Zoai:repositorio.ufsm.br:1/14503Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2024-07-29T10:29:45.075158Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus Media, identities and sociabilitys: a look on Otakus |
title |
Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus |
spellingShingle |
Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus Peres, Leandro Ayres Mídia Identidade Sociabilidade Consumo e globalização Media Identity Sociability Consumption and globalization CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
title_short |
Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus |
title_full |
Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus |
title_fullStr |
Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus |
title_full_unstemmed |
Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus |
title_sort |
Mídia, identidades e sociabilidades: um olhar sobre os Otakus |
author |
Peres, Leandro Ayres |
author_facet |
Peres, Leandro Ayres |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Soares, Andre Luis Ramos http://lattes.cnpq.br/4984779171371127 Mocellin, Maria Clara http://lattes.cnpq.br/0663507003477998 Rocha, Sibila http://lattes.cnpq.br/7743351050223572 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peres, Leandro Ayres |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mídia Identidade Sociabilidade Consumo e globalização Media Identity Sociability Consumption and globalization CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
topic |
Mídia Identidade Sociabilidade Consumo e globalização Media Identity Sociability Consumption and globalization CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
description |
This study focused on the relationship between the media and the formation of the Otaku Group, term used in Brazil to describe fans of Japanese pop culture. Thus, in order to understand how the media operates in the formation of new sociability, especially the Otaku Group; the role it assumes the identity formations, understand the relationship between technological advances and globalization process in group formation and; establish a description of the otaku lifestyle. To this end, the methodological approach consists of triangulation three steps: literature search, research on media consumption and applied research with the Otaku Group. In this process, we performed a historical-media survey, correlating it with the forms of sociability and derived their involvement in identity formation. As for this employed the following research techniques: participant observation with the group under study, questionnaires, conducting focus groups and interviews. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-30 2018-10-09T17:27:45Z 2018-10-09T17:27:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14503 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/0013000008jnp |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14503 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/0013000008jnp |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Sociologia UFSM Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais Centro de Ciências Sociais e Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Sociologia UFSM Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais Centro de Ciências Sociais e Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1814439753132539904 |