Oficinas pedagógicas para formação continuada de professores em Triunfo - RS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dill, Diovane da Rosa
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/18749
Resumo: This paper aims to present the results of the bibliographical field researches and the interventions themselves made with a group of teachers from the municipal education network of Triunfo/RS through pedagogical workshops aimed at the instrumentalization of the teachers for the use and creation of pedagogical digital resources to be used in the classroom. The workshops were chosen for the development of this work, because they represent the possibility of co-authorship, in which the construction of knowledge takes place collectively. Besides, the creation of resources related to the analogical and digital question represents an additional attempt to overcome the multiple barriers that teachers have in relation to the virtual world, from which they can extract and build countless resources to use in their daily school routine. The present research used the bases of bibliographical, documentary and field research, emphasizing the intervention in the form of two workshops, aiming to provide continuous training to a group of teachers through pedagogical workshops at the creation and use of both, digital and analogical pedagogical resources.
id UFSM_176979456b26d94cabe32e49dca46cd0
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/18749
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Oficinas pedagógicas para formação continuada de professores em Triunfo - RSPedagogical offices for continued training of teachers in Triunfo/RSFormação de professoresOficinas pedagógicas e recursos didáticosTeacher trainingPedagogical workshopsTeaching reasourcesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThis paper aims to present the results of the bibliographical field researches and the interventions themselves made with a group of teachers from the municipal education network of Triunfo/RS through pedagogical workshops aimed at the instrumentalization of the teachers for the use and creation of pedagogical digital resources to be used in the classroom. The workshops were chosen for the development of this work, because they represent the possibility of co-authorship, in which the construction of knowledge takes place collectively. Besides, the creation of resources related to the analogical and digital question represents an additional attempt to overcome the multiple barriers that teachers have in relation to the virtual world, from which they can extract and build countless resources to use in their daily school routine. The present research used the bases of bibliographical, documentary and field research, emphasizing the intervention in the form of two workshops, aiming to provide continuous training to a group of teachers through pedagogical workshops at the creation and use of both, digital and analogical pedagogical resources.Este trabalho visa apresentar os resultados das pesquisas bibliográficas e de campo e as intervenções propriamente ditas feitas com um grupo de professores da rede municipal de ensino de Triunfo/RS, através de oficinas pedagógicas, voltadas à instrumentalização docente para o uso e a criação de recursos didáticos digitais a serem utilizados em sala de aula. As oficinas foram escolhidas para o desenvolvimento desse trabalho, porque representam a possibilidade de co-autoria, na qual a construção de conhecimentos se dá de forma coletiva. Além disso, a criação de recursos relacionados à questão analógica e digital é algo que representa uma tentativa de contribuição para superar as múltiplas barreiras que o professor possui em relação ao mundo virtual, do qual pode extrair e construir inúmeros recursos para utilizar no seu dia a dia de sala de aula. A presente pesquisa utilizou dos pressupostos da pesquisa bibliográfica, documental, de campo, enfatizando a intervenção na forma de duas oficinas, tendo como objetivo proporcionar formação continuada a um grupo de professores através de oficinas pedagógicas voltadas a criação e ao uso de recursos didáticos digitais e analógicos.Universidade Federal de Santa MariaBrasilHistóriaUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCentro de EducaçãoMourad, Leonice Aparecida de Fatima Alves Pereirahttp://lattes.cnpq.br/7689442989367017Ribeiro, José Iranhttp://lattes.cnpq.br/1466425361587196Dambrós, Gabrielahttp://lattes.cnpq.br/6582930358399642Dill, Diovane da Rosa2019-11-01T19:08:06Z2019-11-01T19:08:06Z2018-07-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/18749porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-01-04T11:52:12Zoai:repositorio.ufsm.br:1/18749Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-01-04T11:52:12Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Oficinas pedagógicas para formação continuada de professores em Triunfo - RS
Pedagogical offices for continued training of teachers in Triunfo/RS
title Oficinas pedagógicas para formação continuada de professores em Triunfo - RS
spellingShingle Oficinas pedagógicas para formação continuada de professores em Triunfo - RS
Dill, Diovane da Rosa
Formação de professores
Oficinas pedagógicas e recursos didáticos
Teacher training
Pedagogical workshops
Teaching reasources
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short Oficinas pedagógicas para formação continuada de professores em Triunfo - RS
title_full Oficinas pedagógicas para formação continuada de professores em Triunfo - RS
title_fullStr Oficinas pedagógicas para formação continuada de professores em Triunfo - RS
title_full_unstemmed Oficinas pedagógicas para formação continuada de professores em Triunfo - RS
title_sort Oficinas pedagógicas para formação continuada de professores em Triunfo - RS
author Dill, Diovane da Rosa
author_facet Dill, Diovane da Rosa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mourad, Leonice Aparecida de Fatima Alves Pereira
http://lattes.cnpq.br/7689442989367017
Ribeiro, José Iran
http://lattes.cnpq.br/1466425361587196
Dambrós, Gabriela
http://lattes.cnpq.br/6582930358399642
dc.contributor.author.fl_str_mv Dill, Diovane da Rosa
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Oficinas pedagógicas e recursos didáticos
Teacher training
Pedagogical workshops
Teaching reasources
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
topic Formação de professores
Oficinas pedagógicas e recursos didáticos
Teacher training
Pedagogical workshops
Teaching reasources
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description This paper aims to present the results of the bibliographical field researches and the interventions themselves made with a group of teachers from the municipal education network of Triunfo/RS through pedagogical workshops aimed at the instrumentalization of the teachers for the use and creation of pedagogical digital resources to be used in the classroom. The workshops were chosen for the development of this work, because they represent the possibility of co-authorship, in which the construction of knowledge takes place collectively. Besides, the creation of resources related to the analogical and digital question represents an additional attempt to overcome the multiple barriers that teachers have in relation to the virtual world, from which they can extract and build countless resources to use in their daily school routine. The present research used the bases of bibliographical, documentary and field research, emphasizing the intervention in the form of two workshops, aiming to provide continuous training to a group of teachers through pedagogical workshops at the creation and use of both, digital and analogical pedagogical resources.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-27
2019-11-01T19:08:06Z
2019-11-01T19:08:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/18749
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/18749
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
História
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
História
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
Centro de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922133532999680