Segurança do paciente pediátrico em terapia medicamentosa: convergência da pesquisa com a prática de enfermagem
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
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Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28164 |
Resumo: | Drug therapy in children requires health professional adequate knowledge of medicines, promoting and disseminating a culture of safety in relation to this stage of care. This study aimed to develop a practice/activity of education in the service about the safety of pediatric patients on drug therapy with the nursing staff in the pediatric inpatient unit (IPU). It is a qualitative, descriptive and participatory research developed with the method convergent assistencial research (CAR). Participants were members of the nursing team working in UIP, including technicians, assistants and nurses. The project was approved by the Research Ethics Committee of the institution under number CAAE: 40744115.2.0000.5346. The results were organized into two categories: safe care in the prepare and administration of drugs and outcomes of a dialogic educational practice in service. It was concluded that the in-service education presents itself as a necessary and effective strategy to answer questions of the nursing staff in relation to drug therapy with immediate repercussions in the practice of the IPU staff. It is suggested to encourage the development of a non- punitive culture for the sake of patient safety. |
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Segurança do paciente pediátrico em terapia medicamentosa: convergência da pesquisa com a prática de enfermagemSafety of pediatric patients on drug therapy: convergence of research with nursing practiceEnfermagem pediátricaSegurança do pacienteErros de medicaçãoEquipe de enfermagemHospitaisPediatric nursingPatient safetyMedication errorsNursing teamHospitalsCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEMDrug therapy in children requires health professional adequate knowledge of medicines, promoting and disseminating a culture of safety in relation to this stage of care. This study aimed to develop a practice/activity of education in the service about the safety of pediatric patients on drug therapy with the nursing staff in the pediatric inpatient unit (IPU). It is a qualitative, descriptive and participatory research developed with the method convergent assistencial research (CAR). Participants were members of the nursing team working in UIP, including technicians, assistants and nurses. The project was approved by the Research Ethics Committee of the institution under number CAAE: 40744115.2.0000.5346. The results were organized into two categories: safe care in the prepare and administration of drugs and outcomes of a dialogic educational practice in service. It was concluded that the in-service education presents itself as a necessary and effective strategy to answer questions of the nursing staff in relation to drug therapy with immediate repercussions in the practice of the IPU staff. It is suggested to encourage the development of a non- punitive culture for the sake of patient safety.A terapia medicamentosa em pediatria requer dos profissionais de saúde conhecimento adequado acerca dos medicamentos, favorecendo e disseminando uma cultura de segurança do paciente. Este estudo objetivou o desenvolvimento de uma prática/atividade de educação em serviço acerca da segurança do paciente pediátrico em terapia medicamentosa com a equipe de enfermagem em unidade de internação pediátrica (UIP). Trata-se de uma pesquisa qualitativa, participativa e descritiva desenvolvida com o método de pesquisa convergente assistencial (PCA). Os participantes foram os componentes da equipe de enfermagem que atuam em UIP, incluindo técnicos, auxiliares e enfermeiros. O projeto foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa da instituição sob número de protocolo: 40744115.2.0000.5346. Os resultados foram organizados em duas categorias: cuidado seguro no preparo e administração de medicamentos e repercussões de uma prática educativa dialógica em serviço. Concluiu-se que a educação em serviço apresenta- se como uma estratégia necessária e eficiente para sanar dúvidas da equipe de enfermagem em relação à terapia medicamentosa, apresentando repercussões imediatas na prática da equipe da UIP. Sugere-se incentivar o desenvolvimento de uma cultura não punitiva em prol da segurança do paciente.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEnfermagemUFSMPrograma de Pós-Graduação em EnfermagemCentro de Ciências da SaúdeNeves, Eliane Tatschhttp://lattes.cnpq.br/2267710105940770Magnago, Tania Solange Bosi de SouzaWegner, WiliamPaula, Cristiane Cardoso dePadoin, Stela Maris de MelloPadilha, Priscila Kelly Dias2023-03-13T13:43:25Z2023-03-13T13:43:25Z2015-12-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/28164ark:/26339/001300000zjh7porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-03-13T13:43:25Zoai:repositorio.ufsm.br:1/28164Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-03-13T13:43:25Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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