Apropriações nos territórios curriculares: cartografando de-formações na história da arte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/0013000007p19 |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13431 |
Resumo: | This master’s thesis aims at approaching possible curricula through a school curriculum experienced by articulating the theme of art history in elementary school. Appropriation processes of school planning are considered along with relations among the concepts of rhizome, lines, and body without organs by Deleuze and Guattari (2011, 2012). The way the research was developed was through the displacement between experiences as teacher-student, the school and graduate spaces. We aimed to promote a rhizomatic curriculum (GALLO, 2007), and problematize it through de-formation (SILVA, 2004), in relation to its possible deviations. Thus, processes of appropriation, according to Archer (2012), Argan (2006) and Chiarelli (2002), present possibilities for inventing a curriculum in the educational field, with the philosophy of difference by Deleuze and Guattari’s writings. This research problematization is related to the question: What can the curriculum do between appropriation and art history, and what can appropriation do to de-form the curriculum and art history? The methodology used was cartography as a way to produce paths of a teaching process about to happen. The lines that articulate the curriculum in visual arts are inscribed as an experience, a possibility, facing the different paths that each teaching experience designs to itself. |
id |
UFSM_2b618934cfddd530218ed02cac57b936 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/13431 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Apropriações nos territórios curriculares: cartografando de-formações na história da arteApropriações nos territórios curriculares: cartografando de-formações na história da arteDocência em artes visuaisApropriaçãoCurrículoFilosofias da diferençaVisual arts teachingAppropriationCurriculumPhilosophies of differenceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis master’s thesis aims at approaching possible curricula through a school curriculum experienced by articulating the theme of art history in elementary school. Appropriation processes of school planning are considered along with relations among the concepts of rhizome, lines, and body without organs by Deleuze and Guattari (2011, 2012). The way the research was developed was through the displacement between experiences as teacher-student, the school and graduate spaces. We aimed to promote a rhizomatic curriculum (GALLO, 2007), and problematize it through de-formation (SILVA, 2004), in relation to its possible deviations. Thus, processes of appropriation, according to Archer (2012), Argan (2006) and Chiarelli (2002), present possibilities for inventing a curriculum in the educational field, with the philosophy of difference by Deleuze and Guattari’s writings. This research problematization is related to the question: What can the curriculum do between appropriation and art history, and what can appropriation do to de-form the curriculum and art history? The methodology used was cartography as a way to produce paths of a teaching process about to happen. The lines that articulate the curriculum in visual arts are inscribed as an experience, a possibility, facing the different paths that each teaching experience designs to itself.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta dissertação se propõe a abordar os currículos possíveis a partir de um currículo escolar experienciado ao articular a temática da história da arte nas aulas do ensino fundamental. Considera-se os processos de apropriação dos planejamentos escolares e as relações entre os conceitos de: rizoma, linhas e corpo-sem-órgãos de Deleuze e Guattari (2011, 2012). O modo como a pesquisa se deu foi pelo deslocamento entre as experiências como docente-discente, entre a escola e os espaços da pós-graduação. Objetivou-se potencializar um currículo rizomático (GALLO, 2007), e problematizar este currículo pelo viés da de-formação (SILVA, 2004), no que tange aos seus possíveis desvios. Neste sentido, os processos de apropriação, a partir de Archer (2012), Argan (2006) e Chiarelli (2002), apresentaram possibilidades de invenções de um currículo no campo educacional, aliado às filosofias da diferença, a partir dos escritos de Deleuze e Guattari. A problematização desta pesquisa perpassou a seguinte questão: O que pode o currículo entre as apropriações e a história da arte e o que podem as apropriações para de-formar o currículo e a história da arte? A metodologia adotada foi a cartografia como forma de produzir os percursos de uma docência em vias de realizar-se. Estas linhas que articularam o currículo em artes visuais, escrevem-se como uma experiência, uma possibilidade, diante dos variados percursos que cada docência traça para si.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCentro de EducaçãoOliveira, Marilda Oliveira dehttp://lattes.cnpq.br/7835230852202032Amorim, Antonio Carlos Rodrigues dehttp://lattes.cnpq.br/3988331743668197Mossi, Cristian Polettihttp://lattes.cnpq.br/9298073969911416Dahmer, Carin Cristina2018-06-15T20:13:52Z2018-06-15T20:13:52Z2017-06-272017-06-27Dissertaçãoinfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/13431ark:/26339/0013000007p19porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-07-05T11:41:14Zoai:repositorio.ufsm.br:1/13431Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-07-05T11:41:14Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Apropriações nos territórios curriculares: cartografando de-formações na história da arte Apropriações nos territórios curriculares: cartografando de-formações na história da arte |
title |
Apropriações nos territórios curriculares: cartografando de-formações na história da arte |
spellingShingle |
Apropriações nos territórios curriculares: cartografando de-formações na história da arte Dahmer, Carin Cristina Docência em artes visuais Apropriação Currículo Filosofias da diferença Visual arts teaching Appropriation Curriculum Philosophies of difference CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Apropriações nos territórios curriculares: cartografando de-formações na história da arte |
title_full |
Apropriações nos territórios curriculares: cartografando de-formações na história da arte |
title_fullStr |
Apropriações nos territórios curriculares: cartografando de-formações na história da arte |
title_full_unstemmed |
Apropriações nos territórios curriculares: cartografando de-formações na história da arte |
title_sort |
Apropriações nos territórios curriculares: cartografando de-formações na história da arte |
author |
Dahmer, Carin Cristina |
author_facet |
Dahmer, Carin Cristina |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Marilda Oliveira de http://lattes.cnpq.br/7835230852202032 Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de http://lattes.cnpq.br/3988331743668197 Mossi, Cristian Poletti http://lattes.cnpq.br/9298073969911416 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dahmer, Carin Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docência em artes visuais Apropriação Currículo Filosofias da diferença Visual arts teaching Appropriation Curriculum Philosophies of difference CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Docência em artes visuais Apropriação Currículo Filosofias da diferença Visual arts teaching Appropriation Curriculum Philosophies of difference CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This master’s thesis aims at approaching possible curricula through a school curriculum experienced by articulating the theme of art history in elementary school. Appropriation processes of school planning are considered along with relations among the concepts of rhizome, lines, and body without organs by Deleuze and Guattari (2011, 2012). The way the research was developed was through the displacement between experiences as teacher-student, the school and graduate spaces. We aimed to promote a rhizomatic curriculum (GALLO, 2007), and problematize it through de-formation (SILVA, 2004), in relation to its possible deviations. Thus, processes of appropriation, according to Archer (2012), Argan (2006) and Chiarelli (2002), present possibilities for inventing a curriculum in the educational field, with the philosophy of difference by Deleuze and Guattari’s writings. This research problematization is related to the question: What can the curriculum do between appropriation and art history, and what can appropriation do to de-form the curriculum and art history? The methodology used was cartography as a way to produce paths of a teaching process about to happen. The lines that articulate the curriculum in visual arts are inscribed as an experience, a possibility, facing the different paths that each teaching experience designs to itself. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-27 2017-06-27 2018-06-15T20:13:52Z 2018-06-15T20:13:52Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Dissertação info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13431 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/0013000007p19 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13431 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/0013000007p19 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Centro de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172299860475904 |