À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Cláudia Letícia de Castro do
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6953
Resumo: From the discourse analysis of graduated people from Languages English Course of Santa Maria Federal University, since 2008, this study aimed at investigating the interfaces of work, job, profession and social class for teachers of English nowadays, taking into account the capitalist context. That date was chosen because it was when there was the first graduated group on simple teaching of English, since the reformulation of this Course. Many times the graduated people on English face labor instability of their work conditions that result in a crisis related to their sense of professional belonging. In that sense, the main objective of this study is observing manifestations and spaces of resistance in search for autonomy and, consequently, professional belonging of those workers. In order to do that, it used a qualitative case study, with approach on dialectical materialism. The data were collected from interviews with the just graduated people which were analyzed, through Content Analysis approach (BARDIN, 2010). It was concluded that graduation on Languages and autonomy are the main attributes considered by the graduated for feeling as belonging to a professional group.
id UFSM_351d2f0af9618487a6d18d2ed449202d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6953
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa MariaLooking for professional belonging: the interfaces of work on the discourses of new graduated people from English Languages course of Federal Santa Maria University(Brazil)TrabalhoEmpregoProfissãoProfessoresDiscursosWorkJobProfessionTeachersDiscourseCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFrom the discourse analysis of graduated people from Languages English Course of Santa Maria Federal University, since 2008, this study aimed at investigating the interfaces of work, job, profession and social class for teachers of English nowadays, taking into account the capitalist context. That date was chosen because it was when there was the first graduated group on simple teaching of English, since the reformulation of this Course. Many times the graduated people on English face labor instability of their work conditions that result in a crisis related to their sense of professional belonging. In that sense, the main objective of this study is observing manifestations and spaces of resistance in search for autonomy and, consequently, professional belonging of those workers. In order to do that, it used a qualitative case study, with approach on dialectical materialism. The data were collected from interviews with the just graduated people which were analyzed, through Content Analysis approach (BARDIN, 2010). It was concluded that graduation on Languages and autonomy are the main attributes considered by the graduated for feeling as belonging to a professional group.A presente dissertação é vinculada à Linha de Pesquisa 2 Práticas Escolares e Políticas Públicas, do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria. A partir da análise de discursos de egressos(as) do Curso de Letras-Inglês e Literaturas de Língua Inglesa da Universidade Federal de Santa Maria, desde 2008, quando há o primeiro grupo formado na licenciatura simples em Língua Inglesa, desde a reformulação do Curso; este estudo investiga as interfaces de trabalho, emprego, profissão e classe social dos professores de Língua inglesa na atualidade, levando em consideração o contexto capitalista. Muitas vezes, os licenciados em Letras-Inglês enfrentam a precarização de suas condições de trabalho, aliada à flexibilização, intensificação, má remuneração entre outros aspectos, que resultam em uma crise relativa à pertença à profissão. Nesse sentido, o objetivo principal deste estudo é, a partir de investigação dialética, observar manifestações e espaços de emancipação e resistência em busca de autonomia e, consequente, pertença profissional desses trabalhadores. A fim de alcançar tal propósito, realizou-se um estudo de caso, de natureza qualitativa, com enfoque no materialismo dialético. Os dados foram coletados através de entrevistas presenciais com os egressos, as quais foram analisadas, através da Análise de Conteúdo (BARDIN, 2010). Constatou-se que a formação superior em Letras e a autonomia são os principais atributos considerados por egressos(as) para que se sintam pertencentes a um grupo profissional.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoFerreira, Liliana Soareshttp://lattes.cnpq.br/4007512293061299Pereira, Sueli Menezeshttp://lattes.cnpq.br/3883536502592508Hypolito, Álvaro Luiz Moreirahttp://lattes.cnpq.br/7674934224612535Amaral, Cláudia Letícia de Castro do2011-03-152011-03-152010-12-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfAMARAL, Cláudia Letícia de Castro do. Looking for professional belonging: the interfaces of work on the discourses of new graduated people from English Languages course of Federal Santa Maria University(Brazil). 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6953porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-01-06T15:42:40Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6953Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-01-06T15:42:40Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria
Looking for professional belonging: the interfaces of work on the discourses of new graduated people from English Languages course of Federal Santa Maria University(Brazil)
title À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria
spellingShingle À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria
Amaral, Cláudia Letícia de Castro do
Trabalho
Emprego
Profissão
Professores
Discursos
Work
Job
Profession
Teachers
Discourse
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria
title_full À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria
title_fullStr À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria
title_full_unstemmed À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria
title_sort À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria
author Amaral, Cláudia Letícia de Castro do
author_facet Amaral, Cláudia Letícia de Castro do
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ferreira, Liliana Soares
http://lattes.cnpq.br/4007512293061299
Pereira, Sueli Menezes
http://lattes.cnpq.br/3883536502592508
Hypolito, Álvaro Luiz Moreira
http://lattes.cnpq.br/7674934224612535
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaral, Cláudia Letícia de Castro do
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho
Emprego
Profissão
Professores
Discursos
Work
Job
Profession
Teachers
Discourse
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Trabalho
Emprego
Profissão
Professores
Discursos
Work
Job
Profession
Teachers
Discourse
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description From the discourse analysis of graduated people from Languages English Course of Santa Maria Federal University, since 2008, this study aimed at investigating the interfaces of work, job, profession and social class for teachers of English nowadays, taking into account the capitalist context. That date was chosen because it was when there was the first graduated group on simple teaching of English, since the reformulation of this Course. Many times the graduated people on English face labor instability of their work conditions that result in a crisis related to their sense of professional belonging. In that sense, the main objective of this study is observing manifestations and spaces of resistance in search for autonomy and, consequently, professional belonging of those workers. In order to do that, it used a qualitative case study, with approach on dialectical materialism. The data were collected from interviews with the just graduated people which were analyzed, through Content Analysis approach (BARDIN, 2010). It was concluded that graduation on Languages and autonomy are the main attributes considered by the graduated for feeling as belonging to a professional group.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-20
2011-03-15
2011-03-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv AMARAL, Cláudia Letícia de Castro do. Looking for professional belonging: the interfaces of work on the discourses of new graduated people from English Languages course of Federal Santa Maria University(Brazil). 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6953
identifier_str_mv AMARAL, Cláudia Letícia de Castro do. Looking for professional belonging: the interfaces of work on the discourses of new graduated people from English Languages course of Federal Santa Maria University(Brazil). 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6953
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922178385838080