À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6953 |
Resumo: | From the discourse analysis of graduated people from Languages English Course of Santa Maria Federal University, since 2008, this study aimed at investigating the interfaces of work, job, profession and social class for teachers of English nowadays, taking into account the capitalist context. That date was chosen because it was when there was the first graduated group on simple teaching of English, since the reformulation of this Course. Many times the graduated people on English face labor instability of their work conditions that result in a crisis related to their sense of professional belonging. In that sense, the main objective of this study is observing manifestations and spaces of resistance in search for autonomy and, consequently, professional belonging of those workers. In order to do that, it used a qualitative case study, with approach on dialectical materialism. The data were collected from interviews with the just graduated people which were analyzed, through Content Analysis approach (BARDIN, 2010). It was concluded that graduation on Languages and autonomy are the main attributes considered by the graduated for feeling as belonging to a professional group. |
id |
UFSM_351d2f0af9618487a6d18d2ed449202d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6953 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa MariaLooking for professional belonging: the interfaces of work on the discourses of new graduated people from English Languages course of Federal Santa Maria University(Brazil)TrabalhoEmpregoProfissãoProfessoresDiscursosWorkJobProfessionTeachersDiscourseCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFrom the discourse analysis of graduated people from Languages English Course of Santa Maria Federal University, since 2008, this study aimed at investigating the interfaces of work, job, profession and social class for teachers of English nowadays, taking into account the capitalist context. That date was chosen because it was when there was the first graduated group on simple teaching of English, since the reformulation of this Course. Many times the graduated people on English face labor instability of their work conditions that result in a crisis related to their sense of professional belonging. In that sense, the main objective of this study is observing manifestations and spaces of resistance in search for autonomy and, consequently, professional belonging of those workers. In order to do that, it used a qualitative case study, with approach on dialectical materialism. The data were collected from interviews with the just graduated people which were analyzed, through Content Analysis approach (BARDIN, 2010). It was concluded that graduation on Languages and autonomy are the main attributes considered by the graduated for feeling as belonging to a professional group.A presente dissertação é vinculada à Linha de Pesquisa 2 Práticas Escolares e Políticas Públicas, do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria. A partir da análise de discursos de egressos(as) do Curso de Letras-Inglês e Literaturas de Língua Inglesa da Universidade Federal de Santa Maria, desde 2008, quando há o primeiro grupo formado na licenciatura simples em Língua Inglesa, desde a reformulação do Curso; este estudo investiga as interfaces de trabalho, emprego, profissão e classe social dos professores de Língua inglesa na atualidade, levando em consideração o contexto capitalista. Muitas vezes, os licenciados em Letras-Inglês enfrentam a precarização de suas condições de trabalho, aliada à flexibilização, intensificação, má remuneração entre outros aspectos, que resultam em uma crise relativa à pertença à profissão. Nesse sentido, o objetivo principal deste estudo é, a partir de investigação dialética, observar manifestações e espaços de emancipação e resistência em busca de autonomia e, consequente, pertença profissional desses trabalhadores. A fim de alcançar tal propósito, realizou-se um estudo de caso, de natureza qualitativa, com enfoque no materialismo dialético. Os dados foram coletados através de entrevistas presenciais com os egressos, as quais foram analisadas, através da Análise de Conteúdo (BARDIN, 2010). Constatou-se que a formação superior em Letras e a autonomia são os principais atributos considerados por egressos(as) para que se sintam pertencentes a um grupo profissional.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoFerreira, Liliana Soareshttp://lattes.cnpq.br/4007512293061299Pereira, Sueli Menezeshttp://lattes.cnpq.br/3883536502592508Hypolito, Álvaro Luiz Moreirahttp://lattes.cnpq.br/7674934224612535Amaral, Cláudia Letícia de Castro do2011-03-152011-03-152010-12-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfAMARAL, Cláudia Letícia de Castro do. Looking for professional belonging: the interfaces of work on the discourses of new graduated people from English Languages course of Federal Santa Maria University(Brazil). 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6953porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-01-06T15:42:40Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6953Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-01-06T15:42:40Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria Looking for professional belonging: the interfaces of work on the discourses of new graduated people from English Languages course of Federal Santa Maria University(Brazil) |
title |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria |
spellingShingle |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria Amaral, Cláudia Letícia de Castro do Trabalho Emprego Profissão Professores Discursos Work Job Profession Teachers Discourse CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria |
title_full |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria |
title_fullStr |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria |
title_full_unstemmed |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria |
title_sort |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria |
author |
Amaral, Cláudia Letícia de Castro do |
author_facet |
Amaral, Cláudia Letícia de Castro do |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ferreira, Liliana Soares http://lattes.cnpq.br/4007512293061299 Pereira, Sueli Menezes http://lattes.cnpq.br/3883536502592508 Hypolito, Álvaro Luiz Moreira http://lattes.cnpq.br/7674934224612535 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amaral, Cláudia Letícia de Castro do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trabalho Emprego Profissão Professores Discursos Work Job Profession Teachers Discourse CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Trabalho Emprego Profissão Professores Discursos Work Job Profession Teachers Discourse CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
From the discourse analysis of graduated people from Languages English Course of Santa Maria Federal University, since 2008, this study aimed at investigating the interfaces of work, job, profession and social class for teachers of English nowadays, taking into account the capitalist context. That date was chosen because it was when there was the first graduated group on simple teaching of English, since the reformulation of this Course. Many times the graduated people on English face labor instability of their work conditions that result in a crisis related to their sense of professional belonging. In that sense, the main objective of this study is observing manifestations and spaces of resistance in search for autonomy and, consequently, professional belonging of those workers. In order to do that, it used a qualitative case study, with approach on dialectical materialism. The data were collected from interviews with the just graduated people which were analyzed, through Content Analysis approach (BARDIN, 2010). It was concluded that graduation on Languages and autonomy are the main attributes considered by the graduated for feeling as belonging to a professional group. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-20 2011-03-15 2011-03-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
AMARAL, Cláudia Letícia de Castro do. Looking for professional belonging: the interfaces of work on the discourses of new graduated people from English Languages course of Federal Santa Maria University(Brazil). 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6953 |
identifier_str_mv |
AMARAL, Cláudia Letícia de Castro do. Looking for professional belonging: the interfaces of work on the discourses of new graduated people from English Languages course of Federal Santa Maria University(Brazil). 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6953 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922178385838080 |