Análise da influência da educação financeira nos vieses comportamentais framing, contabilidade mental e aversão à perda

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kich, Taciane Graciele Fanck
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/00130000141mk
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4650
Resumo: This paper aims to investigate the influence of behavioral biases in financial education framing, mental accounting and loss aversion. Therefore, we prepared a questionnaire involving the identification of financial education and the three behavioral biases. The implementation of the survey instrument was conducted in three different samples of undergraduate students of the Federal University of Santa Maria, previously classified as high, intermediate and low level of financial education. The groups characterized as low and intermediate level of financial education confirmed their classification, and considered highlevel group, presented the intermediate grade. The framing effect was seen only in the low level of financial education, mental accounting, in all groups, however in a less expressive in the high grade group of financial education, and loss aversion was present also for three groups. However, through an individual examination for all respondents in the sample, conducted by correspondence analysis, it was found that the presence of behavioral biases is found in greater amounts in the low level of financial education.
id UFSM_44a744147f758a00a23c472f19c1383b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/4650
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Análise da influência da educação financeira nos vieses comportamentais framing, contabilidade mental e aversão à perdaAnalysis of influence of financial education in behavioral biases framing, mental accounting and loss aversionEducação financeiraFramingContabilidade mentalAversão à perdaFinancial educationFramingMental accountingLoss aversionCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOThis paper aims to investigate the influence of behavioral biases in financial education framing, mental accounting and loss aversion. Therefore, we prepared a questionnaire involving the identification of financial education and the three behavioral biases. The implementation of the survey instrument was conducted in three different samples of undergraduate students of the Federal University of Santa Maria, previously classified as high, intermediate and low level of financial education. The groups characterized as low and intermediate level of financial education confirmed their classification, and considered highlevel group, presented the intermediate grade. The framing effect was seen only in the low level of financial education, mental accounting, in all groups, however in a less expressive in the high grade group of financial education, and loss aversion was present also for three groups. However, through an individual examination for all respondents in the sample, conducted by correspondence analysis, it was found that the presence of behavioral biases is found in greater amounts in the low level of financial education.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO trabalho objetiva verificar a influência da educação financeira nos vieses comportamentais framing, contabilidade mental e aversão à perda. Para tanto, elaborou-se um questionário envolvendo a identificação da educação financeira e dos três vieses comportamentais. A aplicação do instrumento de pesquisa foi realizada em três grupos amostrais de alunos de graduação da Universidade Federal de Santa Maria, previamente classificados como alto, intermediário e baixo nível de educação financeira. Os grupos caracterizados como baixo e intermediário nível de educação financeira confirmaram sua classificação, e o grupo considerado como alto nível, apresentou o grau intermediário. O efeito framing foi verificado apenas no grupo de baixo nível de educação financeira; a contabilidade mental, em todos os grupos, no entanto de forma menos expressiva no grupo de alto grau de educação financeira; e a aversão à perda mostrou-se presente igualmente para os três grupos. No entanto, através de um exame individual para todos respondentes da amostra, realizado por meio da análise de correspondência, detectou-se que a presença dos vieses comportamentais é verificada em maior quantidade no grupo de baixo nível de educação financeira.Universidade Federal de Santa MariaBRAdministraçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoLopes, Luis Felipe Diashttp://lattes.cnpq.br/1074372911061770Camargo, Maria Emiliahttp://lattes.cnpq.br/7617091280907670Vieira, Kelmara Mendeshttp://lattes.cnpq.br/4786960732238120Kich, Taciane Graciele Fanck2017-04-252017-04-252013-04-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfKICH, Taciane Graciele Fanck. Analysis of influence of financial education in behavioral biases framing, mental accounting and loss aversion. 2013. 91 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4650ark:/26339/00130000141mkporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-06-24T13:35:47Zoai:repositorio.ufsm.br:1/4650Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-06-24T13:35:47Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise da influência da educação financeira nos vieses comportamentais framing, contabilidade mental e aversão à perda
Analysis of influence of financial education in behavioral biases framing, mental accounting and loss aversion
title Análise da influência da educação financeira nos vieses comportamentais framing, contabilidade mental e aversão à perda
spellingShingle Análise da influência da educação financeira nos vieses comportamentais framing, contabilidade mental e aversão à perda
Kich, Taciane Graciele Fanck
Educação financeira
Framing
Contabilidade mental
Aversão à perda
Financial education
Framing
Mental accounting
Loss aversion
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
title_short Análise da influência da educação financeira nos vieses comportamentais framing, contabilidade mental e aversão à perda
title_full Análise da influência da educação financeira nos vieses comportamentais framing, contabilidade mental e aversão à perda
title_fullStr Análise da influência da educação financeira nos vieses comportamentais framing, contabilidade mental e aversão à perda
title_full_unstemmed Análise da influência da educação financeira nos vieses comportamentais framing, contabilidade mental e aversão à perda
title_sort Análise da influência da educação financeira nos vieses comportamentais framing, contabilidade mental e aversão à perda
author Kich, Taciane Graciele Fanck
author_facet Kich, Taciane Graciele Fanck
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lopes, Luis Felipe Dias
http://lattes.cnpq.br/1074372911061770
Camargo, Maria Emilia
http://lattes.cnpq.br/7617091280907670
Vieira, Kelmara Mendes
http://lattes.cnpq.br/4786960732238120
dc.contributor.author.fl_str_mv Kich, Taciane Graciele Fanck
dc.subject.por.fl_str_mv Educação financeira
Framing
Contabilidade mental
Aversão à perda
Financial education
Framing
Mental accounting
Loss aversion
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
topic Educação financeira
Framing
Contabilidade mental
Aversão à perda
Financial education
Framing
Mental accounting
Loss aversion
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
description This paper aims to investigate the influence of behavioral biases in financial education framing, mental accounting and loss aversion. Therefore, we prepared a questionnaire involving the identification of financial education and the three behavioral biases. The implementation of the survey instrument was conducted in three different samples of undergraduate students of the Federal University of Santa Maria, previously classified as high, intermediate and low level of financial education. The groups characterized as low and intermediate level of financial education confirmed their classification, and considered highlevel group, presented the intermediate grade. The framing effect was seen only in the low level of financial education, mental accounting, in all groups, however in a less expressive in the high grade group of financial education, and loss aversion was present also for three groups. However, through an individual examination for all respondents in the sample, conducted by correspondence analysis, it was found that the presence of behavioral biases is found in greater amounts in the low level of financial education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-05
2017-04-25
2017-04-25
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv KICH, Taciane Graciele Fanck. Analysis of influence of financial education in behavioral biases framing, mental accounting and loss aversion. 2013. 91 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4650
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/00130000141mk
identifier_str_mv KICH, Taciane Graciele Fanck. Analysis of influence of financial education in behavioral biases framing, mental accounting and loss aversion. 2013. 91 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.
ark:/26339/00130000141mk
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4650
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Administração
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Administração
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Administração
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Administração
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172444985491456