Letramentos acadêmicos para implementar o inglês como meio de instrução na Universidade Federal de Santa Maria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pretto, Amanda de Mendonça
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000c6k7
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21666
Resumo: Considering the internationalization of higher education, the implementation of actions such as the program Languages without Borders (LwB) and the development of the Institutional Project for Internationalization at the Federal University of Santa Maria, (Universidade Federal de Santa Maria, UFSM), the objective of this work is to map the academic literacies relevant to the adoption of EnglishMedium Instruction (EMI) at the institution, based on perceptions of the professors. In order to carry out this investigation, a questionnaire with open and closed questions was sent to all professors of higher education at UFSM, through the Questionnaire Portal. The instrument looks for quantitative and qualitative data, considering the profile of the professors, their experiences with the English language, their positioning in relation to the adoption of EMI, the difficulties to adopt EMI and the academic literacy practices necessary for this internationalization action. The results indicated that, even in different measures, professors in all teaching centers and campuses at UFSM are interested in EMI. Professors are concerned about adopting EMI, considering how English can make it difficult for students to have access to the university. In addition, the data points to the concern of professors in developing classes that are more interactive. The results also point to the professors’ interest in developing oral academic literacies in all centers and campuses at UFSM.
id UFSM_468fbc3f6bd84c9fd7d8cd1ea034bddc
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/21666
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Letramentos acadêmicos para implementar o inglês como meio de instrução na Universidade Federal de Santa MariaAcademic literacies to implement english-medium instruction in the Federal University of Santa MariaLetramentos acadêmicosInternacionalizaçãoEnglish-Medium Instruction (EMI)Academic literaciesInternationalizationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASConsidering the internationalization of higher education, the implementation of actions such as the program Languages without Borders (LwB) and the development of the Institutional Project for Internationalization at the Federal University of Santa Maria, (Universidade Federal de Santa Maria, UFSM), the objective of this work is to map the academic literacies relevant to the adoption of EnglishMedium Instruction (EMI) at the institution, based on perceptions of the professors. In order to carry out this investigation, a questionnaire with open and closed questions was sent to all professors of higher education at UFSM, through the Questionnaire Portal. The instrument looks for quantitative and qualitative data, considering the profile of the professors, their experiences with the English language, their positioning in relation to the adoption of EMI, the difficulties to adopt EMI and the academic literacy practices necessary for this internationalization action. The results indicated that, even in different measures, professors in all teaching centers and campuses at UFSM are interested in EMI. Professors are concerned about adopting EMI, considering how English can make it difficult for students to have access to the university. In addition, the data points to the concern of professors in developing classes that are more interactive. The results also point to the professors’ interest in developing oral academic literacies in all centers and campuses at UFSM.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESConsiderando a internacionalização da educação superior, a implementação de ações como o programa Idiomas sem Fronteiras (IsF) e o desenvolvimento do Projeto Institucional de Internacionalização na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), o objetivo deste trabalho é mapear os letramentos acadêmicos relevantes para a adoção do Inglês como Meio de Instrução (English-Medium Instruction, EMI) na Instituição, a partir de percepções de docentes. Para realizar a investigação, um questionário com perguntas abertas e fechadas foi enviado a todos os docentes de ensino superior da UFSM, via Portal de Questionários. O instrumento busca dados quantitativos e qualitativos considerando: o perfil dos docentes, as respectivas experiências com a língua inglesa, o posicionamento em relação à adoção do EMI, as dificuldades para adotar EMI e as práticas de letramento acadêmico necessárias para essa ação de internacionalização. Os resultados indicam que, mesmo que em diferentes medidas, docentes em todos os centros de ensino e campi da UFSM têm interesse no EMI. Os professores, por sua vez, demonstram apreensão com a adoção do EMI, em relação a como o inglês pode dificultar o acesso dos alunos à universidade. Além disso, os dados apontam para a preocupação dos docentes em desenvolver aulas mais interativas. Os resultados também indicam o interesse dos docentes em desenvolver letramentos acadêmicos orais em todos os centros e campi da UFSM.Universidade Federal de Santa MariaBrasilLetrasUFSMPrograma de Pós-Graduação em LetrasCentro de Artes e LetrasHendges, Graciela Rabuskehttp://lattes.cnpq.br/9058747002590961Freitas, Ana Luiza Pires deSelbach, Helena VitalinaPretto, Amanda de Mendonça2021-07-31T00:58:03Z2021-07-31T00:58:03Z2020-02-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/21666ark:/26339/001300000c6k7porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-10-08T14:33:22Zoai:repositorio.ufsm.br:1/21666Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-10-08T14:33:22Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Letramentos acadêmicos para implementar o inglês como meio de instrução na Universidade Federal de Santa Maria
Academic literacies to implement english-medium instruction in the Federal University of Santa Maria
title Letramentos acadêmicos para implementar o inglês como meio de instrução na Universidade Federal de Santa Maria
spellingShingle Letramentos acadêmicos para implementar o inglês como meio de instrução na Universidade Federal de Santa Maria
Pretto, Amanda de Mendonça
Letramentos acadêmicos
Internacionalização
English-Medium Instruction (EMI)
Academic literacies
Internationalization
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Letramentos acadêmicos para implementar o inglês como meio de instrução na Universidade Federal de Santa Maria
title_full Letramentos acadêmicos para implementar o inglês como meio de instrução na Universidade Federal de Santa Maria
title_fullStr Letramentos acadêmicos para implementar o inglês como meio de instrução na Universidade Federal de Santa Maria
title_full_unstemmed Letramentos acadêmicos para implementar o inglês como meio de instrução na Universidade Federal de Santa Maria
title_sort Letramentos acadêmicos para implementar o inglês como meio de instrução na Universidade Federal de Santa Maria
author Pretto, Amanda de Mendonça
author_facet Pretto, Amanda de Mendonça
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Hendges, Graciela Rabuske
http://lattes.cnpq.br/9058747002590961
Freitas, Ana Luiza Pires de
Selbach, Helena Vitalina
dc.contributor.author.fl_str_mv Pretto, Amanda de Mendonça
dc.subject.por.fl_str_mv Letramentos acadêmicos
Internacionalização
English-Medium Instruction (EMI)
Academic literacies
Internationalization
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Letramentos acadêmicos
Internacionalização
English-Medium Instruction (EMI)
Academic literacies
Internationalization
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description Considering the internationalization of higher education, the implementation of actions such as the program Languages without Borders (LwB) and the development of the Institutional Project for Internationalization at the Federal University of Santa Maria, (Universidade Federal de Santa Maria, UFSM), the objective of this work is to map the academic literacies relevant to the adoption of EnglishMedium Instruction (EMI) at the institution, based on perceptions of the professors. In order to carry out this investigation, a questionnaire with open and closed questions was sent to all professors of higher education at UFSM, through the Questionnaire Portal. The instrument looks for quantitative and qualitative data, considering the profile of the professors, their experiences with the English language, their positioning in relation to the adoption of EMI, the difficulties to adopt EMI and the academic literacy practices necessary for this internationalization action. The results indicated that, even in different measures, professors in all teaching centers and campuses at UFSM are interested in EMI. Professors are concerned about adopting EMI, considering how English can make it difficult for students to have access to the university. In addition, the data points to the concern of professors in developing classes that are more interactive. The results also point to the professors’ interest in developing oral academic literacies in all centers and campuses at UFSM.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-19
2021-07-31T00:58:03Z
2021-07-31T00:58:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21666
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000c6k7
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21666
identifier_str_mv ark:/26339/001300000c6k7
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Letras
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Letras
Centro de Artes e Letras
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Letras
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Letras
Centro de Artes e Letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172320238501888