Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000v5jr |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6971 |
Resumo: | This dissertation aims at evaluating the dialogical problematizing potential of Probio/EA educational materials focusing in the Environment topic. To do so, we highlight its potentialities in the interface with the dialogical problematizing education, the didactic procedures that constitute the different knowledge to be taught and the understanding perspective associated to te thematic and unifying conceptual approach. We emphasize the good epistemological consonance between the crosscutting theme Environment and the importance of free technological mediation in the teaching and learning virtual environment Moodle because it is a hyprmediatic possibility for Probio/EA materials. While emphasizing the methodological procedures the investigationaction and the need to plan study activities are explained. In this way, a course for teachers from the last year in fundamental education was implemented aiming to evaluate the dialogical problematiing potential about the knowledge on Brazilian Biodiversity conservation present in the materials and, its mediating potential in the school practices on the environmental topic. The analysis and reflections made highlight the significant potential of theses materials to break up with transmissive practies in favor to the dialogical problematizing feature about problemsituations. |
id |
UFSM_5746debac3a9ac3278d40057904185c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6971 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EAEvaluation of the problematizing dialogical potential of educational materials produced by Probio/EAMateriais probio/EA Educação dialógicaproblematizadora Tema transversal meio ambienteMediação tecnológica livreProbio/EA materials Dialogical problematizing education Environment crosscutting themeFree technological mediationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis dissertation aims at evaluating the dialogical problematizing potential of Probio/EA educational materials focusing in the Environment topic. To do so, we highlight its potentialities in the interface with the dialogical problematizing education, the didactic procedures that constitute the different knowledge to be taught and the understanding perspective associated to te thematic and unifying conceptual approach. We emphasize the good epistemological consonance between the crosscutting theme Environment and the importance of free technological mediation in the teaching and learning virtual environment Moodle because it is a hyprmediatic possibility for Probio/EA materials. While emphasizing the methodological procedures the investigationaction and the need to plan study activities are explained. In this way, a course for teachers from the last year in fundamental education was implemented aiming to evaluate the dialogical problematiing potential about the knowledge on Brazilian Biodiversity conservation present in the materials and, its mediating potential in the school practices on the environmental topic. The analysis and reflections made highlight the significant potential of theses materials to break up with transmissive practies in favor to the dialogical problematizing feature about problemsituations.Essa dissertação propõe-se a avaliar o potencial dialógicoproblematizador dos materiais didáticos Probio/EA para a abordagem do tema Meio Ambiente. Para tanto, destacam se as potencialidades dos mesmos na interface com a educação dialógicoproblematizadora, os procedimentos didáticos que constituem os saberes a ensinar e a perspectiva de entendimento em associação com a abordagem tmática e conceitual unificadora. Enfatizase a boa consonância epistemológica com o tema transversal Meio Ambiente e a importância da mediação tecnológica livre do ambiente virtual de ensinoaprendizagem Moodle, por se constituir numa possibilidade hipermidiática para os materiais Probio/EA. Ao ressaltar os procedimentos metodológicos são explicitadas as etapas da investigaçãoação e a necessidade do planejamento da atividades de estudo. Nesse sentido, foi implementado um curso com professores das séries finais da escolaridade fundamental no intuito de avaliar o potencial dialgicoproblematizador dos conhecimentos sobre conservação da Biodiversidade Brasileira presente nos materiais e seu potencial mediador para as práticas escolares da temática ambiental. As análises e reflexões suscitadas destacam potencial significativo dos referidos materiais para romper com práticas transmissvas, em prol do diálogoproblematizador sobre situações problemas.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoBastos, Fábio da Purificação dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6Minasi, Luis Fernandohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701256U6Mallmann, Elena Mariahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766081A6Nardin, Ana Claudia de2011-11-302011-11-302011-03-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfNARDIN, Ana Claudia de. EVALUATION OF THE PROBLEMATIZING DIALOGICAL POTENTIAL OF EDUCATIONAL MATERIALS PRODUCED BY PROBIO/EA . 2011. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6971ark:/26339/001300000v5jrporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-02-09T11:35:46Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6971Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-02-09T11:35:46Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA Evaluation of the problematizing dialogical potential of educational materials produced by Probio/EA |
title |
Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA |
spellingShingle |
Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA Nardin, Ana Claudia de Materiais probio/EA Educação dialógicaproblematizadora Tema transversal meio ambiente Mediação tecnológica livre Probio/EA materials Dialogical problematizing education Environment crosscutting theme Free technological mediation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA |
title_full |
Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA |
title_fullStr |
Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA |
title_full_unstemmed |
Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA |
title_sort |
Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA |
author |
Nardin, Ana Claudia de |
author_facet |
Nardin, Ana Claudia de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Bastos, Fábio da Purificação de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6 Minasi, Luis Fernando http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701256U6 Mallmann, Elena Maria http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766081A6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nardin, Ana Claudia de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Materiais probio/EA Educação dialógicaproblematizadora Tema transversal meio ambiente Mediação tecnológica livre Probio/EA materials Dialogical problematizing education Environment crosscutting theme Free technological mediation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Materiais probio/EA Educação dialógicaproblematizadora Tema transversal meio ambiente Mediação tecnológica livre Probio/EA materials Dialogical problematizing education Environment crosscutting theme Free technological mediation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation aims at evaluating the dialogical problematizing potential of Probio/EA educational materials focusing in the Environment topic. To do so, we highlight its potentialities in the interface with the dialogical problematizing education, the didactic procedures that constitute the different knowledge to be taught and the understanding perspective associated to te thematic and unifying conceptual approach. We emphasize the good epistemological consonance between the crosscutting theme Environment and the importance of free technological mediation in the teaching and learning virtual environment Moodle because it is a hyprmediatic possibility for Probio/EA materials. While emphasizing the methodological procedures the investigationaction and the need to plan study activities are explained. In this way, a course for teachers from the last year in fundamental education was implemented aiming to evaluate the dialogical problematiing potential about the knowledge on Brazilian Biodiversity conservation present in the materials and, its mediating potential in the school practices on the environmental topic. The analysis and reflections made highlight the significant potential of theses materials to break up with transmissive practies in favor to the dialogical problematizing feature about problemsituations. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-11-30 2011-11-30 2011-03-25 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NARDIN, Ana Claudia de. EVALUATION OF THE PROBLEMATIZING DIALOGICAL POTENTIAL OF EDUCATIONAL MATERIALS PRODUCED BY PROBIO/EA . 2011. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6971 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000v5jr |
identifier_str_mv |
NARDIN, Ana Claudia de. EVALUATION OF THE PROBLEMATIZING DIALOGICAL POTENTIAL OF EDUCATIONAL MATERIALS PRODUCED BY PROBIO/EA . 2011. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011. ark:/26339/001300000v5jr |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6971 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172399834857472 |