Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nardin, Ana Claudia de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6971
Resumo: This dissertation aims at evaluating the dialogical problematizing potential of Probio/EA educational materials focusing in the Environment topic. To do so, we highlight its potentialities in the interface with the dialogical problematizing education, the didactic procedures that constitute the different knowledge to be taught and the understanding perspective associated to te thematic and unifying conceptual approach. We emphasize the good epistemological consonance between the crosscutting theme  Environment  and the importance of free technological mediation in the teaching and learning virtual environment Moodle because it is a hyprmediatic possibility for Probio/EA materials. While emphasizing the methodological procedures the investigationaction and the need to plan study activities are explained. In this way, a course for teachers from the last year in fundamental education was implemented aiming to evaluate the dialogical problematiing potential about the knowledge on Brazilian Biodiversity conservation present in the materials and, its mediating potential in the school practices on the environmental topic. The analysis and reflections made highlight the significant potential of theses materials to break up with transmissive practies in favor to the dialogical problematizing feature about problemsituations.
id UFSM_5746debac3a9ac3278d40057904185c7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6971
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EAEvaluation of the problematizing dialogical potential of educational materials produced by Probio/EAMateriais probio/EA Educação dialógicaproblematizadora Tema transversal meio ambienteMediação tecnológica livreProbio/EA materials Dialogical problematizing education Environment crosscutting themeFree technological mediationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis dissertation aims at evaluating the dialogical problematizing potential of Probio/EA educational materials focusing in the Environment topic. To do so, we highlight its potentialities in the interface with the dialogical problematizing education, the didactic procedures that constitute the different knowledge to be taught and the understanding perspective associated to te thematic and unifying conceptual approach. We emphasize the good epistemological consonance between the crosscutting theme  Environment  and the importance of free technological mediation in the teaching and learning virtual environment Moodle because it is a hyprmediatic possibility for Probio/EA materials. While emphasizing the methodological procedures the investigationaction and the need to plan study activities are explained. In this way, a course for teachers from the last year in fundamental education was implemented aiming to evaluate the dialogical problematiing potential about the knowledge on Brazilian Biodiversity conservation present in the materials and, its mediating potential in the school practices on the environmental topic. The analysis and reflections made highlight the significant potential of theses materials to break up with transmissive practies in favor to the dialogical problematizing feature about problemsituations.Essa dissertação propõe-se a avaliar o potencial dialógicoproblematizador dos materiais didáticos Probio/EA para a abordagem do tema Meio Ambiente. Para tanto, destacam se as potencialidades dos mesmos na interface com a educação dialógicoproblematizadora, os procedimentos didáticos que constituem os saberes a ensinar e a perspectiva de entendimento em associação com a abordagem tmática e conceitual unificadora. Enfatizase a boa consonância epistemológica com o tema transversal Meio Ambiente e a importância da mediação tecnológica livre do ambiente virtual de ensinoaprendizagem Moodle, por se constituir numa possibilidade hipermidiática para os materiais Probio/EA. Ao ressaltar os procedimentos metodológicos são explicitadas as etapas da investigaçãoação e a necessidade do planejamento da atividades de estudo. Nesse sentido, foi implementado um curso com professores das séries finais da escolaridade fundamental no intuito de avaliar o potencial dialgicoproblematizador dos conhecimentos sobre conservação da Biodiversidade Brasileira presente nos materiais e seu potencial mediador para as práticas escolares da temática ambiental. As análises e reflexões suscitadas destacam potencial significativo dos referidos materiais para romper com práticas transmissvas, em prol do diálogoproblematizador sobre situações problemas.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoBastos, Fábio da Purificação dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6Minasi, Luis Fernandohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701256U6Mallmann, Elena Mariahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766081A6Nardin, Ana Claudia de2011-11-302011-11-302011-03-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfNARDIN, Ana Claudia de. EVALUATION OF THE PROBLEMATIZING DIALOGICAL POTENTIAL OF EDUCATIONAL MATERIALS PRODUCED BY PROBIO/EA . 2011. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6971porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-02-09T11:35:46Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6971Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-02-09T11:35:46Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA
Evaluation of the problematizing dialogical potential of educational materials produced by Probio/EA
title Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA
spellingShingle Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA
Nardin, Ana Claudia de
Materiais probio/EA
 Educação dialógicaproblematizadora
 Tema transversal meio ambiente
Mediação tecnológica livre
Probio/EA materials
 Dialogical problematizing education
 Environment crosscutting theme
Free technological mediation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA
title_full Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA
title_fullStr Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA
title_full_unstemmed Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA
title_sort Avaliação do potencial dialogicoproblematizador dos materiais didáticos produzidos pelo Probio/EA
author Nardin, Ana Claudia de
author_facet Nardin, Ana Claudia de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bastos, Fábio da Purificação de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6
Minasi, Luis Fernando
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701256U6
Mallmann, Elena Maria
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766081A6
dc.contributor.author.fl_str_mv Nardin, Ana Claudia de
dc.subject.por.fl_str_mv Materiais probio/EA
 Educação dialógicaproblematizadora
 Tema transversal meio ambiente
Mediação tecnológica livre
Probio/EA materials
 Dialogical problematizing education
 Environment crosscutting theme
Free technological mediation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Materiais probio/EA
 Educação dialógicaproblematizadora
 Tema transversal meio ambiente
Mediação tecnológica livre
Probio/EA materials
 Dialogical problematizing education
 Environment crosscutting theme
Free technological mediation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This dissertation aims at evaluating the dialogical problematizing potential of Probio/EA educational materials focusing in the Environment topic. To do so, we highlight its potentialities in the interface with the dialogical problematizing education, the didactic procedures that constitute the different knowledge to be taught and the understanding perspective associated to te thematic and unifying conceptual approach. We emphasize the good epistemological consonance between the crosscutting theme  Environment  and the importance of free technological mediation in the teaching and learning virtual environment Moodle because it is a hyprmediatic possibility for Probio/EA materials. While emphasizing the methodological procedures the investigationaction and the need to plan study activities are explained. In this way, a course for teachers from the last year in fundamental education was implemented aiming to evaluate the dialogical problematiing potential about the knowledge on Brazilian Biodiversity conservation present in the materials and, its mediating potential in the school practices on the environmental topic. The analysis and reflections made highlight the significant potential of theses materials to break up with transmissive practies in favor to the dialogical problematizing feature about problemsituations.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-11-30
2011-11-30
2011-03-25
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NARDIN, Ana Claudia de. EVALUATION OF THE PROBLEMATIZING DIALOGICAL POTENTIAL OF EDUCATIONAL MATERIALS PRODUCED BY PROBIO/EA . 2011. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6971
identifier_str_mv NARDIN, Ana Claudia de. EVALUATION OF THE PROBLEMATIZING DIALOGICAL POTENTIAL OF EDUCATIONAL MATERIALS PRODUCED BY PROBIO/EA . 2011. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6971
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922123647025152