Renderização de terrenos em escala planetária
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000n8hk |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13897 |
Resumo: | Although a thoroughly researched topic, terrain rendering still presents challenges. For instance, many applications rely on accurate visualization of highly detailed and vast terrain, requiring the efficient use of both GPU and CPU in order to provide real-time rendering. Additionally, the increased availability of high resolution global coverage elevation datasets demands rendering systems capable of accounting for the shape of the planet. Even though previous techniques are capable of rendering such datasets, most target visualization only and do not account for interactions between the terrain and simulated objects. Therefore, in this work we present a rendering technique for spherical terrains that is capable of visualizing extremely detailed terrains while also supporting interactions with simulated objects. We adapt a continuous levelof- detail technique to the spherical domain and employ procedural generation techniques to produce sub-meter elevation data at run-time. |
id |
UFSM_61d5ac42aa23c6766cacdd726fe37953 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/13897 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Renderização de terrenos em escala planetáriaPlanetary-scale terrain renderingRenderizaçãoTerrenos esféricosLODGeração proceduralRenderingSpherical-terrainLODProcedural generationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOAlthough a thoroughly researched topic, terrain rendering still presents challenges. For instance, many applications rely on accurate visualization of highly detailed and vast terrain, requiring the efficient use of both GPU and CPU in order to provide real-time rendering. Additionally, the increased availability of high resolution global coverage elevation datasets demands rendering systems capable of accounting for the shape of the planet. Even though previous techniques are capable of rendering such datasets, most target visualization only and do not account for interactions between the terrain and simulated objects. Therefore, in this work we present a rendering technique for spherical terrains that is capable of visualizing extremely detailed terrains while also supporting interactions with simulated objects. We adapt a continuous levelof- detail technique to the spherical domain and employ procedural generation techniques to produce sub-meter elevation data at run-time.Embora um tópico muito pesquisado, a renderização de terrenos ainda apresenta desafios. Por exemplo, muitas aplicações dependem de uma visualização precisa de um terreno altamente detalhado e extenso, exigindo o uso eficiente da GPU e CPU para fornecer renderização em tempo real. Além disso, o aumento da disponibilidade de dados de elevação de cobertura global de alta resolução exige sistemas de renderização capazes de considerar a forma do planeta. Mesmo que as técnicas anteriores sejam capazes de renderizar tais conjuntos de dados, a maior parte visa apenas a visualização e não considera interações entre o terreno e objetos. Portanto, neste trabalho, apresentamos uma técnica de renderização para terrenos esféricos que é capaz de visualizar terrenos extremamente detalhados ao mesmo tempo em que suporta interações com objetos simulados. Adaptamos uma técnica de nível de detalhamento contínua ao domínio esférico e empregamos técnicas de geração procedural para produzir dados de elevação de altíssima resolução em tempo de execução.Universidade Federal de Santa MariaBrasilCiência da ComputaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Ciência da ComputaçãoCentro de TecnologiaPozzer, Cesar Tadeuhttp://lattes.cnpq.br/4519764091092504Comba, Joao Luiz Dihlhttp://lattes.cnpq.br/0988994019537246Rutzig, Mateus Beckhttp://lattes.cnpq.br/5220540043911446Frasson, Alex Thomas Almeida2018-07-24T19:21:01Z2018-07-24T19:21:01Z2018-02-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/13897ark:/26339/001300000n8hkporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2018-07-24T19:21:01Zoai:repositorio.ufsm.br:1/13897Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2018-07-24T19:21:01Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Renderização de terrenos em escala planetária Planetary-scale terrain rendering |
title |
Renderização de terrenos em escala planetária |
spellingShingle |
Renderização de terrenos em escala planetária Frasson, Alex Thomas Almeida Renderização Terrenos esféricos LOD Geração procedural Rendering Spherical-terrain LOD Procedural generation CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
title_short |
Renderização de terrenos em escala planetária |
title_full |
Renderização de terrenos em escala planetária |
title_fullStr |
Renderização de terrenos em escala planetária |
title_full_unstemmed |
Renderização de terrenos em escala planetária |
title_sort |
Renderização de terrenos em escala planetária |
author |
Frasson, Alex Thomas Almeida |
author_facet |
Frasson, Alex Thomas Almeida |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pozzer, Cesar Tadeu http://lattes.cnpq.br/4519764091092504 Comba, Joao Luiz Dihl http://lattes.cnpq.br/0988994019537246 Rutzig, Mateus Beck http://lattes.cnpq.br/5220540043911446 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Frasson, Alex Thomas Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Renderização Terrenos esféricos LOD Geração procedural Rendering Spherical-terrain LOD Procedural generation CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
topic |
Renderização Terrenos esféricos LOD Geração procedural Rendering Spherical-terrain LOD Procedural generation CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
description |
Although a thoroughly researched topic, terrain rendering still presents challenges. For instance, many applications rely on accurate visualization of highly detailed and vast terrain, requiring the efficient use of both GPU and CPU in order to provide real-time rendering. Additionally, the increased availability of high resolution global coverage elevation datasets demands rendering systems capable of accounting for the shape of the planet. Even though previous techniques are capable of rendering such datasets, most target visualization only and do not account for interactions between the terrain and simulated objects. Therefore, in this work we present a rendering technique for spherical terrains that is capable of visualizing extremely detailed terrains while also supporting interactions with simulated objects. We adapt a continuous levelof- detail technique to the spherical domain and employ procedural generation techniques to produce sub-meter elevation data at run-time. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-24T19:21:01Z 2018-07-24T19:21:01Z 2018-02-26 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13897 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000n8hk |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13897 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/001300000n8hk |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Ciência da Computação UFSM Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação Centro de Tecnologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Ciência da Computação UFSM Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação Centro de Tecnologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172366609678336 |