A desterritorialização das escolas no campo do município de Dona Francisca/RS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Groff, Altair
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/11969
Resumo: This work aims to identify and think over the process of deterritorialization of the Countryside Schools of the city Dona Francisca/RS. Weaving a broad approach of the global context for the research action’s place in the city under this study, directed to education in order to better elucidate the cessation of these schools. The general purpose of this work is to understand the historical, environmental, social, economic and cultural processes that led to the deterritorialization of the Schools in the Countryside of the city Dona Francisca/RS. The specific objectives are: to identify the implementation of rural schools in the city; to verify the issues related to public policies in countryside education; and to argue about the possibilities and the limitations of permanence of the Tiradentes School in the countryside of the city Dona Francisca/RS. This research is arranged as a case study, using a qualitative approach, with observations in the communities, fieldwork, interviews, mapping and images capture. In this context, there is still a territorialized school, while the others have followed the reverse process, which means, the deterritorialization. Closed schools in the countryside denote the rural exodus, the disarticulation of the community, and disconnected public policies to the needs of working and needy population.
id UFSM_634bf4533a7a4a1aa9e4b0c88d74dac7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/11969
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling A desterritorialização das escolas no campo do município de Dona Francisca/RSThe deterritorialization of the countryside schools of the city Dona Francisca/RSDesterritorialização das escolas do campoEducação do campoTerritorializaçãoDona Francisca/RSTerritorialization of rural schoolsEducation in the countrysideTerritorializationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAThis work aims to identify and think over the process of deterritorialization of the Countryside Schools of the city Dona Francisca/RS. Weaving a broad approach of the global context for the research action’s place in the city under this study, directed to education in order to better elucidate the cessation of these schools. The general purpose of this work is to understand the historical, environmental, social, economic and cultural processes that led to the deterritorialization of the Schools in the Countryside of the city Dona Francisca/RS. The specific objectives are: to identify the implementation of rural schools in the city; to verify the issues related to public policies in countryside education; and to argue about the possibilities and the limitations of permanence of the Tiradentes School in the countryside of the city Dona Francisca/RS. This research is arranged as a case study, using a qualitative approach, with observations in the communities, fieldwork, interviews, mapping and images capture. In this context, there is still a territorialized school, while the others have followed the reverse process, which means, the deterritorialization. Closed schools in the countryside denote the rural exodus, the disarticulation of the community, and disconnected public policies to the needs of working and needy population.Este trabalho busca identificar e refletir sobre o processo da desterritorialização das Escolas no Campo do município de Dona Francisca/RS, tecendo uma abordagem abrangente, do todo para o local de ação da pesquisa no município em estudo, direcionada à educação com o intuito de melhor elucidar a cessação das escolas. O objetivo geral é compreender os processos históricos, ambientais, sociais, econômicos e culturais que ocasionaram a desterritorialização das Escolas no Campo no Município de Dona Francisca/RS. Os objetivos específicos são: identificar a implantação das escolas rurais no município; verificar questões referentes às políticas públicas direcionadas à educação do campo; e argumentar sobre as possibilidades e limites da permanência da Escola Tiradentes no campo do Município de Dona Francisca/RS. A pesquisa organiza-se como um estudo de caso, em uma abordagem qualitativa, com observações nas comunidades, pesquisa a campo, entrevistas, elaborando mapeamento e captura de imagens. Nesse percurso, encontra-se uma escola territorializada, sendo que as demais seguiram o processo inverso, ou seja, a desterritorialização. Escolas fechadas do campo representam o êxodo rural, a desarticulação da comunidade e a aplicação de políticas públicas desconexas com as necessidades da população trabalhadora e mais necessitada.Universidade Federal de Santa MariaBrasilGeografiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em GeografiaCentro de Ciências Naturais e ExatasMeurer, Ane Carinehttp://lattes.cnpq.br/6724702305350914De David, Cesarhttp://lattes.cnpq.br/2003244296217013Salamoni, Giancarlahttp://lattes.cnpq.br/6046644589572233Groff, Altair2017-11-07T11:17:32Z2017-11-07T11:17:32Z2016-12-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/11969porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-08-23T17:33:43Zoai:repositorio.ufsm.br:1/11969Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-08-23T17:33:43Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv A desterritorialização das escolas no campo do município de Dona Francisca/RS
The deterritorialization of the countryside schools of the city Dona Francisca/RS
title A desterritorialização das escolas no campo do município de Dona Francisca/RS
spellingShingle A desterritorialização das escolas no campo do município de Dona Francisca/RS
Groff, Altair
Desterritorialização das escolas do campo
Educação do campo
Territorialização
Dona Francisca/RS
Territorialization of rural schools
Education in the countryside
Territorialization
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
title_short A desterritorialização das escolas no campo do município de Dona Francisca/RS
title_full A desterritorialização das escolas no campo do município de Dona Francisca/RS
title_fullStr A desterritorialização das escolas no campo do município de Dona Francisca/RS
title_full_unstemmed A desterritorialização das escolas no campo do município de Dona Francisca/RS
title_sort A desterritorialização das escolas no campo do município de Dona Francisca/RS
author Groff, Altair
author_facet Groff, Altair
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Meurer, Ane Carine
http://lattes.cnpq.br/6724702305350914
De David, Cesar
http://lattes.cnpq.br/2003244296217013
Salamoni, Giancarla
http://lattes.cnpq.br/6046644589572233
dc.contributor.author.fl_str_mv Groff, Altair
dc.subject.por.fl_str_mv Desterritorialização das escolas do campo
Educação do campo
Territorialização
Dona Francisca/RS
Territorialization of rural schools
Education in the countryside
Territorialization
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
topic Desterritorialização das escolas do campo
Educação do campo
Territorialização
Dona Francisca/RS
Territorialization of rural schools
Education in the countryside
Territorialization
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description This work aims to identify and think over the process of deterritorialization of the Countryside Schools of the city Dona Francisca/RS. Weaving a broad approach of the global context for the research action’s place in the city under this study, directed to education in order to better elucidate the cessation of these schools. The general purpose of this work is to understand the historical, environmental, social, economic and cultural processes that led to the deterritorialization of the Schools in the Countryside of the city Dona Francisca/RS. The specific objectives are: to identify the implementation of rural schools in the city; to verify the issues related to public policies in countryside education; and to argue about the possibilities and the limitations of permanence of the Tiradentes School in the countryside of the city Dona Francisca/RS. This research is arranged as a case study, using a qualitative approach, with observations in the communities, fieldwork, interviews, mapping and images capture. In this context, there is still a territorialized school, while the others have followed the reverse process, which means, the deterritorialization. Closed schools in the countryside denote the rural exodus, the disarticulation of the community, and disconnected public policies to the needs of working and needy population.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-22
2017-11-07T11:17:32Z
2017-11-07T11:17:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/11969
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/11969
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Geografia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Geografia
Centro de Ciências Naturais e Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Geografia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Geografia
Centro de Ciências Naturais e Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922156555534336