Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Adam, Maurício José
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000nxbm
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12728
Resumo: This work consists of a proposal for a workshop built from a survey among students of stage 7, 8 and 9 of the Youth and Adult Education in a public school of Rio Grande do Sul state. The aim of this research was to analyze the interest of students by the knowledge of history as a curricular component and the contributions of knowledge produced by this component in the daily lives of students and their guidance practices in time. Through the collection of the information, it was possible to identify that the interest of students by historical knowledge is mostly of simple curiosity, also it was showed that students do not understand the present as a result of past events. Based on these results it was possible theoretically organize a workshop for teachers that includes the concepts of historical critical pedagogy built by Dermeval Saviani and Historical Education by Jörn Rüsen aiming the professional training of teachers through the theoretical prerogatives mentioned before. This practice is based on the possibility and relevance to improve discussions about the historical knowledge produced and disseminated in the school environment, in this case, frequented by young people and adults.
id UFSM_66c935d6e22e8b778344b08ea94c84d6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/12728
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJAHistorical critical pedagogy and historical education: contributions to the history teaching in steps 7,8 and 9 of EJAEducação históricaEnsinoOficinaHistorical educationTeachingWorkshopCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThis work consists of a proposal for a workshop built from a survey among students of stage 7, 8 and 9 of the Youth and Adult Education in a public school of Rio Grande do Sul state. The aim of this research was to analyze the interest of students by the knowledge of history as a curricular component and the contributions of knowledge produced by this component in the daily lives of students and their guidance practices in time. Through the collection of the information, it was possible to identify that the interest of students by historical knowledge is mostly of simple curiosity, also it was showed that students do not understand the present as a result of past events. Based on these results it was possible theoretically organize a workshop for teachers that includes the concepts of historical critical pedagogy built by Dermeval Saviani and Historical Education by Jörn Rüsen aiming the professional training of teachers through the theoretical prerogatives mentioned before. This practice is based on the possibility and relevance to improve discussions about the historical knowledge produced and disseminated in the school environment, in this case, frequented by young people and adults.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO presente trabalho consiste em uma proposta de oficina construída a partir de uma pesquisa entre estudantes das etapas 7,8 e 9 do Ensino de Jovens e Adultos em uma escola pública da rede estadual do Rio Grande do Sul. Através desta pesquisa buscou-se analisar o interesse dos estudantes pelo conhecimento da história como componente curricular e as contribuições do conhecimento produzido por esse componente no cotidiano dos estudantes e em suas práticas de orientação no tempo. A partir dessa coleta de informações, foi possível identificar que o interesse dos estudantes pelo conhecimento histórico é majoritariamente por simples curiosidade, evidenciou-se também que os estudantes não entendem o presente como resultado de eventos passados. Com base nessas constatações tornou-se possível organizar teoricamente uma oficina para professores que contemple os conceitos da pedagogia histórico crítica construídos por Dermeval Saviani e da Educação Histórica de Jörn Rüsen visando a qualificação profissional dos professores através das prerrogativas teóricas anteriormente mencionadas. Essa prática fundamenta-se na possibilidade e relevância de fomentar discussões acerca do conhecimento histórico produzido e divulgado no ambiente escolar, neste caso específico, frequentado por jovens e adultos.Universidade Federal de Santa MariaBrasilHistóriaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Ensino de História em Rede NacionalCentro de EducaçãoCunha, Jorge Luiz dahttp://lattes.cnpq.br/7227767555433465Ribeiro, José Iranhttp://lattes.cnpq.br/1466425361587196Radünz, Robertohttp://lattes.cnpq.br/2401287478998780Adam, Maurício José2018-03-16T12:31:16Z2018-03-16T12:31:16Z2016-09-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/12728ark:/26339/001300000nxbmporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-01-04T11:59:47Zoai:repositorio.ufsm.br:1/12728Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-01-04T11:59:47Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA
Historical critical pedagogy and historical education: contributions to the history teaching in steps 7,8 and 9 of EJA
title Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA
spellingShingle Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA
Adam, Maurício José
Educação histórica
Ensino
Oficina
Historical education
Teaching
Workshop
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA
title_full Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA
title_fullStr Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA
title_full_unstemmed Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA
title_sort Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA
author Adam, Maurício José
author_facet Adam, Maurício José
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cunha, Jorge Luiz da
http://lattes.cnpq.br/7227767555433465
Ribeiro, José Iran
http://lattes.cnpq.br/1466425361587196
Radünz, Roberto
http://lattes.cnpq.br/2401287478998780
dc.contributor.author.fl_str_mv Adam, Maurício José
dc.subject.por.fl_str_mv Educação histórica
Ensino
Oficina
Historical education
Teaching
Workshop
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
topic Educação histórica
Ensino
Oficina
Historical education
Teaching
Workshop
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description This work consists of a proposal for a workshop built from a survey among students of stage 7, 8 and 9 of the Youth and Adult Education in a public school of Rio Grande do Sul state. The aim of this research was to analyze the interest of students by the knowledge of history as a curricular component and the contributions of knowledge produced by this component in the daily lives of students and their guidance practices in time. Through the collection of the information, it was possible to identify that the interest of students by historical knowledge is mostly of simple curiosity, also it was showed that students do not understand the present as a result of past events. Based on these results it was possible theoretically organize a workshop for teachers that includes the concepts of historical critical pedagogy built by Dermeval Saviani and Historical Education by Jörn Rüsen aiming the professional training of teachers through the theoretical prerogatives mentioned before. This practice is based on the possibility and relevance to improve discussions about the historical knowledge produced and disseminated in the school environment, in this case, frequented by young people and adults.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-16
2018-03-16T12:31:16Z
2018-03-16T12:31:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12728
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000nxbm
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12728
identifier_str_mv ark:/26339/001300000nxbm
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
História
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Ensino de História em Rede Nacional
Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
História
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Ensino de História em Rede Nacional
Centro de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172370015453184