Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000nxbm |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12728 |
Resumo: | This work consists of a proposal for a workshop built from a survey among students of stage 7, 8 and 9 of the Youth and Adult Education in a public school of Rio Grande do Sul state. The aim of this research was to analyze the interest of students by the knowledge of history as a curricular component and the contributions of knowledge produced by this component in the daily lives of students and their guidance practices in time. Through the collection of the information, it was possible to identify that the interest of students by historical knowledge is mostly of simple curiosity, also it was showed that students do not understand the present as a result of past events. Based on these results it was possible theoretically organize a workshop for teachers that includes the concepts of historical critical pedagogy built by Dermeval Saviani and Historical Education by Jörn Rüsen aiming the professional training of teachers through the theoretical prerogatives mentioned before. This practice is based on the possibility and relevance to improve discussions about the historical knowledge produced and disseminated in the school environment, in this case, frequented by young people and adults. |
id |
UFSM_66c935d6e22e8b778344b08ea94c84d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/12728 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJAHistorical critical pedagogy and historical education: contributions to the history teaching in steps 7,8 and 9 of EJAEducação históricaEnsinoOficinaHistorical educationTeachingWorkshopCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThis work consists of a proposal for a workshop built from a survey among students of stage 7, 8 and 9 of the Youth and Adult Education in a public school of Rio Grande do Sul state. The aim of this research was to analyze the interest of students by the knowledge of history as a curricular component and the contributions of knowledge produced by this component in the daily lives of students and their guidance practices in time. Through the collection of the information, it was possible to identify that the interest of students by historical knowledge is mostly of simple curiosity, also it was showed that students do not understand the present as a result of past events. Based on these results it was possible theoretically organize a workshop for teachers that includes the concepts of historical critical pedagogy built by Dermeval Saviani and Historical Education by Jörn Rüsen aiming the professional training of teachers through the theoretical prerogatives mentioned before. This practice is based on the possibility and relevance to improve discussions about the historical knowledge produced and disseminated in the school environment, in this case, frequented by young people and adults.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO presente trabalho consiste em uma proposta de oficina construída a partir de uma pesquisa entre estudantes das etapas 7,8 e 9 do Ensino de Jovens e Adultos em uma escola pública da rede estadual do Rio Grande do Sul. Através desta pesquisa buscou-se analisar o interesse dos estudantes pelo conhecimento da história como componente curricular e as contribuições do conhecimento produzido por esse componente no cotidiano dos estudantes e em suas práticas de orientação no tempo. A partir dessa coleta de informações, foi possível identificar que o interesse dos estudantes pelo conhecimento histórico é majoritariamente por simples curiosidade, evidenciou-se também que os estudantes não entendem o presente como resultado de eventos passados. Com base nessas constatações tornou-se possível organizar teoricamente uma oficina para professores que contemple os conceitos da pedagogia histórico crítica construídos por Dermeval Saviani e da Educação Histórica de Jörn Rüsen visando a qualificação profissional dos professores através das prerrogativas teóricas anteriormente mencionadas. Essa prática fundamenta-se na possibilidade e relevância de fomentar discussões acerca do conhecimento histórico produzido e divulgado no ambiente escolar, neste caso específico, frequentado por jovens e adultos.Universidade Federal de Santa MariaBrasilHistóriaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Ensino de História em Rede NacionalCentro de EducaçãoCunha, Jorge Luiz dahttp://lattes.cnpq.br/7227767555433465Ribeiro, José Iranhttp://lattes.cnpq.br/1466425361587196Radünz, Robertohttp://lattes.cnpq.br/2401287478998780Adam, Maurício José2018-03-16T12:31:16Z2018-03-16T12:31:16Z2016-09-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/12728ark:/26339/001300000nxbmporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-01-04T11:59:47Zoai:repositorio.ufsm.br:1/12728Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-01-04T11:59:47Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA Historical critical pedagogy and historical education: contributions to the history teaching in steps 7,8 and 9 of EJA |
title |
Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA |
spellingShingle |
Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA Adam, Maurício José Educação histórica Ensino Oficina Historical education Teaching Workshop CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA |
title_full |
Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA |
title_fullStr |
Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA |
title_full_unstemmed |
Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA |
title_sort |
Pedagogia histórico crítica e educação histórica: contribuições para o ensino de história nas etapas 7,8 e 9 do EJA |
author |
Adam, Maurício José |
author_facet |
Adam, Maurício José |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Cunha, Jorge Luiz da http://lattes.cnpq.br/7227767555433465 Ribeiro, José Iran http://lattes.cnpq.br/1466425361587196 Radünz, Roberto http://lattes.cnpq.br/2401287478998780 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Adam, Maurício José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação histórica Ensino Oficina Historical education Teaching Workshop CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
topic |
Educação histórica Ensino Oficina Historical education Teaching Workshop CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This work consists of a proposal for a workshop built from a survey among students of stage 7, 8 and 9 of the Youth and Adult Education in a public school of Rio Grande do Sul state. The aim of this research was to analyze the interest of students by the knowledge of history as a curricular component and the contributions of knowledge produced by this component in the daily lives of students and their guidance practices in time. Through the collection of the information, it was possible to identify that the interest of students by historical knowledge is mostly of simple curiosity, also it was showed that students do not understand the present as a result of past events. Based on these results it was possible theoretically organize a workshop for teachers that includes the concepts of historical critical pedagogy built by Dermeval Saviani and Historical Education by Jörn Rüsen aiming the professional training of teachers through the theoretical prerogatives mentioned before. This practice is based on the possibility and relevance to improve discussions about the historical knowledge produced and disseminated in the school environment, in this case, frequented by young people and adults. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09-16 2018-03-16T12:31:16Z 2018-03-16T12:31:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12728 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000nxbm |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12728 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/001300000nxbm |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil História UFSM Programa de Pós-Graduação em Ensino de História em Rede Nacional Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil História UFSM Programa de Pós-Graduação em Ensino de História em Rede Nacional Centro de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172370015453184 |