Territorialidades em contradição na escola Santo Antônio no município de Agudo - RS
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
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Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12163 |
Resumo: | This dissertation aims to discuss the contradictions between the reality of educating and teaching practices of educators, found in the process of teaching and learning at school in the field: Municipal School of Education Elementary Santo Antonio do Agudo-RS municipality. For this, a qualitative research was conducted on-site observation, semi-structured interview and questionnaire the families of students. Therefore, we sought to reflect on the importance of rural education, historical knowledge and territory then highlighting the dynamics in these knowledge and relating to the inclusion of environmental issues in the teaching-learning process, and the theory of Paulo Freire as guiding. Additionally, this work also presents some theoretical reflections about the construction and reconstruction of the territory in the farmer's perspective. It is considered that, in order to have a chance of resistance to agribusiness pressure, to which the class is submitted, it is necessary to diversify the property in order to achieve self-sufficiency. |
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Territorialidades em contradição na escola Santo Antônio no município de Agudo - RSTerritorialities in contradiction of the Santo Antônio school in the municipality of Agudo - RSContradiçõesEducação do campoEducação ambientalAgudo-RSContradictionsRural educationEnvironmental educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAThis dissertation aims to discuss the contradictions between the reality of educating and teaching practices of educators, found in the process of teaching and learning at school in the field: Municipal School of Education Elementary Santo Antonio do Agudo-RS municipality. For this, a qualitative research was conducted on-site observation, semi-structured interview and questionnaire the families of students. Therefore, we sought to reflect on the importance of rural education, historical knowledge and territory then highlighting the dynamics in these knowledge and relating to the inclusion of environmental issues in the teaching-learning process, and the theory of Paulo Freire as guiding. Additionally, this work also presents some theoretical reflections about the construction and reconstruction of the territory in the farmer's perspective. It is considered that, in order to have a chance of resistance to agribusiness pressure, to which the class is submitted, it is necessary to diversify the property in order to achieve self-sufficiency.Esta dissertação objetiva discutir as contradições entre a realidade dos educandos e as práticas pedagógicas dos educadores, encontradas no processo de ensino-aprendizagem em escola localizada na zona rural do município de Agudo-RS. Para isso, foi realizada uma pesquisa qualiquantitativa com observação in loco, entrevista semiestruturada e questionário aplicado às famílias dos educandos. A pesquisa realizou-se nos anos de 2015 e 2016. Para tanto, buscou-se refletir a respeito da importância da educação do campo, saberes históricos e território, destacando a dinâmica existente nesses saberes. Relaciona-se essa problemática à questão ambiental no processo de ensino-aprendizagem. Além disso, este trabalho também apresenta algumas reflexões teóricas acerca do processo de construção e reconstrução do território na perspectiva do camponês. Considera-se que, para que se tenha uma possibilidade de resistência à pressão do agronegócio, ao qual os agricultores são submetidos, é necessário diversificar a propriedade e o currículo escolar na perspectiva da territorialização, efetivando o projeto da educação do campo.Universidade Federal de Santa MariaBrasilGeografiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em GeografiaCentro de Ciências Naturais e ExatasMeurer, Ane Carinehttp://lattes.cnpq.br/6724702305350914De David, Cesarhttp://lattes.cnpq.br/2003244296217013Abreu, Claudete Mirandahttp://lattes.cnpq.br/3302352393444524Dal Ongaro, Marisa2017-12-18T12:15:34Z2017-12-18T12:15:34Z2016-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/12163ark:/26339/001300000d38fporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-08-23T17:07:31Zoai:repositorio.ufsm.br:1/12163Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-08-23T17:07:31Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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