Um relato sobre a introdução às somas de Riemann na educação básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Alex Catuzzo
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22004
Resumo: The present study describes, by calculation of area of geometric plane gures, an application of the Integral Calculus, intuitively. Usual geometric concepts are applied in high school, considering that the work is applied to a class of third year. At this stage of the studies, students are habituated with speci c concepts such as calculating the area of quadrilaterals and triangles, for example. The work is divided into three chapters. Arguments are presented through literature review in the rst chapter, in order to answer the question, somewhat intriguing: Integral Calculus in high school?. We seek, in these arguments, justify the use of two methods - the Archimedes method (used to determine the area of a circle), and the method of Riemann (used to determine the area of three curvilinear regions, circle, ellipse, the area between the curve described by a polynomial function and the OX axis). In these two methods are implicitly introduced concepts of limits and de nite integral. In chapter two is described the application work. In it are related examples with the transcription of comments, observations and questions of the students. Furthermore, resolutions of evaluative activities by students are presented. In the fourth chapter the author highlights re ections on the applied work, presents some considerations and conclusions about the developed work.
id UFSM_70b09896788800763a31042ddc868a83
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/22004
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Um relato sobre a introdução às somas de Riemann na educação básicaA report on the introduction to the Riemann sums in basic educationEnsinoGeometriaCálculo integralÁreaTeachingGeometryIntegral calculusAreaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe present study describes, by calculation of area of geometric plane gures, an application of the Integral Calculus, intuitively. Usual geometric concepts are applied in high school, considering that the work is applied to a class of third year. At this stage of the studies, students are habituated with speci c concepts such as calculating the area of quadrilaterals and triangles, for example. The work is divided into three chapters. Arguments are presented through literature review in the rst chapter, in order to answer the question, somewhat intriguing: Integral Calculus in high school?. We seek, in these arguments, justify the use of two methods - the Archimedes method (used to determine the area of a circle), and the method of Riemann (used to determine the area of three curvilinear regions, circle, ellipse, the area between the curve described by a polynomial function and the OX axis). In these two methods are implicitly introduced concepts of limits and de nite integral. In chapter two is described the application work. In it are related examples with the transcription of comments, observations and questions of the students. Furthermore, resolutions of evaluative activities by students are presented. In the fourth chapter the author highlights re ections on the applied work, presents some considerations and conclusions about the developed work.O presente trabalho apresenta de modo intuitivo, por meio de cálculo de área de três guras geométricas planas, uma introdução ao Cálculo Integral. São aplicados con- ceitos geométricos usuais no ensino médio tendo em vista que o trabalho é aplicado em uma turma de terceiro ano. Nesta etapa dos estudos os alunos estão familiarizados com conceitos especí cos, como o cálculo de área de quadriláteros e triângulos, por exemplo. O trabalho está dividido em três capítulos. No primeiro capítulo são apresentados argu- mentos, por meio de revisão na literatura, com o propósito de responder à pergunta, de certo modo intrigante: Cálculo Integral no Ensino Médio? Busca-se nesses argumentos justi car o uso de dois métodos - o método de Arquimedes (utilizado para determinar a área do círculo)e o método de Riemann (utilizado para determinar a área de três regiões curvilíneas, o círculo, a elipse e a região entre a curva descrita por uma função polino- mial e o eixo OX)-. Nesses dois métodos, são introduzidos, implicitamente, conceitos de limites e integral de nida. Na descrição do trabalho de aplicação são relatadas situações exemplos, com a transcrição de comentários. Além disso, são apresentadas resoluções de atividades avaliativas desenvolvidas pelos alunos. No terceiro capítulo, o autor destaca re exões relativas ao trabalho aplicado, apresenta algumas considerações e suas conclu- sões acerca do trabalho desenvolvido.Universidade Federal de Santa MariaBrasilMatemáticaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalCentro de Ciências Naturais e ExatasBrum, Valéria de Fátima Maciel Cardosohttp://lattes.cnpq.br/7057570207918370Schutz, LineiaCopetti, Maria Ines MartinsBuligon, LidianeLopes, Alex Catuzzo2021-08-19T17:38:38Z2021-08-19T17:38:38Z2014-08-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/22004porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-04-29T13:24:31Zoai:repositorio.ufsm.br:1/22004Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-04-29T13:24:31Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Um relato sobre a introdução às somas de Riemann na educação básica
A report on the introduction to the Riemann sums in basic education
title Um relato sobre a introdução às somas de Riemann na educação básica
spellingShingle Um relato sobre a introdução às somas de Riemann na educação básica
Lopes, Alex Catuzzo
Ensino
Geometria
Cálculo integral
Área
Teaching
Geometry
Integral calculus
Area
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Um relato sobre a introdução às somas de Riemann na educação básica
title_full Um relato sobre a introdução às somas de Riemann na educação básica
title_fullStr Um relato sobre a introdução às somas de Riemann na educação básica
title_full_unstemmed Um relato sobre a introdução às somas de Riemann na educação básica
title_sort Um relato sobre a introdução às somas de Riemann na educação básica
author Lopes, Alex Catuzzo
author_facet Lopes, Alex Catuzzo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Brum, Valéria de Fátima Maciel Cardoso
http://lattes.cnpq.br/7057570207918370
Schutz, Lineia
Copetti, Maria Ines Martins
Buligon, Lidiane
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Alex Catuzzo
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Geometria
Cálculo integral
Área
Teaching
Geometry
Integral calculus
Area
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Ensino
Geometria
Cálculo integral
Área
Teaching
Geometry
Integral calculus
Area
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The present study describes, by calculation of area of geometric plane gures, an application of the Integral Calculus, intuitively. Usual geometric concepts are applied in high school, considering that the work is applied to a class of third year. At this stage of the studies, students are habituated with speci c concepts such as calculating the area of quadrilaterals and triangles, for example. The work is divided into three chapters. Arguments are presented through literature review in the rst chapter, in order to answer the question, somewhat intriguing: Integral Calculus in high school?. We seek, in these arguments, justify the use of two methods - the Archimedes method (used to determine the area of a circle), and the method of Riemann (used to determine the area of three curvilinear regions, circle, ellipse, the area between the curve described by a polynomial function and the OX axis). In these two methods are implicitly introduced concepts of limits and de nite integral. In chapter two is described the application work. In it are related examples with the transcription of comments, observations and questions of the students. Furthermore, resolutions of evaluative activities by students are presented. In the fourth chapter the author highlights re ections on the applied work, presents some considerations and conclusions about the developed work.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-28
2021-08-19T17:38:38Z
2021-08-19T17:38:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22004
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22004
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Matemática
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Naturais e Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Matemática
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Naturais e Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922108468887552