Um relato sobre a introdução às somas de Riemann na educação básica
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
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Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22004 |
Resumo: | The present study describes, by calculation of area of geometric plane gures, an application of the Integral Calculus, intuitively. Usual geometric concepts are applied in high school, considering that the work is applied to a class of third year. At this stage of the studies, students are habituated with speci c concepts such as calculating the area of quadrilaterals and triangles, for example. The work is divided into three chapters. Arguments are presented through literature review in the rst chapter, in order to answer the question, somewhat intriguing: Integral Calculus in high school?. We seek, in these arguments, justify the use of two methods - the Archimedes method (used to determine the area of a circle), and the method of Riemann (used to determine the area of three curvilinear regions, circle, ellipse, the area between the curve described by a polynomial function and the OX axis). In these two methods are implicitly introduced concepts of limits and de nite integral. In chapter two is described the application work. In it are related examples with the transcription of comments, observations and questions of the students. Furthermore, resolutions of evaluative activities by students are presented. In the fourth chapter the author highlights re ections on the applied work, presents some considerations and conclusions about the developed work. |
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Um relato sobre a introdução às somas de Riemann na educação básicaA report on the introduction to the Riemann sums in basic educationEnsinoGeometriaCálculo integralÁreaTeachingGeometryIntegral calculusAreaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe present study describes, by calculation of area of geometric plane gures, an application of the Integral Calculus, intuitively. Usual geometric concepts are applied in high school, considering that the work is applied to a class of third year. At this stage of the studies, students are habituated with speci c concepts such as calculating the area of quadrilaterals and triangles, for example. The work is divided into three chapters. Arguments are presented through literature review in the rst chapter, in order to answer the question, somewhat intriguing: Integral Calculus in high school?. We seek, in these arguments, justify the use of two methods - the Archimedes method (used to determine the area of a circle), and the method of Riemann (used to determine the area of three curvilinear regions, circle, ellipse, the area between the curve described by a polynomial function and the OX axis). In these two methods are implicitly introduced concepts of limits and de nite integral. In chapter two is described the application work. In it are related examples with the transcription of comments, observations and questions of the students. Furthermore, resolutions of evaluative activities by students are presented. In the fourth chapter the author highlights re ections on the applied work, presents some considerations and conclusions about the developed work.O presente trabalho apresenta de modo intuitivo, por meio de cálculo de área de três guras geométricas planas, uma introdução ao Cálculo Integral. São aplicados con- ceitos geométricos usuais no ensino médio tendo em vista que o trabalho é aplicado em uma turma de terceiro ano. Nesta etapa dos estudos os alunos estão familiarizados com conceitos especí cos, como o cálculo de área de quadriláteros e triângulos, por exemplo. O trabalho está dividido em três capítulos. No primeiro capítulo são apresentados argu- mentos, por meio de revisão na literatura, com o propósito de responder à pergunta, de certo modo intrigante: Cálculo Integral no Ensino Médio? Busca-se nesses argumentos justi car o uso de dois métodos - o método de Arquimedes (utilizado para determinar a área do círculo)e o método de Riemann (utilizado para determinar a área de três regiões curvilíneas, o círculo, a elipse e a região entre a curva descrita por uma função polino- mial e o eixo OX)-. Nesses dois métodos, são introduzidos, implicitamente, conceitos de limites e integral de nida. Na descrição do trabalho de aplicação são relatadas situações exemplos, com a transcrição de comentários. Além disso, são apresentadas resoluções de atividades avaliativas desenvolvidas pelos alunos. No terceiro capítulo, o autor destaca re exões relativas ao trabalho aplicado, apresenta algumas considerações e suas conclu- sões acerca do trabalho desenvolvido.Universidade Federal de Santa MariaBrasilMatemáticaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalCentro de Ciências Naturais e ExatasBrum, Valéria de Fátima Maciel Cardosohttp://lattes.cnpq.br/7057570207918370Schutz, LineiaCopetti, Maria Ines MartinsBuligon, LidianeLopes, Alex Catuzzo2021-08-19T17:38:38Z2021-08-19T17:38:38Z2014-08-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/22004ark:/26339/001300000dtmzporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-04-29T13:24:31Zoai:repositorio.ufsm.br:1/22004Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2024-07-29T10:36:13.431209Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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The present study describes, by calculation of area of geometric plane gures, an application of the Integral Calculus, intuitively. Usual geometric concepts are applied in high school, considering that the work is applied to a class of third year. At this stage of the studies, students are habituated with speci c concepts such as calculating the area of quadrilaterals and triangles, for example. The work is divided into three chapters. Arguments are presented through literature review in the rst chapter, in order to answer the question, somewhat intriguing: Integral Calculus in high school?. We seek, in these arguments, justify the use of two methods - the Archimedes method (used to determine the area of a circle), and the method of Riemann (used to determine the area of three curvilinear regions, circle, ellipse, the area between the curve described by a polynomial function and the OX axis). In these two methods are implicitly introduced concepts of limits and de nite integral. In chapter two is described the application work. In it are related examples with the transcription of comments, observations and questions of the students. Furthermore, resolutions of evaluative activities by students are presented. In the fourth chapter the author highlights re ections on the applied work, presents some considerations and conclusions about the developed work. |
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