A constituição do ensino de língua portuguesa em textos introdutórios de livros didáticos dos anos 1960 a 1980

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Nina Rosa Licht
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000sndc
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9857
Resumo: The current dissertation paper has as aim to investigate the responsive attitudes from the authors upon Portuguese teaching and language studies in introductory texts from Portuguese textbooks in the 1960s, 1970s and 1980s. We consider, as methodological and theoretical framework, the social-historic theory, such as developed by Bakhtin Circle. The statements were described, analyzed and interpreted taking into account the social and historical moment in which the authors words were constructed and the dialogical relations, that are meaning relations. From the analyses done and the dialogical relations established, we identified more similarity to the traditional discourse on language teaching rather than distinction, demonstrating that the majority of the authors follow the tradition of language studies; except in the statements from the 1980s, in which the author do not fit in this teaching and language study. We noticed also that each statement follows the stabilization and hegemony movement, over time, after beginning the gradual incorporation of discourses from Linguistics science until reaching a specific historical moment, in which proposals and practices of traditional teaching exclusion intensify themselves and gain expression
id UFSM_70c9bcfa0a086f7ebcd9890207a2d448
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/9857
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling A constituição do ensino de língua portuguesa em textos introdutórios de livros didáticos dos anos 1960 a 1980The formation of portuguese language teaching in introductory texts of textbooks from 1960 to 1980Ensino de língua portuguesaTextos de apresentaçãoAtitude responsivaRelações dialógicasPortuguese language teachingIntroductory textsResponsive attitudeDialogical relationsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThe current dissertation paper has as aim to investigate the responsive attitudes from the authors upon Portuguese teaching and language studies in introductory texts from Portuguese textbooks in the 1960s, 1970s and 1980s. We consider, as methodological and theoretical framework, the social-historic theory, such as developed by Bakhtin Circle. The statements were described, analyzed and interpreted taking into account the social and historical moment in which the authors words were constructed and the dialogical relations, that are meaning relations. From the analyses done and the dialogical relations established, we identified more similarity to the traditional discourse on language teaching rather than distinction, demonstrating that the majority of the authors follow the tradition of language studies; except in the statements from the 1980s, in which the author do not fit in this teaching and language study. We noticed also that each statement follows the stabilization and hegemony movement, over time, after beginning the gradual incorporation of discourses from Linguistics science until reaching a specific historical moment, in which proposals and practices of traditional teaching exclusion intensify themselves and gain expressionCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO presente trabalho de dissertação tem por objetivo investigar as atitudes responsivas dos autores sobre o ensino de português e sobre os estudos da linguagem em textos de apresentação de livros didáticos de português dos anos 1960, 1970 e 1980. Consideramos, como sustentação teórica e metodológica, a teoria sócio-histórica, tal como desenvolvida pelo Círculo de Bakhtin. Os enunciados foram descritos, analisados e interpretados levando em consideração o momento histórico e social em que os dizeres dos autores foram construídos e as relações dialógicas, que são relações de sentido. Das análises feitas e das relações dialógicas estabelecidas, identificamos mais pontos de aproximação ao discurso da tradição sobre o ensino de língua do que de afastamento, o que demonstra que a maioria dos autores filia-se à tradição dos estudos da linguagem; com exceção aos enunciados dos anos 1980, em que a autora não se filia a esse ensino e estudo de linguagem. Observamos também que cada enunciado acompanha o movimento de estabilização e hegemonia, ao longo dos tempos, dos estudos tradicionais, depois parte para a incorporação, gradativa, de discursos da ciência linguística até culminar num determinado momento histórico em que propostas e práticas de exclusão do ensino tradicional se intensificam e ganham expressividade.Universidade Federal de Santa MariaBRLetrasUFSMPrograma de Pós-Graduação em LetrasAngelo, Graziela Lucci dehttp://lattes.cnpq.br/9609852805557412Pires, Vera Luciahttp://lattes.cnpq.br/5208471526559153Sturza, Eliana Rosahttp://lattes.cnpq.br/6356872087811361Rodrigues, Nina Rosa Licht2012-04-232012-04-232012-03-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfRODRIGUES, Nina Rosa Licht. THE FORMATION OF PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING IN INTRODUCTORY TEXTS OF TEXTBOOKS FROM 1960 TO 1980. 2012. 128 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9857ark:/26339/001300000sndcporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-10-05T17:22:53Zoai:repositorio.ufsm.br:1/9857Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-10-05T17:22:53Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv A constituição do ensino de língua portuguesa em textos introdutórios de livros didáticos dos anos 1960 a 1980
The formation of portuguese language teaching in introductory texts of textbooks from 1960 to 1980
title A constituição do ensino de língua portuguesa em textos introdutórios de livros didáticos dos anos 1960 a 1980
spellingShingle A constituição do ensino de língua portuguesa em textos introdutórios de livros didáticos dos anos 1960 a 1980
Rodrigues, Nina Rosa Licht
Ensino de língua portuguesa
Textos de apresentação
Atitude responsiva
Relações dialógicas
Portuguese language teaching
Introductory texts
Responsive attitude
Dialogical relations
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short A constituição do ensino de língua portuguesa em textos introdutórios de livros didáticos dos anos 1960 a 1980
title_full A constituição do ensino de língua portuguesa em textos introdutórios de livros didáticos dos anos 1960 a 1980
title_fullStr A constituição do ensino de língua portuguesa em textos introdutórios de livros didáticos dos anos 1960 a 1980
title_full_unstemmed A constituição do ensino de língua portuguesa em textos introdutórios de livros didáticos dos anos 1960 a 1980
title_sort A constituição do ensino de língua portuguesa em textos introdutórios de livros didáticos dos anos 1960 a 1980
author Rodrigues, Nina Rosa Licht
author_facet Rodrigues, Nina Rosa Licht
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Angelo, Graziela Lucci de
http://lattes.cnpq.br/9609852805557412
Pires, Vera Lucia
http://lattes.cnpq.br/5208471526559153
Sturza, Eliana Rosa
http://lattes.cnpq.br/6356872087811361
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Nina Rosa Licht
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de língua portuguesa
Textos de apresentação
Atitude responsiva
Relações dialógicas
Portuguese language teaching
Introductory texts
Responsive attitude
Dialogical relations
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Ensino de língua portuguesa
Textos de apresentação
Atitude responsiva
Relações dialógicas
Portuguese language teaching
Introductory texts
Responsive attitude
Dialogical relations
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description The current dissertation paper has as aim to investigate the responsive attitudes from the authors upon Portuguese teaching and language studies in introductory texts from Portuguese textbooks in the 1960s, 1970s and 1980s. We consider, as methodological and theoretical framework, the social-historic theory, such as developed by Bakhtin Circle. The statements were described, analyzed and interpreted taking into account the social and historical moment in which the authors words were constructed and the dialogical relations, that are meaning relations. From the analyses done and the dialogical relations established, we identified more similarity to the traditional discourse on language teaching rather than distinction, demonstrating that the majority of the authors follow the tradition of language studies; except in the statements from the 1980s, in which the author do not fit in this teaching and language study. We noticed also that each statement follows the stabilization and hegemony movement, over time, after beginning the gradual incorporation of discourses from Linguistics science until reaching a specific historical moment, in which proposals and practices of traditional teaching exclusion intensify themselves and gain expression
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-23
2012-04-23
2012-03-09
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RODRIGUES, Nina Rosa Licht. THE FORMATION OF PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING IN INTRODUCTORY TEXTS OF TEXTBOOKS FROM 1960 TO 1980. 2012. 128 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9857
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000sndc
identifier_str_mv RODRIGUES, Nina Rosa Licht. THE FORMATION OF PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING IN INTRODUCTORY TEXTS OF TEXTBOOKS FROM 1960 TO 1980. 2012. 128 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.
ark:/26339/001300000sndc
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9857
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Letras
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Letras
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Letras
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172391501824000