Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Becker, Luciano Antonelli
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000p2dr
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19083
Resumo: Based on a research developed in the scope of the Professional Masters Postgraduate Program in Educational Technology Network (PPGTER), in research line of Management in Educational Network Technologies, in the area of Concentration of Educational Technologies in Network for Innovation and Democratization of Education, from Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), we search to develop an instructional design for MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) activities of the Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). For this, we work with a philosophical orientation, which covers Apollonian and Dionysian concepts developed by Friedrich Wilhelm Nietzsche in his book 'The Birth of Tragedy'. For the methodological construction of the research, we make a theoretical and empirical dissertation, based on perspectivism, a concept of the nietzschean philosophy itself, where we seek to establish our vision in an innovative discussion in the education context and its technological increase and, with this, to develop an instructional design. The research showed that this construction is possible from the conceptual integration of two tendencies, Apollonian and the Dionysian, in the environment activities and, with it, a pretense tragic staging in the structuring of AVEA MOODLE.
id UFSM_77756c815cbedadef22ca7b0bbe84618
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/19083
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagemA possible tragic stage to education: elements and categories Apollonian-Dionysian in an virtual environment teaching-learningApolíneoDionisíacoTecnologiasMoodleDesign instrucionalApollonianDionysianTechnologiesMoodleCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOBased on a research developed in the scope of the Professional Masters Postgraduate Program in Educational Technology Network (PPGTER), in research line of Management in Educational Network Technologies, in the area of Concentration of Educational Technologies in Network for Innovation and Democratization of Education, from Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), we search to develop an instructional design for MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) activities of the Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). For this, we work with a philosophical orientation, which covers Apollonian and Dionysian concepts developed by Friedrich Wilhelm Nietzsche in his book 'The Birth of Tragedy'. For the methodological construction of the research, we make a theoretical and empirical dissertation, based on perspectivism, a concept of the nietzschean philosophy itself, where we seek to establish our vision in an innovative discussion in the education context and its technological increase and, with this, to develop an instructional design. The research showed that this construction is possible from the conceptual integration of two tendencies, Apollonian and the Dionysian, in the environment activities and, with it, a pretense tragic staging in the structuring of AVEA MOODLE.A partir de uma pesquisa desenvolvida no âmbito do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede (PPGTER – mestrado), em sua linha de pesquisa de Gestão em Tecnologias Educacionais em Rede, na área de concentração de Tecnologias Educacionais em Rede para Inovação e Democratização da Educação, da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), buscamos desenvolver um design instrucional para atividades do MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Para isso, trabalhamos com um referencial filosófico, que abrange os conceitos de apolíneo e dionisíaco desenvolvidos por Friedrich Wilhelm Nietzsche no seu livro ‘O nascimento da Tragédia’. Para a construção metodológica da pesquisa confeccionamos uma dissertação teórica e empírica, a partir do perspectivismo, um conceito da própria filosofia nietzschiana, pelo qual procuramos assentar nosso olhar numa discussão inovadora no contexto da educação e seu incremento tecnológico e, com isso, desenvolver um design instrucional contextualizado. A pesquisa mostrou que é possível essa construção a partir da integração conceitual das duas tendências, a apolínea e a dionisíaca, nas atividades do ambiente e, com isso, uma pretensa encenação trágica na estruturação do AVEA MOODLE.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em RedeCentro de EducaçãoAlberti, Taís Fimhttp://lattes.cnpq.br/7994109513454054Oliveira, Andréia Machadohttp://lattes.cnpq.br/7243757837987821Ranquetat Júnior, Cesar Albertohttp://lattes.cnpq.br/7029626865220915Becker, Luciano Antonelli2019-12-03T12:10:20Z2019-12-03T12:10:20Z2017-08-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/19083ark:/26339/001300000p2drporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2019-12-04T06:02:19Zoai:repositorio.ufsm.br:1/19083Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2019-12-04T06:02:19Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem
A possible tragic stage to education: elements and categories Apollonian-Dionysian in an virtual environment teaching-learning
title Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem
spellingShingle Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem
Becker, Luciano Antonelli
Apolíneo
Dionisíaco
Tecnologias
Moodle
Design instrucional
Apollonian
Dionysian
Technologies
Moodle
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem
title_full Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem
title_fullStr Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem
title_full_unstemmed Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem
title_sort Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem
author Becker, Luciano Antonelli
author_facet Becker, Luciano Antonelli
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Alberti, Taís Fim
http://lattes.cnpq.br/7994109513454054
Oliveira, Andréia Machado
http://lattes.cnpq.br/7243757837987821
Ranquetat Júnior, Cesar Alberto
http://lattes.cnpq.br/7029626865220915
dc.contributor.author.fl_str_mv Becker, Luciano Antonelli
dc.subject.por.fl_str_mv Apolíneo
Dionisíaco
Tecnologias
Moodle
Design instrucional
Apollonian
Dionysian
Technologies
Moodle
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Apolíneo
Dionisíaco
Tecnologias
Moodle
Design instrucional
Apollonian
Dionysian
Technologies
Moodle
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Based on a research developed in the scope of the Professional Masters Postgraduate Program in Educational Technology Network (PPGTER), in research line of Management in Educational Network Technologies, in the area of Concentration of Educational Technologies in Network for Innovation and Democratization of Education, from Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), we search to develop an instructional design for MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) activities of the Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). For this, we work with a philosophical orientation, which covers Apollonian and Dionysian concepts developed by Friedrich Wilhelm Nietzsche in his book 'The Birth of Tragedy'. For the methodological construction of the research, we make a theoretical and empirical dissertation, based on perspectivism, a concept of the nietzschean philosophy itself, where we seek to establish our vision in an innovative discussion in the education context and its technological increase and, with this, to develop an instructional design. The research showed that this construction is possible from the conceptual integration of two tendencies, Apollonian and the Dionysian, in the environment activities and, with it, a pretense tragic staging in the structuring of AVEA MOODLE.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-18
2019-12-03T12:10:20Z
2019-12-03T12:10:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19083
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000p2dr
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19083
identifier_str_mv ark:/26339/001300000p2dr
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede
Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede
Centro de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172370774622208