Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000p2dr |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19083 |
Resumo: | Based on a research developed in the scope of the Professional Masters Postgraduate Program in Educational Technology Network (PPGTER), in research line of Management in Educational Network Technologies, in the area of Concentration of Educational Technologies in Network for Innovation and Democratization of Education, from Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), we search to develop an instructional design for MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) activities of the Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). For this, we work with a philosophical orientation, which covers Apollonian and Dionysian concepts developed by Friedrich Wilhelm Nietzsche in his book 'The Birth of Tragedy'. For the methodological construction of the research, we make a theoretical and empirical dissertation, based on perspectivism, a concept of the nietzschean philosophy itself, where we seek to establish our vision in an innovative discussion in the education context and its technological increase and, with this, to develop an instructional design. The research showed that this construction is possible from the conceptual integration of two tendencies, Apollonian and the Dionysian, in the environment activities and, with it, a pretense tragic staging in the structuring of AVEA MOODLE. |
id |
UFSM_77756c815cbedadef22ca7b0bbe84618 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/19083 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagemA possible tragic stage to education: elements and categories Apollonian-Dionysian in an virtual environment teaching-learningApolíneoDionisíacoTecnologiasMoodleDesign instrucionalApollonianDionysianTechnologiesMoodleCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOBased on a research developed in the scope of the Professional Masters Postgraduate Program in Educational Technology Network (PPGTER), in research line of Management in Educational Network Technologies, in the area of Concentration of Educational Technologies in Network for Innovation and Democratization of Education, from Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), we search to develop an instructional design for MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) activities of the Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). For this, we work with a philosophical orientation, which covers Apollonian and Dionysian concepts developed by Friedrich Wilhelm Nietzsche in his book 'The Birth of Tragedy'. For the methodological construction of the research, we make a theoretical and empirical dissertation, based on perspectivism, a concept of the nietzschean philosophy itself, where we seek to establish our vision in an innovative discussion in the education context and its technological increase and, with this, to develop an instructional design. The research showed that this construction is possible from the conceptual integration of two tendencies, Apollonian and the Dionysian, in the environment activities and, with it, a pretense tragic staging in the structuring of AVEA MOODLE.A partir de uma pesquisa desenvolvida no âmbito do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede (PPGTER – mestrado), em sua linha de pesquisa de Gestão em Tecnologias Educacionais em Rede, na área de concentração de Tecnologias Educacionais em Rede para Inovação e Democratização da Educação, da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), buscamos desenvolver um design instrucional para atividades do MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Para isso, trabalhamos com um referencial filosófico, que abrange os conceitos de apolíneo e dionisíaco desenvolvidos por Friedrich Wilhelm Nietzsche no seu livro ‘O nascimento da Tragédia’. Para a construção metodológica da pesquisa confeccionamos uma dissertação teórica e empírica, a partir do perspectivismo, um conceito da própria filosofia nietzschiana, pelo qual procuramos assentar nosso olhar numa discussão inovadora no contexto da educação e seu incremento tecnológico e, com isso, desenvolver um design instrucional contextualizado. A pesquisa mostrou que é possível essa construção a partir da integração conceitual das duas tendências, a apolínea e a dionisíaca, nas atividades do ambiente e, com isso, uma pretensa encenação trágica na estruturação do AVEA MOODLE.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em RedeCentro de EducaçãoAlberti, Taís Fimhttp://lattes.cnpq.br/7994109513454054Oliveira, Andréia Machadohttp://lattes.cnpq.br/7243757837987821Ranquetat Júnior, Cesar Albertohttp://lattes.cnpq.br/7029626865220915Becker, Luciano Antonelli2019-12-03T12:10:20Z2019-12-03T12:10:20Z2017-08-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/19083ark:/26339/001300000p2drporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2019-12-04T06:02:19Zoai:repositorio.ufsm.br:1/19083Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2019-12-04T06:02:19Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem A possible tragic stage to education: elements and categories Apollonian-Dionysian in an virtual environment teaching-learning |
title |
Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem |
spellingShingle |
Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem Becker, Luciano Antonelli Apolíneo Dionisíaco Tecnologias Moodle Design instrucional Apollonian Dionysian Technologies Moodle CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem |
title_full |
Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem |
title_fullStr |
Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem |
title_sort |
Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem |
author |
Becker, Luciano Antonelli |
author_facet |
Becker, Luciano Antonelli |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Alberti, Taís Fim http://lattes.cnpq.br/7994109513454054 Oliveira, Andréia Machado http://lattes.cnpq.br/7243757837987821 Ranquetat Júnior, Cesar Alberto http://lattes.cnpq.br/7029626865220915 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Becker, Luciano Antonelli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Apolíneo Dionisíaco Tecnologias Moodle Design instrucional Apollonian Dionysian Technologies Moodle CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Apolíneo Dionisíaco Tecnologias Moodle Design instrucional Apollonian Dionysian Technologies Moodle CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Based on a research developed in the scope of the Professional Masters Postgraduate Program in Educational Technology Network (PPGTER), in research line of Management in Educational Network Technologies, in the area of Concentration of Educational Technologies in Network for Innovation and Democratization of Education, from Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), we search to develop an instructional design for MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) activities of the Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). For this, we work with a philosophical orientation, which covers Apollonian and Dionysian concepts developed by Friedrich Wilhelm Nietzsche in his book 'The Birth of Tragedy'. For the methodological construction of the research, we make a theoretical and empirical dissertation, based on perspectivism, a concept of the nietzschean philosophy itself, where we seek to establish our vision in an innovative discussion in the education context and its technological increase and, with this, to develop an instructional design. The research showed that this construction is possible from the conceptual integration of two tendencies, Apollonian and the Dionysian, in the environment activities and, with it, a pretense tragic staging in the structuring of AVEA MOODLE. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-18 2019-12-03T12:10:20Z 2019-12-03T12:10:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19083 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000p2dr |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19083 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/001300000p2dr |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede Centro de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172370774622208 |