Uma proposta para o ensino de funções através da utilização de objetos de aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/0013000016hjn |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10933 |
Resumo: | The present work aims to present a proposal for the introduction and exploration of the main concepts in the study of affine and quadratic functions. This proposal was developed from the realization, through preliminary studies, the existence of difficulties in relation to learning and understanding of concepts related to this topic. Considering the importance of the study of functions in the school curriculum and understanding of phenomena related to different areas of knowledge, the activities that make up this proposal are based on the ideas that learning occurs through a process of knowledge construction and social interaction. Furthermore, believing that contextualization of content and interdisciplinarity to corroborate the significant learning of mathematics, our work proposes a sequence of activities from, real problems will explore the main concepts in the study of affine and quadratic functions. To assist students in solving problems and exploring these concepts and use the learning objects, more specifically, softwares Tracker and GeoGebra. We believe that this proposal will contribute to improving the quality of mathematics teaching and more specifically for teaching functions. Moreover, this work could serve as inspiration for math teachers to create new teaching methodologies. |
id |
UFSM_7941020e3e8d5dd2f163c2d8ee6411b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/10933 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma proposta para o ensino de funções através da utilização de objetos de aprendizagemA proposal for the teaching of functions through the use of learning objectsEnsino e aprendizagem da matemáticaEnsino de funçõesResolução de problemasObjetos de aprendizagemTeaching and learning of mathematicsTeaching functionsProblems solvingLearning objectsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe present work aims to present a proposal for the introduction and exploration of the main concepts in the study of affine and quadratic functions. This proposal was developed from the realization, through preliminary studies, the existence of difficulties in relation to learning and understanding of concepts related to this topic. Considering the importance of the study of functions in the school curriculum and understanding of phenomena related to different areas of knowledge, the activities that make up this proposal are based on the ideas that learning occurs through a process of knowledge construction and social interaction. Furthermore, believing that contextualization of content and interdisciplinarity to corroborate the significant learning of mathematics, our work proposes a sequence of activities from, real problems will explore the main concepts in the study of affine and quadratic functions. To assist students in solving problems and exploring these concepts and use the learning objects, more specifically, softwares Tracker and GeoGebra. We believe that this proposal will contribute to improving the quality of mathematics teaching and more specifically for teaching functions. Moreover, this work could serve as inspiration for math teachers to create new teaching methodologies.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO presente trabalho tem como objetivo apresentar uma proposta para a introdução e exploração dos principais conceitos presentes no estudo de funções afins e quadráticas. Esta proposta foi elaborada a partir da constatação, através de estudos preliminares, da existência de dificuldades em relação à compreensão e aprendizagem dos conceitos relacionados a este tema. Considerando a importância do estudo de funções no currículo escolar e na compreensão de fenômenos relacionados a diversas áreas do conhecimento, as atividades que compõem esta proposta estão fundamentadas nas ideias de que a aprendizagem se dá através de um processo de construção do conhecimento e pela interação social. Além disso, acreditando que a contextualização dos conteúdos e a interdisciplinaridade corroboram para a aprendizagem significativa da matemática, nosso trabalho propõe uma sequência de atividades que, a partir de problemas reais, pretende explorar os principais conceitos presentes no estudo de funções afins e quadráticas. Para auxiliar os alunos na resolução dos problemas e na exploração destes conceitos, utilizamos os objetos de aprendizagem, mais especificamente, os softwares Tracker e GeoGebra. Acreditamos que esta proposta poderá contribuir para a melhoria da qualidade do ensino da matemática e mais especificamente para o ensino de funções. Além disso, este trabalho poderá servir como inspiração aos professores de matemática para a criação de novas metodologias de ensino.Universidade Federal de Santa MariaBRMatemáticaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalBuligon, Lidianehttp://lattes.cnpq.br/4755671184790141Martins, Márcio Marqueshttp://lattes.cnpq.br/3000763401885447Mathias, Carmen Vieirahttp://lattes.cnpq.br/0112509701698645Binotto, Rosane Rossatohttp://lattes.cnpq.br/8059897953145337Magarinus, Renata2016-06-272016-06-272013-04-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfMAGARINUS, Renata. A proposal for the teaching of functions through the use of learning objects. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10933ark:/26339/0013000016hjnporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-06-12T17:50:05Zoai:repositorio.ufsm.br:1/10933Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-06-12T17:50:05Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma proposta para o ensino de funções através da utilização de objetos de aprendizagem A proposal for the teaching of functions through the use of learning objects |
title |
Uma proposta para o ensino de funções através da utilização de objetos de aprendizagem |
spellingShingle |
Uma proposta para o ensino de funções através da utilização de objetos de aprendizagem Magarinus, Renata Ensino e aprendizagem da matemática Ensino de funções Resolução de problemas Objetos de aprendizagem Teaching and learning of mathematics Teaching functions Problems solving Learning objects CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Uma proposta para o ensino de funções através da utilização de objetos de aprendizagem |
title_full |
Uma proposta para o ensino de funções através da utilização de objetos de aprendizagem |
title_fullStr |
Uma proposta para o ensino de funções através da utilização de objetos de aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Uma proposta para o ensino de funções através da utilização de objetos de aprendizagem |
title_sort |
Uma proposta para o ensino de funções através da utilização de objetos de aprendizagem |
author |
Magarinus, Renata |
author_facet |
Magarinus, Renata |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Buligon, Lidiane http://lattes.cnpq.br/4755671184790141 Martins, Márcio Marques http://lattes.cnpq.br/3000763401885447 Mathias, Carmen Vieira http://lattes.cnpq.br/0112509701698645 Binotto, Rosane Rossato http://lattes.cnpq.br/8059897953145337 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magarinus, Renata |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino e aprendizagem da matemática Ensino de funções Resolução de problemas Objetos de aprendizagem Teaching and learning of mathematics Teaching functions Problems solving Learning objects CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Ensino e aprendizagem da matemática Ensino de funções Resolução de problemas Objetos de aprendizagem Teaching and learning of mathematics Teaching functions Problems solving Learning objects CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The present work aims to present a proposal for the introduction and exploration of the main concepts in the study of affine and quadratic functions. This proposal was developed from the realization, through preliminary studies, the existence of difficulties in relation to learning and understanding of concepts related to this topic. Considering the importance of the study of functions in the school curriculum and understanding of phenomena related to different areas of knowledge, the activities that make up this proposal are based on the ideas that learning occurs through a process of knowledge construction and social interaction. Furthermore, believing that contextualization of content and interdisciplinarity to corroborate the significant learning of mathematics, our work proposes a sequence of activities from, real problems will explore the main concepts in the study of affine and quadratic functions. To assist students in solving problems and exploring these concepts and use the learning objects, more specifically, softwares Tracker and GeoGebra. We believe that this proposal will contribute to improving the quality of mathematics teaching and more specifically for teaching functions. Moreover, this work could serve as inspiration for math teachers to create new teaching methodologies. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-15 2016-06-27 2016-06-27 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MAGARINUS, Renata. A proposal for the teaching of functions through the use of learning objects. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10933 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/0013000016hjn |
identifier_str_mv |
MAGARINUS, Renata. A proposal for the teaching of functions through the use of learning objects. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. ark:/26339/0013000016hjn |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10933 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Matemática UFSM Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Matemática UFSM Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172458976641024 |