A fenomenologia estética em Michel Henry: a arte como revelação da vida invisível
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/0013000015wv4 |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15872 |
Resumo: | This work presents the aesthetics in Michel Henry, in order to demonstrate that art is the revelation of the invisible life through a phenomenological perspective. For Michel Henry, art does not imitate life, it unveils what is invisible from the sensible. In order to demonstrate this, the author has as influence and inspiration Kandinsky, who affirmed that the laws of painting occur in life and not in the representation or imitation thereof by the objectivity. Thus Michel Henry, with his phenomenology of life and subjectivity, believes that art is an inner resonance, free from the figure of a particular object. Thus, the place of development of aesthetics is the invisible life. In this sense, life, because it is invisible, experiences itself, because that is its essence, to feel itself in full subjectivity through the body. Thus, it is in the theoretical writings of the painter Kandinky that the author has substance to carry out his phenomenological aesthetics. |
id |
UFSM_7e2be289d06539e57068f2cd8bbe7419 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/15872 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
A fenomenologia estética em Michel Henry: a arte como revelação da vida invisívelThe phenomenological aesthetics in michel henry: art as a revelation of invisible lifeArteInvisívelVidaFenomenologiaSubjetividadeImanênciaArtInvisibleLifePhenomenologySubjectivityImmanenceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAThis work presents the aesthetics in Michel Henry, in order to demonstrate that art is the revelation of the invisible life through a phenomenological perspective. For Michel Henry, art does not imitate life, it unveils what is invisible from the sensible. In order to demonstrate this, the author has as influence and inspiration Kandinsky, who affirmed that the laws of painting occur in life and not in the representation or imitation thereof by the objectivity. Thus Michel Henry, with his phenomenology of life and subjectivity, believes that art is an inner resonance, free from the figure of a particular object. Thus, the place of development of aesthetics is the invisible life. In this sense, life, because it is invisible, experiences itself, because that is its essence, to feel itself in full subjectivity through the body. Thus, it is in the theoretical writings of the painter Kandinky that the author has substance to carry out his phenomenological aesthetics.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESA presente dissertação apresenta a estética em Michel Henry, com o intuito de demonstrar que a arte é a revelação da vida invisível através de uma perspectiva fenomenológica. Para Michel Henry, a arte não imita a vida, ela desvenda o que é invisível a partir do sensível. Para demonstrar isso, o autor tem como influência e inspiração Kandinsky, que afirmou que as leis da pintura se dão na vida e não na representação ou imitação dessa pela objetividade. Assim, Michel Henry, com sua fenomenologia da vida e da subjetividade, acredita que a arte é uma ressonância interior, livre da figura de um objeto em particular. Sendo assim, o lugar de desenvolvimento da estética é a vida invisível. Neste sentido, a vida, por ser invisível, se autoexperimenta, porque essa é sua essência, sentir-se em plena subjetividade por intermédio do corpo. Sendo assim, é nos escritos teóricos do pintor Kandinky que o autor tem substancialidade para realizar a sua estética fenomenológica.Universidade Federal de Santa MariaBrasilFilosofiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em FilosofiaCentro de Ciências Sociais e HumanasGrzibowski, Silvestrehttp://lattes.cnpq.br/6586514798766408Fabri, Marcelohttp://lattes.cnpq.br/9122803302644811Furtado, José Luizhttp://lattes.cnpq.br/4594835506556261Padilha, Jéssica Coimbra2019-03-12T12:14:09Z2019-03-12T12:14:09Z2018-07-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/15872ark:/26339/0013000015wv4porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2019-03-13T06:01:24Zoai:repositorio.ufsm.br:1/15872Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2019-03-13T06:01:24Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A fenomenologia estética em Michel Henry: a arte como revelação da vida invisível The phenomenological aesthetics in michel henry: art as a revelation of invisible life |
title |
A fenomenologia estética em Michel Henry: a arte como revelação da vida invisível |
spellingShingle |
A fenomenologia estética em Michel Henry: a arte como revelação da vida invisível Padilha, Jéssica Coimbra Arte Invisível Vida Fenomenologia Subjetividade Imanência Art Invisible Life Phenomenology Subjectivity Immanence CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
title_short |
A fenomenologia estética em Michel Henry: a arte como revelação da vida invisível |
title_full |
A fenomenologia estética em Michel Henry: a arte como revelação da vida invisível |
title_fullStr |
A fenomenologia estética em Michel Henry: a arte como revelação da vida invisível |
title_full_unstemmed |
A fenomenologia estética em Michel Henry: a arte como revelação da vida invisível |
title_sort |
A fenomenologia estética em Michel Henry: a arte como revelação da vida invisível |
author |
Padilha, Jéssica Coimbra |
author_facet |
Padilha, Jéssica Coimbra |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Grzibowski, Silvestre http://lattes.cnpq.br/6586514798766408 Fabri, Marcelo http://lattes.cnpq.br/9122803302644811 Furtado, José Luiz http://lattes.cnpq.br/4594835506556261 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Padilha, Jéssica Coimbra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte Invisível Vida Fenomenologia Subjetividade Imanência Art Invisible Life Phenomenology Subjectivity Immanence CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
topic |
Arte Invisível Vida Fenomenologia Subjetividade Imanência Art Invisible Life Phenomenology Subjectivity Immanence CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
description |
This work presents the aesthetics in Michel Henry, in order to demonstrate that art is the revelation of the invisible life through a phenomenological perspective. For Michel Henry, art does not imitate life, it unveils what is invisible from the sensible. In order to demonstrate this, the author has as influence and inspiration Kandinsky, who affirmed that the laws of painting occur in life and not in the representation or imitation thereof by the objectivity. Thus Michel Henry, with his phenomenology of life and subjectivity, believes that art is an inner resonance, free from the figure of a particular object. Thus, the place of development of aesthetics is the invisible life. In this sense, life, because it is invisible, experiences itself, because that is its essence, to feel itself in full subjectivity through the body. Thus, it is in the theoretical writings of the painter Kandinky that the author has substance to carry out his phenomenological aesthetics. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-13 2019-03-12T12:14:09Z 2019-03-12T12:14:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15872 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/0013000015wv4 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15872 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/0013000015wv4 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Filosofia UFSM Programa de Pós-Graduação em Filosofia Centro de Ciências Sociais e Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Filosofia UFSM Programa de Pós-Graduação em Filosofia Centro de Ciências Sociais e Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1822612565405990912 |