Deficiência intelectual na Educação Superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Carmen
Data de Publicação: 2022
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/00130000110sf
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27652
Resumo: The research aimed to discuss the academic trajectory of students with intellectual disabilities in Higher Education, through a case study. Analyzing the data, it was found that in the case of students with intellectual disabilities, pedagogical support strategies are fundamental for academic performance, but other factors must also be present, such as: family and institutional support, in the case of sectors of pedagogical support that can guide the students and teachers of the course in a specialized way. It was concluded that the trajectory of students with intellectual disabilities in Higher Education can become effective when the set of factors that are essential to the student are institutionally made available, such as the inclusion policies contemplate.
id UFSM_8c7e136bd83bc2e662ef9a5d0333cf7e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/27652
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Deficiência intelectual na Educação SuperiorEducação Superior. Inclusão no Ensino Superior. Deficiência Intelectual.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIALThe research aimed to discuss the academic trajectory of students with intellectual disabilities in Higher Education, through a case study. Analyzing the data, it was found that in the case of students with intellectual disabilities, pedagogical support strategies are fundamental for academic performance, but other factors must also be present, such as: family and institutional support, in the case of sectors of pedagogical support that can guide the students and teachers of the course in a specialized way. It was concluded that the trajectory of students with intellectual disabilities in Higher Education can become effective when the set of factors that are essential to the student are institutionally made available, such as the inclusion policies contemplate.A pesquisa teve como objetivo discutir a trajetória acadêmica do estudante com deficiência intelectual na Educação Superior, por meio de um estudo de caso. Analisando os dados, constatou-se no caso do estudante com deficiência intelectual, as estratégias de apoio pedagógico são fundamentais para o desempenho acadêmico, mas também é preciso que outros fatores estejam presentes, tais como: o apoio familiar, institucional, no caso setores de apoio pedagógico que possam orientar de forma especializada os estudantes e docentes do curso. Concluiu-se que, a trajetória de estudantes com deficiência intelectual no Ensino Superior pode vir a ser efetiva quando o conjunto dos fatores que são essenciais ao estudante sejam disponibilizados institucionalmente, tais como as políticas de inclusão contemplam.Universidade Federal de Santa MariaBrasilUFSMCentro de EducaçãoPavão, Sílvia Maria de OliveiraSantos, Carmen2023-01-23T14:05:34Z2023-01-23T14:05:34Z20222022Trabalho de Conclusão de Curso de Graduaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/27652ark:/26339/00130000110sfporhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-01-23T14:05:34Zoai:repositorio.ufsm.br:1/27652Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-01-23T14:05:34Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Deficiência intelectual na Educação Superior
title Deficiência intelectual na Educação Superior
spellingShingle Deficiência intelectual na Educação Superior
Santos, Carmen
Educação Superior. Inclusão no Ensino Superior. Deficiência Intelectual.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL
title_short Deficiência intelectual na Educação Superior
title_full Deficiência intelectual na Educação Superior
title_fullStr Deficiência intelectual na Educação Superior
title_full_unstemmed Deficiência intelectual na Educação Superior
title_sort Deficiência intelectual na Educação Superior
author Santos, Carmen
author_facet Santos, Carmen
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pavão, Sílvia Maria de Oliveira
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Carmen
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Superior. Inclusão no Ensino Superior. Deficiência Intelectual.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL
topic Educação Superior. Inclusão no Ensino Superior. Deficiência Intelectual.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL
description The research aimed to discuss the academic trajectory of students with intellectual disabilities in Higher Education, through a case study. Analyzing the data, it was found that in the case of students with intellectual disabilities, pedagogical support strategies are fundamental for academic performance, but other factors must also be present, such as: family and institutional support, in the case of sectors of pedagogical support that can guide the students and teachers of the course in a specialized way. It was concluded that the trajectory of students with intellectual disabilities in Higher Education can become effective when the set of factors that are essential to the student are institutionally made available, such as the inclusion policies contemplate.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022
2022
2023-01-23T14:05:34Z
2023-01-23T14:05:34Z
dc.type.driver.fl_str_mv Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27652
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/00130000110sf
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27652
identifier_str_mv ark:/26339/00130000110sf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
UFSM
Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
UFSM
Centro de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172427506778112