Deficiência intelectual na Educação Superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/00130000110sf |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27652 |
Resumo: | The research aimed to discuss the academic trajectory of students with intellectual disabilities in Higher Education, through a case study. Analyzing the data, it was found that in the case of students with intellectual disabilities, pedagogical support strategies are fundamental for academic performance, but other factors must also be present, such as: family and institutional support, in the case of sectors of pedagogical support that can guide the students and teachers of the course in a specialized way. It was concluded that the trajectory of students with intellectual disabilities in Higher Education can become effective when the set of factors that are essential to the student are institutionally made available, such as the inclusion policies contemplate. |
id |
UFSM_8c7e136bd83bc2e662ef9a5d0333cf7e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/27652 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Deficiência intelectual na Educação SuperiorEducação Superior. Inclusão no Ensino Superior. Deficiência Intelectual.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIALThe research aimed to discuss the academic trajectory of students with intellectual disabilities in Higher Education, through a case study. Analyzing the data, it was found that in the case of students with intellectual disabilities, pedagogical support strategies are fundamental for academic performance, but other factors must also be present, such as: family and institutional support, in the case of sectors of pedagogical support that can guide the students and teachers of the course in a specialized way. It was concluded that the trajectory of students with intellectual disabilities in Higher Education can become effective when the set of factors that are essential to the student are institutionally made available, such as the inclusion policies contemplate.A pesquisa teve como objetivo discutir a trajetória acadêmica do estudante com deficiência intelectual na Educação Superior, por meio de um estudo de caso. Analisando os dados, constatou-se no caso do estudante com deficiência intelectual, as estratégias de apoio pedagógico são fundamentais para o desempenho acadêmico, mas também é preciso que outros fatores estejam presentes, tais como: o apoio familiar, institucional, no caso setores de apoio pedagógico que possam orientar de forma especializada os estudantes e docentes do curso. Concluiu-se que, a trajetória de estudantes com deficiência intelectual no Ensino Superior pode vir a ser efetiva quando o conjunto dos fatores que são essenciais ao estudante sejam disponibilizados institucionalmente, tais como as políticas de inclusão contemplam.Universidade Federal de Santa MariaBrasilUFSMCentro de EducaçãoPavão, Sílvia Maria de OliveiraSantos, Carmen2023-01-23T14:05:34Z2023-01-23T14:05:34Z20222022Trabalho de Conclusão de Curso de Graduaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/27652ark:/26339/00130000110sfporhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-01-23T14:05:34Zoai:repositorio.ufsm.br:1/27652Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-01-23T14:05:34Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Deficiência intelectual na Educação Superior |
title |
Deficiência intelectual na Educação Superior |
spellingShingle |
Deficiência intelectual na Educação Superior Santos, Carmen Educação Superior. Inclusão no Ensino Superior. Deficiência Intelectual. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL |
title_short |
Deficiência intelectual na Educação Superior |
title_full |
Deficiência intelectual na Educação Superior |
title_fullStr |
Deficiência intelectual na Educação Superior |
title_full_unstemmed |
Deficiência intelectual na Educação Superior |
title_sort |
Deficiência intelectual na Educação Superior |
author |
Santos, Carmen |
author_facet |
Santos, Carmen |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pavão, Sílvia Maria de Oliveira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Carmen |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Superior. Inclusão no Ensino Superior. Deficiência Intelectual. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL |
topic |
Educação Superior. Inclusão no Ensino Superior. Deficiência Intelectual. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL |
description |
The research aimed to discuss the academic trajectory of students with intellectual disabilities in Higher Education, through a case study. Analyzing the data, it was found that in the case of students with intellectual disabilities, pedagogical support strategies are fundamental for academic performance, but other factors must also be present, such as: family and institutional support, in the case of sectors of pedagogical support that can guide the students and teachers of the course in a specialized way. It was concluded that the trajectory of students with intellectual disabilities in Higher Education can become effective when the set of factors that are essential to the student are institutionally made available, such as the inclusion policies contemplate. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022 2022 2023-01-23T14:05:34Z 2023-01-23T14:05:34Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27652 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/00130000110sf |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27652 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/00130000110sf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil UFSM Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil UFSM Centro de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172427506778112 |