Modelagem matemática e recursos tecnológicos: uma experiência em um curso de formação inicial de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schütz, Caroline
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6754
Resumo: This study describes the results of a teaching and learning research in a mathematical modeling environment, combined with the use of technological resources. It was developed in the second half of 2014, with the students of the Mathematical Methods discipline of Mathematics Course Degree from the Federal University of Santa Maria. The use of mathematical modeling methodology is justified by providing the student the opportunity to study mathematics through real everyday problems, which become more relevant at the time to understand, apply and interpret mathematical content. The survey was conducted by a qualitative approach and the instruments used were: questionnaires, interviews, modeling projects Mathematics, observations and perceptions of the researcher and teacher of the discipline. The theoretical framework was based on Mathematics Education Area researchers who advocate the use of mathematical modeling and technological resources in the classroom. Starting from the theoretical assumptions, the observations and reflections, the analysis of documents from this research provided evidences that the use of Mathematical Modeling, coupled with technological resources, can contribute positively in teaching and learning of mathematical content. The study also suggests that the use of these methodologies is important at other times during graduation so students and teachers may feel more comfortable about this methodology.
id UFSM_954907ea5ce30b09205b9db067b5ed18
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6754
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Modelagem matemática e recursos tecnológicos: uma experiência em um curso de formação inicial de professoresModeling mathematics and technological resources: an experience in a course of initial training teachersModelagem matemáticaRecursos tecnológicosFormação inicial de professoresMathematical modelingTechnological resourcesInitial teacher trainingCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThis study describes the results of a teaching and learning research in a mathematical modeling environment, combined with the use of technological resources. It was developed in the second half of 2014, with the students of the Mathematical Methods discipline of Mathematics Course Degree from the Federal University of Santa Maria. The use of mathematical modeling methodology is justified by providing the student the opportunity to study mathematics through real everyday problems, which become more relevant at the time to understand, apply and interpret mathematical content. The survey was conducted by a qualitative approach and the instruments used were: questionnaires, interviews, modeling projects Mathematics, observations and perceptions of the researcher and teacher of the discipline. The theoretical framework was based on Mathematics Education Area researchers who advocate the use of mathematical modeling and technological resources in the classroom. Starting from the theoretical assumptions, the observations and reflections, the analysis of documents from this research provided evidences that the use of Mathematical Modeling, coupled with technological resources, can contribute positively in teaching and learning of mathematical content. The study also suggests that the use of these methodologies is important at other times during graduation so students and teachers may feel more comfortable about this methodology.Esta dissertação descreve os resultados de uma pesquisa de ensino e aprendizagem em um ambiente de Modelagem Matemática aliado à utilização de recursos tecnológicos, desenvolvida no segundo semestre do ano de 2014, junto aos alunos da disciplina Métodos Matemáticos, no Curso de Matemática- Licenciatura da Universidade Federal de Santa Maria. A utilização da metodologia de Modelagem Matemática se justifica por proporcionar ao aluno a possibilidade de estudar matemática através de problemas reais do cotidiano, os quais tornam-se mais relevantes no momento de compreender, aplicar e interpretar conteúdos matemáticos. A pesquisa foi realizada numa abordagem qualitativa e os instrumentos utilizados foram: questionários, entrevistas, projetos de Modelagem Matemática, observações e percepções da pesquisadora e da professora da disciplina. O referencial teórico baseou-se em pesquisadores da área de Educação Matemática que defendem a utilização da Modelagem Matemática e dos recursos tecnológicos em sala de aula. A partir dos pressupostos teóricos, das observações e reflexões, procedeu-se à análise dos documentos oriundos dessa pesquisa. A análise sugere que a utilização da Modelagem Matemática, aliada aos recursos tecnológicos, pode contribuir de maneira positiva no ensino e aprendizagem de conteúdos matemáticos. Constatou-se também que se faz necessária sua utilização em outros momentos ao longo da graduação, para que alunos e professores sintam-se mais confortáveis em relação a esta metodologia.Universidade Federal de Santa MariaBREducação Matemática e Ensino de FísicaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de FísicaVielmo, Sandra Elizahttp://lattes.cnpq.br/7959357283282286Ferreira, Inês Fariashttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782632H6Bisognin, Vanildehttp://lattes.cnpq.br/1245060231128858Schütz, Caroline2016-05-062016-05-062015-12-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSCHÜTZ, Caroline. MODELING MATHEMATICS AND TECHNOLOGICAL RESOURCES: AN EXPERIENCE IN A COURSE OF INITIAL TRAINING TEACHERS. 2015. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6754porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-03-25T10:45:57Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6754Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-03-25T10:45:57Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Modelagem matemática e recursos tecnológicos: uma experiência em um curso de formação inicial de professores
Modeling mathematics and technological resources: an experience in a course of initial training teachers
title Modelagem matemática e recursos tecnológicos: uma experiência em um curso de formação inicial de professores
spellingShingle Modelagem matemática e recursos tecnológicos: uma experiência em um curso de formação inicial de professores
Schütz, Caroline
Modelagem matemática
Recursos tecnológicos
Formação inicial de professores
Mathematical modeling
Technological resources
Initial teacher training
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Modelagem matemática e recursos tecnológicos: uma experiência em um curso de formação inicial de professores
title_full Modelagem matemática e recursos tecnológicos: uma experiência em um curso de formação inicial de professores
title_fullStr Modelagem matemática e recursos tecnológicos: uma experiência em um curso de formação inicial de professores
title_full_unstemmed Modelagem matemática e recursos tecnológicos: uma experiência em um curso de formação inicial de professores
title_sort Modelagem matemática e recursos tecnológicos: uma experiência em um curso de formação inicial de professores
author Schütz, Caroline
author_facet Schütz, Caroline
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vielmo, Sandra Eliza
http://lattes.cnpq.br/7959357283282286
Ferreira, Inês Farias
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782632H6
Bisognin, Vanilde
http://lattes.cnpq.br/1245060231128858
dc.contributor.author.fl_str_mv Schütz, Caroline
dc.subject.por.fl_str_mv Modelagem matemática
Recursos tecnológicos
Formação inicial de professores
Mathematical modeling
Technological resources
Initial teacher training
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Modelagem matemática
Recursos tecnológicos
Formação inicial de professores
Mathematical modeling
Technological resources
Initial teacher training
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This study describes the results of a teaching and learning research in a mathematical modeling environment, combined with the use of technological resources. It was developed in the second half of 2014, with the students of the Mathematical Methods discipline of Mathematics Course Degree from the Federal University of Santa Maria. The use of mathematical modeling methodology is justified by providing the student the opportunity to study mathematics through real everyday problems, which become more relevant at the time to understand, apply and interpret mathematical content. The survey was conducted by a qualitative approach and the instruments used were: questionnaires, interviews, modeling projects Mathematics, observations and perceptions of the researcher and teacher of the discipline. The theoretical framework was based on Mathematics Education Area researchers who advocate the use of mathematical modeling and technological resources in the classroom. Starting from the theoretical assumptions, the observations and reflections, the analysis of documents from this research provided evidences that the use of Mathematical Modeling, coupled with technological resources, can contribute positively in teaching and learning of mathematical content. The study also suggests that the use of these methodologies is important at other times during graduation so students and teachers may feel more comfortable about this methodology.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-14
2016-05-06
2016-05-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SCHÜTZ, Caroline. MODELING MATHEMATICS AND TECHNOLOGICAL RESOURCES: AN EXPERIENCE IN A COURSE OF INITIAL TRAINING TEACHERS. 2015. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6754
identifier_str_mv SCHÜTZ, Caroline. MODELING MATHEMATICS AND TECHNOLOGICAL RESOURCES: AN EXPERIENCE IN A COURSE OF INITIAL TRAINING TEACHERS. 2015. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6754
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação Matemática e Ensino de Física
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação Matemática e Ensino de Física
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922080182501376