O diálogo com o cético moral na fundamentação da ética discursiva de Jürgen Habermas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
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Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14537 |
Resumo: | The present work has for objective to discourse on the dialogue established between the philosopher Jürgen Habermas and the moral skeptic argument during the recital of the Ethics of the Speech. Habermas, together with Karl-Otto Apel, develops an established moral theory “after-kantiana” under the reconstruction of universal presuppositions undeniable for any interaction. Such a proposal leaves from contents found already in the everyday of the individuals, these contents that are taken to a practical Discourse searched for the agreement of all in universal sense. For of being developed like a moral cognitivist, deontological, formalistic and universalist, the theory of the discursive ethics faces criticism as that of the impossibility of foundation moral norms valid. However, Habermas develops a theory that is based on a moral point of view, which guarantees the impartiality of the judgement of moral norms and, at the same time, it secures the universality through the principle of Universalization. This construction looks to surpass the abstraction of the historicity, characteristic of the proceduralist ethics, considering the consequences of his application still in the foundation. |
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O diálogo com o cético moral na fundamentação da ética discursiva de Jürgen HabermasThe dialog with the moral skeptic in the ground of discursive ethics of Jürgen HabermasUniversalizaçãoFundamentaçãoDiscurso práticoCético moralUniversalizationFoundationPractical discourseMoral skepticCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAThe present work has for objective to discourse on the dialogue established between the philosopher Jürgen Habermas and the moral skeptic argument during the recital of the Ethics of the Speech. Habermas, together with Karl-Otto Apel, develops an established moral theory “after-kantiana” under the reconstruction of universal presuppositions undeniable for any interaction. Such a proposal leaves from contents found already in the everyday of the individuals, these contents that are taken to a practical Discourse searched for the agreement of all in universal sense. For of being developed like a moral cognitivist, deontological, formalistic and universalist, the theory of the discursive ethics faces criticism as that of the impossibility of foundation moral norms valid. However, Habermas develops a theory that is based on a moral point of view, which guarantees the impartiality of the judgement of moral norms and, at the same time, it secures the universality through the principle of Universalization. This construction looks to surpass the abstraction of the historicity, characteristic of the proceduralist ethics, considering the consequences of his application still in the foundation.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO presente trabalho tem por objetivo dissertar sobre o diálogo estabelecido entre o filósofo Jürgen Habermas e o argumento cético moral durante a fundamentação da Ética do Discurso. Habermas, juntamente com Karl-Otto Apel, desenvolve uma teoria moral “pós-kantiana” fundada sob a reconstrução de pressupostos universais inegáveis para qualquer interação. Tal proposta parte de conteúdos encontrados já no cotidiano dos indivíduos, conteúdos estes que são levados a um Discurso prático buscando o assentimento de todos em sentido universal. Por desenvolver-se como uma moral cognitivista, deontológica, formalista e universalista, a teoria da ética discursiva enfrenta críticas como a da impossibilidade de fundamentar normas morais validas. Contudo, Habermas desenvolve uma teoria que é baseada em um ponto de vista moral, o qual garante a imparcialidade do julgamento de normas morais e, ao mesmo tempo, assegura a universalidade por meio do Princípio de Universalização. Esta construção busca superar a abstração da historicidade, característica das éticas procedimentais, considerando as consequências de sua aplicação ainda na fundamentação.Universidade Federal de Santa MariaBrasilFilosofiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em FilosofiaCentro de Ciências Sociais e HumanasKrassuski, Jair Antôniohttp://lattes.cnpq.br/5559214547314711Dutra, Delamar José Volpatohttp://lattes.cnpq.br/7826882124566360Gallina, Albertinho Luizhttp://lattes.cnpq.br/0750109262601371Frare, Jian Carlos2018-10-11T20:21:53Z2018-10-11T20:21:53Z2017-09-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/14537ark:/26339/0013000005r47porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2018-10-11T20:21:53Zoai:repositorio.ufsm.br:1/14537Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2018-10-11T20:21:53Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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